۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
افزایش مصرف سرم در پیک پنجم پیش بینی نشد
رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر:

افزایش مصرف سرم در پیک پنجم پیش بینی نشد

رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: وزارت بهداشت باید برای افزایش مصرف سرم در پیک پنجم کرونا، پیش‌بینی می‌کرد، اما در این باره قصور داشت و پیش‌بینی نکرد.

به گزارش بازار، سعید ترکمان افزود: همانطور که برای کارهای ساده پیش بینی داریم چطور وزارت بهداشت کشور برای موضوع به این مهمی نمی‌تواند پیش بینی داشته باشد آن وقت می‌آید دیگران را متهم می‌کند که شما می‌خواهید واکسن بیاورید. درست این است که سازمان غذا و دارو به‌جای متهم کردن دیگران باید به وظایف خود عمل می‌کرد.

وی اضافه کرد: در پیک چهارم کرونا در سال گذشته هیچ مشکلی نداشتیم، اما از اواخر بهمن سال گذشته پتروشیمی‌ها هجمه‌ای را ایجاد کردند در حالی که کل گریدی که برای بسته بندی سرم مصرف می‌کنیم با شرایط کرونایی سالانه حدود ۵ هزار تن است.

ترکمان گفت: پتروشیمی‌ها طی یک سال گذشته عرضه خود را در بورس از ۵ هزار تن در خرداد امسال به عدد ۱۶ هزار و ۷۰۰ تن رساندند این در حالی بود که بسیاری از سرم سازی به دلایل مختلف که یکی عدم خرید سرم توسط بیمارستان‌ها بود و بیمه باید پرداختی را به موقع انجام می‌داد و نداد در مجموع ۲۸۰۰ تن از بورس خرید کردند.

وی افزود: پتروشیمی با نداشتن برنامه ریزی وزارت بهداشت، بیمار را تنبیه کردند و شرایط به گونه‌ای شد که بعد از خرداد دیگر عرضه‌ای نداشتند اکنون در کارگروه تنظیم بازار پتروشیمی به دنبال این هستیم یکی از پتروشیمی‌ها که مدعی است در جنگ اقتصادی خیلی کمک می‌کند قبول کند ماده اولیه بسته یندی سرم را تولید کند سه هفته است که زور ما نرسیده است و هر جایی مراجعه می‌کنیم با قدرت بی نظیر پتروشیمی‌ها مواجه می‌شویم آن‌ها به هیچ جا پاسخگو نیستند.

عضو کمیته تنظیم بازار پتروشیمی گفت: یک اشکالی به سرم سازی وارد است و آن اینکه که یکی از سرم‌سازان بزرگ برای تعمیرات اساسی از خط خارج شد دوم اینکه وقتی با برخی از آن‌ها صحبت می‌کنیم عمده مشکل را نقدینگی اعلام می‌کنند.

ترکمان گفت: یک گله از خودمان هم داشته باشیم، سه هفته است که سرم نداریم و در این سه هفته هنوز کمیته تنظیم بازار پتروشیمی تشکیل نشده است در حالی که برای مسائل بسیار کوچکتر کمیته تنظیم بازار فوری تشکیل شده و در بعضی از موارد، هفته‌ای یک بار این کمیته تشکیل شده است.

رئیس انجمن صنایع پلیمری ایران افزود: امروز به عنوان پزشک مشاهده می‌کنم که مشکل بیمار با مشکل وزارت بهداشت و پتروشیمی‌ها متفاوت شده است یعنی بیمار علاقه‌مند است که به قیمت مناسب خرید کند، اما وزارت بهداشت و پتروشیمی‌ها اینگونه نیستند.

عضو کمیته تنظیم بازار پتروشیمی با بیان اینکه متاسفانه بی تفاوتی را هم در وزارت بهداشت و هم دیگر متولیان می‌بینیم اضافه کرد: ۲۲ مرداد یکی از شرکت‌های سرم سازی اعلام کرد به صورت اضطراری با مواد پلی اتیلن می‌تواند مشکل مواد اولیه را حل کند، اما این موضوع اخیرا وارد دستور کار کمیته تنظیم بازار پتروشیمی شده است این موضوع نشان می‌دهد در شرایط بحران پیک پنجم کرونا که روزانه بیش از ۶۰۰ نفر تلفات داریم بسیاری بی تفاوت از این کنار موضوعات رد می‌شوند و هیچکس پاسخگو نیست.

ترکمان گفت: به نظر من این موضوع باید به عنوان موضوع ملی بررسی شود که چه کسانی برای اینکه ۱۰ تا ۱۵ درصد مواد خود را گرانتر بفروشند، موادی را که در دست شان بوده است حاضر نشدند نگه دارند در حالیکه بر اساس مصوبه، صنایع پایین دست هم هزینه انبارداری و هم هزینه افزایش قیمت را پرداخت می‌کرددر حالیکه است که پتروشیمی‌ها مچینگ (عرضه خارج از بورس) دادند که غیر از سرم ساز آن را خرید کرده اند، اما خیلی راحت می‌گویند که سرم سازها نخریدند ما هم فروختیم.

وی افزود: بر اساس اعلام متولیان، ۱۲۰ کامیون سرم وارد کشور شده، اما برای اینکه صاحبان ثروت و قدرت بتوانند سرم را با ۱۰ برابر قیمت مصوب بفروشند به واردکنندگان هجمه کردند در حالیکه امروز اولویت ما این است که این کالا در دسترس عموم بیماران باشد البته خوشبختانه با هماهنگی‌ای که ستاد کرونا داشت توانست بیمارستان‌های دولتی را حمایت و تامین کند، اما اگر کسی بخواهد برای درمان خانگی و از طریق داروخانه دریافت کند باید ۱۰ برابر قیمت مصوب پرداخت کند.

ترکمان ادامه داد: دو هفته قبل رئیس انجمن کارفرمایی صنایع پتروشیمی اعلام کرد که مواد اولیه سرم را داریم آن قدر خلاف گویی راحت شده که فرد جلوی رسانه اینقدر دروغ می‌گوید در حالیکه اگر به پورتال بورس کالا مراجعه کنید می‌بینید پتروشیمی‌ها از خرداد دیگر چیزی عرضه نکردند همین روزهای اخیر دفتر صنایع پایین دستی نامه‌ای به پتروشیمی‌ها زده که باید تکلیف را مشخص کنید و بگویید کدام پتروشیمی می‌خواهد این مواد اولیه را تولید کند.

وی گفت: اگر مسیر تولید از امروز هم شروع شود تا مواد اولیه به شرکت برسد حتماً سه هفته را از دست خواهیم داد، اما تا کنون هیچ کسی پاسخگو نیست.

ترکان افزود: نکته مهم این است که وزارت بهداشت امروز هم بسیار بی تفاوت است انجمن کارفرمایی صنایع پتروشیمی هم فقط می‌گوید موجود است در حالیکه ما در کمیته تنظیم بازار پتروشیمی می‌دانیم که این کالا وجود ندارد، اما آن‌ها خیلی راحت می‌گویند که وجود دارد و موجود است

وی اضافه کرد: در یک کلام می‌گویم منافع پتروشیمی‌ها، وزارت بهداشت و بعضی از تولیدکنندگان سرم با منافع بیمار و جامعه متفاوت شده و نهادهای نظارتی و اجرایی غفلت کردند. حاصل این شد که کمبود و گرانی در بازار سرم اتفاق افتاده است البته می‌توان این موضوع را به فال نیک گرفت که موضوع به صورت اساسی و ریشه‌ای بررسی شود و ارکانی که شرایط را به وجود آوردند محاکمه شوند.

ترکمان گفت: باید داد مریضی که امروز در شهرستان مجبور است تا ۱۰ برابر قیمت مصوب پول سرم پرداخت کند ستانده شود به طور متوسط سرمی اکنون ۲۰ هزار تومان است بیمار مجبور است اگر آن را پیدا کند تا ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کند البته در بیمارستان‌های آموزشی به همت پزشکان سرم برای بیماران بستری در بیمارستان‌ها تامین شده و مشکل حل شده است.

وی افزود: اتفاقات بازار سرم نشان می‌دهد اگر به موقع و در وقت لزوم تصمیم نگیریم حاصل آن تا کجاها دامن بیمار و جامعه را می‌گیرد.

کد خبر: ۱۰۵٬۰۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha