۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
کاهش ۲۵ درصدی ذخیره سوخت نیروگاه‌ها در مقایسه با سال قبل
سخنگوی صنعت برق عنوان کرد

کاهش ۲۵ درصدی ذخیره سوخت نیروگاه‌ها در مقایسه با سال قبل

سخنگوی صنعت برق گفت: هم اکنون ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌های کشور، در مقایسه با سال قبل، ۲۵ درصد کمتر است که روند تامین سوخت باید تسریع شود.

به گزارش بازار، مصطفی رجبی مشهدی در بازدید وزیر نیرو از دیسپاچینگ ملی با اشاره به محدودیت‌های ۲۴ روزه تامین برق در زمستان سال گذشته افزود: برای جلوگیری از بروز خاموشی‌ها در زمستان امسال باید گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها تامین و ذخایر سوخت نیز سریعتر تکمیل شود.

وی با اشاره به اینکه شبکه برق ایران ۱۸ سال فروپاشی کامل نداشته است گفت: در صورت بروز مشکل، شبکه سراسری برق کشور در مدت ۲ تا ۳ دقیقه بطور کامل از دسترس خارج شده و خاموشی گسترده در کشور ایجاد می‌شود این درحالی است که برای بازیابی دوباره شبکه بیش از ۶ تا ۷ روز زمان نیاز است البته همه تلاش صنعت برق جلوگیری از این رخ داد خواهد بود، اما برای مواقع اضطراری گروه‌هایی ویژه نیز پیش بینی شده است.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه روز گذشته بیش از ۴۰۰ مگاوات واردات برق انجام شده ادامه داد: از زمان شروع اوج مصرف برق تاکنون ۷۰۰ مگاوات واردات برق انجام شده که بخش عمده‌ی آن از کشور ترکمنستان و سپس آذربایجان بوده است.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه میزان واردات می‌تواند تا ۷ برابر افزایش یابد گفت: واردات سالانه ما ۲.۲ میلیارد کیلووات ساعت بوده که بخش عمده آن از ترکمنستان است که به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در سال جاری، تفاهم نامه‌ای نیز با کشور آذربایجان امضا کردیم تا سقف واردات برق بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه صادرات برق در سال ۹.۷ میلیارد کیلو وات ساعت است که ۸۵ درصد از این رقم به کشور عراق بوده گفت: در تابستان امسال ۱۲۰ تا ۱۳۰ مگاوات برق به افغانستان و پاکستان برق صادر کردیم و البته صادرات برق به عراق قطع شده است.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: ایران پس از انقلاب، جز ۲۰ کشور جهان به لحاظ تولیدبرق و رتبه ۱۴ و یا ۱۵ کشور به لحاظ ظرفیت نصب شده و یک میلیون کیلومتر نیز وسعت شبکه سراسری در کشو راست.

کد خبر: ۱۰۵٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha