۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
افزایش تولید و اشتغال اصناف در شهرک‌های صنفی
رییس اتاق اصناف ایران عنوان کرد

افزایش تولید و اشتغال اصناف در شهرک‌های صنفی

رییس اتاق اصناف ایران گفت: اصناف به شکل ناحیه صنفی در شهرک‌های صنعتی اصناف مستقر می‌شوند که این موضوع باعث ساماندهی اصناف با هزینه و شرایط مناسب‌تری نسبت به ایجاد شهرک‌های صنفی مستقل می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف ایران، سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران در نشست مشترک با علی رسولیان معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی با اشاره به ضرورت فراهم شدن زیرساختهای مناسب برای حضور اصناف در شهرک های صنفی گفت: با توجه به بهرمندی صنوف تولیدی از مزایای استقرار در شهرک های صنعتی، امیدواریم به زودی شاهد حضور بیشتر اصناف در شهرک های صنفی باشیم.

ممبینی تصریح کرد: از تمامی ظرفیت هایی که در ایجاد شهرک های صنعتی وجود دارد در جهت راه اندازی و توسعه شهرک های صنفی استفاده خواهد شد و ساماندهی و ایجاد شهرک های صنفی با استفاده از مزایایی که دولت در شهرک های صنعتی قائل است در سطح کشور صورت خواهد گرفت و مطمئنا اتفاقات خوبی را در این بخش شاهد خواهیم بود که در حال حاضر این ظرفیت در برخی از استانها ایجاد شده است.

وی افزود: اصناف به شکل ناحیه صنفی در شهرک های صنعتی اصناف مستقر می شوند که این موضوع باعث ساماندهی اصناف با هزینه و شرایط مناسب تری نسبت به ایجاد شهرک های صنفی مستقل می شود.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: در سالهای گذشته برخی از صنوف در قالب صنوف آلاینده مجبور به خروج از شهر بودند که می بایست در قالب تعاونی و یا به شکل خصوصی شهرک های صنفی ایجاد می‌کردند و با توجه به اینکه حمایتی از سوی دولت در ارائه زمین و دیگر خدمات صورت نمی‌گرفت، این مساله باعث هزینه بالای قیمت تمام شده برای اصناف بود.

ممبینی اظهار کرد: در چند سال اخیر اتاق اصناف ایران با وزارتخانه یک تفاهم نامه در این خصوص داشتند که با توجه به محدودیت های موجود در اساسنامه شرکت شهرک های صنعتی و با پیگیری هایی که در یک سال اخیر صورت گرفت این مساله اصلاح شد و امیدوار هستیم با امکانات ایجاد شده و رفع مشکلات، شاهد حضور و استقرار بیشتر اصناف برای استفاده از مزایای شرکت شهرک های صنعتی در ایجاد شهرک های صنفی باشیم.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود: یکی از مزایای حضور در شهرک های صنفی این است که با حمایت دولت سازمان های خدماتی چون آب، برق، گاز و تلفن و دیگر امکانات را تا درب شهرک های صنفی فراهم کنند و قیمت زمین نیز با قیمت کارشناسی شده و توافقی با شرکت شهرک های صنعتی در اختیار اصناف قرار بگیرد و این مساله قیمت تمام شده را برای استقرار صنوف کاهش خواهد داد که بسیار حائز اهمیت است چرا که درگذشته تمامی این هزینه ها به عهده صنوف بود.

مزایای حضور اصناف در شهرک های صنفی
در ادامه نشست محمود بنانژآد عضو هیات رئیسه اتاق ایران مشکلات و ایرادتی که از قبل در زمینه ایجاد شهرک های صنفی وجود داشت را بیان کرد و اظهار داشت: به طور قطع ایجاد شهرک های صنفی برای اصناف مزایای زیادی را به دنبال خواهد داشت و فعالیت صنوف به صورت متمرکز باعث ایجاد خوشه سازی، برندینگ، هم افزایی و گرفتن سفارشات انبوه و صادرات خواهد شد.

وی تصریح کرد: با مصوبات صورت گرفته مدیریت شهرک های صنفی همانند شهرک های صنعتی به صورت هیات امناء خواهد بود و مشکلات کمتری برای اصناف در زمینه صدور پروانه کسب و پایان کار و همچنین مشکلاتی که اصناف با شهرداری ها در ایجاد مجتمع های صنفی داشتند در ایجاد شهرک های صنفی نخواهند داشت.

بنانژاد افزود: امیدوار هستیم که با تایید مصوبات تبیین شده برای ایجاد شهرک های صنفی از سوی شورای نگهبان، شاهد ایجاد شهرک های صنفی با بهرمندی از تمام مزایایی که شهرک های صنعتی دارند، مثل معافیت مالیاتی در مناطق محروم تا ۱۳ سال و در مناطق غیر محروم تا هفت سال و همین طور پایان شعاع ممنوعه که در قبل می بایست این شهرک های صنفی در ۳۰ کیلومتری کلانشهرها ایجاد می شد که با این مصوبه نیاز به رعایت شعاع ممنوعه نیست و می توان در خارج از حریم شهری با فاصله شهرک ها ایجاد شوند.

شهرک های صنعتی با محوریت اصناف ایجاد خواهد شد
در ادامه  مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی و صنفی گفت: شهرک های صنعتی با محوریت اصناف ایجاد خواهد شد و با همکاری خوبی که بین شرکت شهرک های صنعتی و اتاق اصناف ایران وجود دارد تصمیات و اقدامات موثری در این حوزه گرفته خواهد شد.

وی تاکید کرد: اصناف توانایی و ظرفیت بسیار خوبی در ایجاد اشتغال و گسترش تولیدات داخلی دارند و بخش عمده ای از تولید و اشتغال کشور در حوزه فعالیت کسب وکارهای صنفی و واحدهای کوچک می باشد و امسال ظرفیت یک هزار و ۸۰۰ واحد کارگاهی در شهرک های صنعتی با محوریت بخش خصوصی ایجاد خواهیم کرد که اصناف سهم به خصوصی را در این بخش خواهند داشت.

رسولیان افزود: تدابیری ایجاد کرده ایم که بخش خصوصی و اتاق های اصناف نیز در تصمیم گیری‌ و هیات مدیره حوزه شهرک های صنعتی و صنفی مشارکت داشته باشند و چهارچوب مشخصی برای همکاری مستمر و اثربخش این حوزه در نظر گرفته می شود.

کد خبر: ۱۰۵٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha