۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
مردم قدرت خرید پوشاک را ندارند| باخت تولیدکننده به واردکننده در گودی نابرابر
ابر چالش‌های صنعت پوشاک کدامند؟

مردم قدرت خرید پوشاک را ندارند| باخت تولیدکننده به واردکننده در گودی نابرابر

پوشاک بی‌کیفیت چینی و هندی که با قیمت ارزان تر در بازار ایران فروخته می شوند عرصه رقابت را برای پوشاک ایرانی تنگ تر از گذشته کرده است.

احمدرضا صباغی؛ بازار: صنعت پوشاک همواره از جمله از صنایع مادر و پیشرو در کشور بوده است که سهم مناسبی را در صادرات غیرنفتی کالاها به خود اختصاص داده بود اما در سالهای اخیر این صنعت با چالش های جدی مواجه شده که تولیدکنندگان را دلسرد کرده و وقوع این اتفاق موجب کاهش میزان تولید پوشاک ایرانی در قیاس با واردات آن شده است.

کمبود مواد اولیه مهمترین چالشی است که فعالان صنعت پوشاک  را در سال گذشته و امسال با مشکلات متعددی روبرو کرد. اگر بخواهیم به اهمیت مواد اولیه در تولید پوشاک ایرانی اشاره کنیم باید این واقعیت مهم را بیان کرد که ۹۰ درصد مواد اولیه برای تولید پوشاک زنانه ایرانی وارداتی است.

از دیگر چالش های پیش رو صنعت پوشاک کشور؛ روند صعودی میزان قاچاق در این صنعت مهم است که به صورت فصلی انجام می شود.

در حقیقت پوشاک بی‌کیفیت چینی و هندی که با قیمت ارزان‌تر در بازار ایران فروخته می‌شوند عرصه رقابت را برای پوشاک ایرانی تنگ تر از گذشته کرده است. در واقع به دلیل عدم نظارت دولت بر واردات شاهد حذف پوشاک ایرانی از سبد البسه ایرانیان هستیم.

فروش پوشاک ایرانی با  درج برندهای خارجی به میزان ۲ برابر قیمت واقعی موضوع دیگری است که صنعت پوشاک ایران  به مرز سقوط کشانده؛ هرچند نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که پوشاک ایرانی با کیفیت بالا حدود نصف قیمت مشابه خارجی در کشور تولید می‌شوند اما این تفکر مردم که هر چه جنسی گرانتر و برند خارجی داشته باشد کیفیت بالاتری دارد موجب شده است تا پوشاک ایرانی نه تنها در ویترین  مغازه فروشندگان قرار نگیرد بلکه جایی  هم در مغازه برای فروش نداشته باشد.

موضوع مهم بعد شیوع ویروس کرونا در ۲ سال گذشته و تعطیلی همزمان مراسم‌های عروسی و عزاداری است که خرید پوشاک  از سوی مردم را به زیر ۵۰ درصد کاهش داده است.

تعطیلی مدارس و مجازی شدن درس ها هم عامل دیگری است شیوع ویروس کرونا به فعالان صنعت پوشاک هدیه داده است و موجب کاهش چشمگیر تولید و فروش محصولات آنها شده است.

اصناف و تولیدکنندگان پوشاک در صحبت های خودشان به این واقعیت مهم اشاره دارند که از سال ۱۳۹۷ تاکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا از یک طرف و فرا رسیدن موعد چک‌ها در بازار از طرف دیگر شاهد ایچاد معضلات فراوان برای فعالان صنعت پوشاک کشور بوده‌ایم؛ البته نباید آثار مخرب و منفی نوسانات ارزی بر امور تولیدکنندگان و اصناف پوشاک را هم  در ۳ سال گذشته نادیده گرفت.

فعالان و تولیدکنندگان صنعت پوشاک از دغدغه ها و راهکارهای حل آنها می گویند. به سراغ ۲ تن از آنها رفته ایم تا از زبان آن‌ها در جریان این  مشکلات قرار بگیریم.

مردم قدرت خرید پوشاک را ندارند| باخت تولیدکننده به واردکننده در گودی نابرابر

در بازارهای جهانی که تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته هر کیلو نخ معمولی حدود ۲ دلار رشد کرده است اما این افزایش قیمت در ایران حدود ۶ تا ۸ برابر حتی با احتساب نرخ ارز در بازار آزاد بوده است که واقعا جای نگرانی دارد

افزایش  ۶ تا ۸ برابری نرخ نخ
علیرضا حائری که عضو هیات مدیره  جامعه متخصصین نساجی ایران است با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا موجب شده تا فعالان صنعت پوشاک روزهای سختی را سپری کنند؛ گفت: نوسانات ارزی موجب شده تا هر کیلو نخ ساده را که در گذشته کیلویی ۳۰ هزار تومان خریداری می‌کردیم در شرایط کنونی کمتر از کیلویی ۱۸۰ هزار تومان خریداری نکنیم.

وی افزود: در بازارهای جهانی که تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته هر کیلو نخ معمولی حدود ۲ دلار رشد کرده است اما این افزایش قیمت در ایران حدود ۶ تا ۸ برابر حتی با احتساب نرخ ارز در بازار آزاد بوده است که واقعا جای نگرانی دارد.

حائری ممنوعیت واردات را معضل دیگری در صنعت پوشاک ایران دانست و افزود: با اعمال ممنوعیت واردات شاهد رشد بی رویه قاچاق در مرزهای آبی کشور هستیم که وقوع این اتفاق  افزایش میزان پوشاک چینی و هندی بی‌کیفیت در بازارهای  کشورمان را رقم زده است که ارزان‌تر از پوشاک تولید ایرانی در بازار به فروش می‌رسند که وقوع این اتفاق با توجه به افزایش افسارگسیخته نرخ تورم خانواده های ایرانی را مجبور کرده است تا پوشاک ارزان‌قیمت حتی با کیفیت پایین را به خرید پوشاک ایرانی ترجیح دهند.

وی از عدم امکان صادرات پوشاک ایرانی در شرایط کنونی گفت و افزود: نوسانات ارزی از یک سو و افزایش هزینه های حمل و نقل توام با عدم رقابت پذیری با محصولات خارجی مشابه موجب شده است تا پوشاک ایرانی بیشتر به مصرف داخل برسد اما همین اتفاق هم در سایه افزایش میزان قاچاق پوشاک بی‌کیفیت هندی و چینی قرار گرفته است.

مردم قدرت خرید پوشاک را ندارند| باخت تولیدکننده به واردکننده در گودی نابرابر

شیوع کرونا نقش موثری بر بازار و صنعت پوشاک داشته است اما قدرت خرید بسیاری از مردم نیز به شدت کم شده که وقوع این اتفاق موجب تعطیلی بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک کشور شده است

نوسانات ارزی و نرخ تورم بلای جان پوشاک ایرانی
مجید نامی نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات موجب شده است تا برندهای ایرانی پوشاک رشد قابل توجهی را تجربه کنند؛ گفت: نباید از آثار مخرب ویروس کرونا از یک طرف و معضلات تامین مواد اولیه از طرف دیگر غافل شد که در ۲ سال گذشته صنعت پوشاک را چالش های جدی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه  افزایش نرخ ارز و حمل ونقل توام  موجب گرانی نخ در بازار شده است؛ گفت: نرخ دلار به بیش از ۲۷ هزار تومان رسیده و نرخ تورم  بنابراعلام مرکز آمار ایران بیش از ۴۴ درصد شده؛ حالا در شرایط کنونی یک تولیدکننده پوشاک باید با چه قیمتی نخ را بخرد و پوشاک را در این نرخ تورم وحشتناک با چه قیمتی به خریدار بفروشد که  اکثر مردم توان مالی آن را داشته باشند؟

نامی با بیان اینکه کاهش چشمگیر قدرت خرید موجب رکود نسبی در بازار پوشاک شده است؛ گفت: شیوع کرونا نقش موثری بر بازار و صنعت پوشاک داشته است اما نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که قدرت خرید بسیاری از مردم به شدت کم شده است که وقوع این اتفاق موجب تعطیلی بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک کشور شده است.

وی نداشتن برنامه‌ای جامع برای توسعه صنعت پوشاک در کشور را از مهمترین عوامل ضعف این صنعت در کشور دانست و افزود: صنایع پوشاک ایران در مشکلات روزمرگی خود مانده‌اند در حالی که در ۳ سال همزمان با شیوع کرونا بسیاری از صنایع با وجود مشکلات فراوان رشد نسبی داشتند اما صنعت پوشاک نتوانسته است به جایگاه واقعی خود برسد.

نامی به روز نشدن ماشین آلات نساجی را از دیگر چالش مهم صنعت پوشاک در کشور عنوان و افزود: تکنولوژی تولید پوشاک در نقاط مختلف دنیا روز به روز رشد می‌کند اما در ایران شاهد این اتفاق هستیم که نه تنها تکنولوژی  تولید پوشاک در کشور رشد نکرده است بلکه هزینه و انرژی بسیاری زیادی هم  برای تولید انواع پوشاک نسبت به گذشته صرف می‌شود.

کد خبر: ۱۰۵٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha