۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۳
رئیسی برای وعده های وزرا روزشمار بگذارد| انتصابات سه ماه آینده، اولین سنگ محک دولتمردان
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

رئیسی برای وعده های وزرا روزشمار بگذارد| انتصابات سه ماه آینده، اولین سنگ محک دولتمردان

دکتر مهدی کریمی کارشناس اقتصادی : رییس جمهور بایدآگاهانه انتخاب کند و عمل به نصایح دلسوزان را سرلوحه امور قرار دهدچرا که این دولت آخرین فرصت برای جهش عمیق کشور است.

بازار؛ گروه ایران: مهدی کریمی  کارشناس اقتصادی و رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از ظرفیت جوانان در دولت، بیان کرد: نکته اساسی اینجاست که سال های متمادی تغییر وزرا و معاونین آن ها اتفاق می افتد اما بدنه وزارتخانه ها و سازمان ها همان بدنه سابق است یعنی ضمن احترام به کارمندان و حقوق بگیران دولتی اما اگر به دنبال کار جهادی و ایجاد تحول در کشور هستیم این مهم با تغییر وزرا و تعدادی از معاونین آن ها  و بدنه وزارتخانه و سازمان دولتی که صدای مردم را درآورده است ، امکان پذیر نمی شود چرا که راهکار ها همان راهکارها، برخوردهای سابق است و به یک خانه تکانی نیاز داریم  و رییس جمهور هم باید به این مهم توجه کند منابع انسانی آن هم موجود است.

وی افزود:مهم تر از زمانی که  تامین منابع مالی را انجام می دادیم  که هر بشکه  نفت صد و اندی دلار فروخته می شد و سرانجام هزینه شدن و پرداخت آن هم مشخص نشد، اکنون که با مشکل تامین مالی مواجهیم با مشکل بزرگ منابع انسانی نیز مواجه هستیم به دلیل این که خودی و غیر خودی قایل شدیم و به  دنبال انسان هایی هستیم که همانند خودمان بنظر برسند و آن ها را برای پستی بگماریم و ای بسا که  فرصت طلبان زیادی خود را به جا زده اند و  در دولت قبل نیز هشت سال عده ای مواجبی می گرفتند و حرف هایی بیان می کردند و کارهای بدون خروجی انجام می دادند که برای کشور عایدی به همراه نداشت. یک عده خاصی عملیات اجرایی انجام می دادند که آنقدر ضعیف بود که  دیده نمی شد، در دولت آقای روحانی و ما قبل آن نیز بدین گونه بود.

این کارشناس اقتصادی گفت:  در دولت جدید از رییس‌جمهور، معاون اول و وزرا انتظار می رود که به دنبال جستجو ی انسان های شایسته باشند نه این که شاهد باشیم که در استان ها ،نماینده ها و دیگران در حال لابی گری  برای پست فلان شخص در فلان سازمان باشند در عین حال که این همان روند قبل دنبال شده است و این که نفرات و تصاویر آن ها تغییر یافته است.

اگر قرار است به فرامین رهبر معظم انقلاب گوش فرا دهیم ،باید برای انجام هر کاری روز شمار قایل شویم و بدانیم اجرای هر کاری تعهد است و باید به قول های خود به مردم عمل کنیم

دولت‌ها بایدهای بسیاری را مطرح می کنند

کریمی گفت: اگر قرار است به فرامین رهبر معظم انقلاب گوش فرا دهیم ،باید برای انجام هر کاری روز شمار قایل شویم و بدانیم اجرای هر کاری تعهد است و باید به قول های خود به مردم عمل کنیم. این یکی از کارهای مهمی است که باید اقای رئیسی از وزرای خود بخواهد .ما مشاهده می کنیم که دولت ها باید های بسیاری را مطرح می کنند و صرف فعل «انجام شد»را نمی شنویم و امیدواریم که این انجام شد و اطلاع رسانی شد را  در دولت جدید مشاهده کنیم و مردم در حوزه اقتصاد،سلامت و... این مهم را مشاهده کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی گفت:  در حال حاضر بخش خصوصی، بهتربن جایی است که دولتمردان می توانند مراجعه کنند که در آن جوانان مستعد، میانسالان متبحر در امور و رنج کشیده‌ وجود دارند که ساعت ها پشت درهای بسته آقایان ایستاده و دوندگی کردند و در گلوگاه های بروکراسی و دیوان سالاری که سال هاست در این کشور حاکم است و تصمیم های اشتباه و خلق الساعه ای که همه زندگی مردم را برهم زد، ضمن شناخت نسبت به جریان نفوذ، به کشورشان متعهد  و علاقه مند به ماندن در کشورشان هستند کما این که مهاجرت از کشور برایشان فراهم بوده است و می توانستند در کشوری جز ایران  زندگی کنند.

کریمی گفت: پیشنهاد بنده به کابینه آقای رییسی این است که از بخش خصوصی افراد را شناسایی کند و در حد مشاورین،مدیران و معاونین برای همکاری دعوت به عمل آورد چرا که اگر قرار است از همان بدنه های قبلی دولت که بر اساس تعهدات اداری-استخدامی که افراد باید پستی را داشته باشند، استفاده شود خروجی به دست نمی آید زیرا با چهار جلسه و  عکس  گرفتن خروجی ای بیرون نیامده و باید طرحی نو درانداخت.

وی با بیان این که هنگامی که فردی به سازمانی مراجعه می کند یک آلبومی رابرای ارایه گزارش کار پیش روی وی قرار می دهند که جز صرف ناهار سمینهار مشاهده نمیشود گفت: باید خروجی تصمیمات و نشست ها به بهبود اقتصاد ، رفاه و ارایه خدمات در کشور بیانجامد و  گزارش کارهای الکی، دروغ، پروپاگاندای تبلیغاتی که موضوعات هیجانی را ایجاد می کندبی فایده است. 

متاسفانه مدیران در کشور به مثابه انرژی می مانند و از حالتی به حالت دیگر تبدیل می شوند و از یک پست به پست دیگر منتقل می شودن در حالیکه  تئاتر نیست و نمایشنامه ای بازی نمی کنیم که یک بازیگر در آن در یک نمایشنامه دیگر هم همان نقش را بازی کند. امروز نیاز ما حکمرانی خوب است نه صندلی بازی! 

خطر لابی گری برای تصدی پست های مدیریتی در دولت جدید

به گفته وی، متاسفانه مدیران در کشور به مثابه انرژی می مانند و از حالتی به حالت دیگر تبدیل می شوند و از یک پست به پست دیگر منتقل می شودن در حالیکه  تئاتر نیست و نمایشنامه ای بازی نمی کنیم که یک بازیگر در آن در یک نمایشنامه دیگر هم همان نقش را بازی کند. امروز نیاز ما حکمرانی خوب است نه صندلی بازی! 

وی با تاکید بر این که اگر قرار است حکمرانی خوب در کشور انجام شود باید مردم در آن دخیل باشند ، افزود: دخالت مردم یعنی قبول پیشنهادات فعالان اقتصادی واستفاده از تجربیات آنها ، یعنی اتکا به اتاق فکر مناسب و آینده پژوهی که سهم مردم در اقتصاد بیشتر شود نه این که هر روز توزیع فقر گسترده تر و دخالت های مانع زا افزایش یابد . 

این کارشناس اقتصادی با بیان این که متاسفانه همه  به دنبال رانت و اتفاقات خاص خود هستند، گفت: در این دولت هم زمزمه‌هایی مبنی بر لابی گری برای تصدی یک پست در فلان سازمان به گوش می رسد.

سنجش وزرا با انتصابات

کریمی خاطر نشان کرد: عملکرد وزرا در سه ماهه آینده با انتصابات آن ها در وزارتخانه های مختلف، بانک مرکزی و... قابل سنجش است. 

وی افزود: مدیر دولتی به اندازه بخش خصوصی از تخصص و دغدغه مندی لازم برخوردار نیست و کار نکرده است و این در نوع خود یک اشکال اساسی است. فعال اقتصادی حاضر نیست با یک حقوق اندک در دولت مشغول به کار شود اما می توان از ظرفیت آن ها استفاده کرد و حتی به آن ها گفت که یک یا دو سال از مبلغی چشم پوشی کنند.

وی ادامه داد: در این باره مقاله ای را از مدیر خزانه داری آمریکا مطالعه کردم که خود یک مدیرعامل یک هلدینگ بزرگ بوده  و میلیاردها دلار هم درآمد داشته است اما با تمام این تفاسیر خودش راغب بوده که در این حوزه کار کند و تجربیات خود را ارایه کند. هنگامی که در  کشورهای پیشرفته را در این حوزه مشاهده می کنیم که حاضرند از حقوق خود چشم پوشی کنند و به مردم خود بدهند تا کشورداری و مملکت داری را بیاموزند و پیشرفتی را حاصل کنند، در کشور  ما نیز انتظار می رود که افراد  بدین گونه و دغدغه مند باشند و نباید مردم پشت درب اتاق مدیران منتظر باشند.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: بنده به عنوان کسی که سال های طولانی در حوزه اقتصاد در حال فعالیت هستم و در حوزه فناوری با جوانان سرو کار داشتم،  مشاهده نمودم که این طور نیست و کسانی که می توانستند تصمیم گیر، تصمیم ساز و صالح باشند و کشور را به مسیر جلو هدایت کنند، کنار گذاشته شدند و  تنها یک عده انسان روتین که از یک وزارتخانه به فلان وزارتخانه در حال چرخش هستند، مشاهده می شود.

وی هشدار داد: رییس جمهور اطمینان داشته باشد با این لشکر نمی توان به پیروزی دست پیدا کرد بلکه لشکر را باید تجدید قوا کرد و دوباره ساخت. استعداد این کشور به جوانان، بخش خصوصی و انسان هایی است که از توان لازم کار برخوردار هستند و دغدغه ایران را دارند و می‌خواهند که کشور را به جلو به پیش ببرند  نه این که عده ای که با رانت و مافیا به دنبال پست گرفتن و حکم گرفتن از یک جا باشند و لازم است که رییس جمهور به این موارد توجه کند.

عدم درست برنامه ریزی در کشور/کلان نگری نداشتیم

وی گفت: توجه به دغدغه‌ها و فرمایشات امروز رهبری نیز حاکی از این است که فرصت کمی در اختیار است و ایشان به کابینه دولت تأکید کردند که فکر نکنید که می توان صبر کرد چه می شود. استراتژی ما درست نبوده و کلان نگری نداشتیم  و دیدگاه های موجود از نظر نگاه و فکری دیدگاه های قدیمی بوده است.

کریمی گفت: در حال حاضر جوانان ما به رغم دغدغه مندی نسبت به کشور آزرده خاطر هستند. فعالین بخش خصوصی آماده خدمت به کشور هستند و منتظر عملکرد وزرا در سه ماه آینده در انتصابات هستیم و اگر انتصابات روتین قبلی برقرار باشد از همین اکنون باید گفت که هیچ حرف و وعده ای  قابل اجرا نخواهد بود.

رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی تصریح کرد: کادرسازی از بین جوانان و بخش خصوصی باید در جامعه نهادینه شود. کادرسازی یعنی این که این افراد در بدنه دولت قرار گیرند و در بخش های مختلف خود را بالا برده و تجربیات خود را علی رغم دغدغه مندی افزایش دهند. بخش خصوصی بزرگ ترین حامی این جریان خواهد بود و  دولت باید خود به دنبال این بخش باشد  نه این که ساعت ها آن را پشت درهای منتظر بگذارند.

فرصت طلایی برای جهش عمیق کشور را دریابیم

وی افزود: از رییس جمهور انتظار می رود که گول نخورند و خودشان آگاهانه انتخاب کنند و به نصایح دلسوزان کشور گوش فرا دهند چرا که عمل به سخنان افراد دغدغه مند کشور اکنون قابلیت اجرایی دارد و آخرین فرصت هم در این دولت است و در مجموع یک فرصت طلایی برای جهش عمیق کشور به حساب می آید.

وی  خطاب به وزرا توصیه کرد: وزرا تغییر نگرش و کلان نگری در انتصابات را مد نظر داشته باشند و دریابند که این کشور دیگر به سیاسی کاری و توصیه برای پست برای یک نفر نیاز ندارد و اکنون وقت آن است که تصمیم اساسی گرفته شود و مبادا که شرمنده شهدا شویم!

کد خبر: ۱۰۵٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha