۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۵
وزیر صمت جلوگیری از هدر رفت آب در محصولات با ارزش افزوده پایین  را هدف بگیرد
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران در گفتگو با بازار:

وزیر صمت جلوگیری از هدر رفت آب در محصولات با ارزش افزوده پایین را هدف بگیرد

زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران گفت: برنامه ریزی بلند مدت برای تامین نهاده ها، تعیین الگوی کشت و جلوگیری از هدررفت آب برای تولید کالاهایی با ارزش افزوده پایین باید اولین اولویت های وزیر باشد.

بازار؛ گروه کشاورزی: با روی کار آمدن وزیر جدید جهاد کشاورزی بسیاری از فعالان بخش خصوصی معتقدند که کار سختی پیش رو دارد چرا که بازار محصولات کشاورزی با نابسامانی بسیاری همراه است و ساماندهی آن مستلزم توانمندی بالای شخص وزیر و معاونان وی است. به طوری که کاوه زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران معتقد است با توجه به نابسامانی هایی که الان در این بخش وجود دارد و تفویض اختیاراتی که پس از یک دوره واگذاری به وزارت صمت مجددا به وزارت جهاد کشاورزی برگشته، مسئولیت این وزارتخانه بسیار سخت شده است و به نظر می رسد پر چالش ترین و سخت ترین وزارتخانه در مقایسه با دیگر وزارتخانه ها است به خصوص اینکه با امنیت غذایی کشور ارتباط مستقیم دارد.

انجام برنامه ریزی بلند مدت برای تامین نهاده های مورد نیاز کشور و تعیین الگوی کشت؛ از جمله اولین اقداماتی است که وزیر باید در ستور کار خود قرار بدهد
زرگران در خصوص اولویت های کاری وزیر جدید جهاد کشاورزی به خبرگزاری «بازار» گفت: اولین اقدامی که از سوی وزیر جهاد کشاورزی باید انجام شود این است که نسبت به تامین مایحتاج کشور و همچنین انجام برنامه ریزی بلند مدت برای تامین نهاده های مورد نیاز کشور اقدام کند.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر تعیین اولویت کشت مناسب می تواند یکی از اولویت های کاری وزیر جهاد کشاورزی باشد.

زرگران تصریح کرد: علاوه بر موارد یاد شده، رسیدگی به وضعیت آب و جلوگیری از هدر رفت آب برای تولید کالاهایی که ارزش افزوده کافی و مناسب ندارند از دیگر مسائلی است که وزیر جهاد کشاورزی باید آن را جزو اولویت های کاری خود قرار دهد و به نحوی برنامه ریزی کند که بخش بر تولید کالاهایی با ارزش افزوده بالا و متناسب با ارزش آب کشاورزی تمرکز کند.

خاوازی نتوانست حق بخش کشاورزی را بگیرد به همین دلیل در حوزه های مختلف دچار چالش شدیم

حجتی توان حمایت از بخش کشاورزی را داشت؛ خاوازی نداشت
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران در خصوص عملکرد دو وزیر پیشین جهاد کشاورزی نیز گفت: به نظر بنده عملکرد محمود حجتی مثبت بود و تا زمانی که وی در وزارتخانه حضور داشت هیچ کدام از مشکلات فعلی را ما شاهد نبودیم. در واقع به نظر بنده حجتی یک وزیر پرتوان بود و از نقاط قوت کابینه دولت دوازدهم محسوب می شد به همین دلیل به محض اینکه از وزارت کنار رفت اثر رفتن وی در بازار نمایان شد.

وی با بیان اینکه حمایتی که از بخش کشاورزی می شد به محض رفتن حجتی قطع شد، افزود: متاسفانه توانایی آن نوع حمایت در وزیر بعدی، خاوازی،  وجود نداشت و طبیعتا وی نتوانست حق بخش کشاورزی را بگیرد و لذا در حوزه های مختلف دچار چالش شدیم.

زرگران افزود: البته در وقوع این شرایط  تنها عدم توانایی وزیر دخیل نبود و عوامل متعددی با همدیگر همزمان موجب شدند که شرایط صنعت کشاورزی به این نحو نابسامان شود.

تامین مواد اولیه، جلوگیری از گران شدن مواد غذایی و کوچک نشدن سفره مردم یک مقوله بزرگ است که توان بالای وزیر جهاد و حمایت مقامات بالاتر را می طلبد

برای تحقق برنامه های وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر توانمندی وزیر جهاد، حمایت مقامات بالاتر نیز ضروری است
این مقام مسئول اظهار داشت: همانطور که گفتم وزیر جدید سخت ترین کار را در هیات دولت دارد که امیدواریم وزیر منتخب اشراف کامل به تمام بخش‌های تولیدی و بازرگانی بخش کشاورزی داشته باشد چرا که  تامین مواد اولیه مورد نیاز کشور و جلوگیری از گران شدن مواد غذایی و کوچک نشدن سفره مردم یک مقوله بزرگ است که توان بالایی نیاز دارد.

زرگران افزود: البته بدون شک برای تحقق این امر علاوه بر توانایی های وزیر کشاورزی،  نیاز به حمایت های مقامات بالاتر مثل معاون اول رئیس جمهور هم هست چون وضعیت فعلی کشور چندان مناسب نیست و بسیار باید کار شود تا مجددا رویه امور روی غلتک بیفتد.

تنظیم بازار مستلزم حضور یک مدیر کاردان در راس امور است
زرگران در پاسخ به این سوال که بهترین راهکار برای تنظیم بازار چیست، گفت: یک مدیریت و یک آدم کاردان اگر در راس امور باشد تنظیم بازار به راحتی صورت می گیرد.

وی افزود: به عنوان مثال از زمانی که مسئولیت تنظیم بازار روغن در اختیار شرکت بازرگانی قرار گرفت و مسئولیت تامین نهاده های دامی در اختیار وزارت جهاد، آمار واردات ها و مشکلاتی که در حوزه روغن وجود داشت یکباره با این تفویض اختیار  به طور کلی رفع شد و الان نقطه قوت مان تامین روغن خام است. به طوری که تا چند ماه آینده نیز کشور از نظر روغن خام هیچ مشکلی ندارد.

زرگران ادامه داد: همین اتفاق در مورد گندم نیز رخ داد؛  یعنی علیرغم اینکه امسال میزان تولید داخل خیلی کم بود اما به خوبی مدیریت شد و فکر می کنم در این مورد شرکت بازرگانی دولتی با حمایت وزیر صمت وظیفه خود را خوبی انجام داد.

وی تصریح کرد: با این وجود در نقطه مقابل، نبود آدم توانمند و نبود برنامه ریزی مناسب در وزارت جهاد کشاورزی، اوضاعی که در بخش نهاده‌ های دامی داشتیم را رقم زد. این در حالی بود که شرایط ارزی کشور برای هر دو وزارتخانه ثابت بوده و وزارت صمت توانست بیش از نیاز کشور و بیش از واردات سال گذشته کالا تامین و وارد کشور کند اما وزارت جهاد کشاورزی چنین وضعیت فلاکت باری را برای مرغدار و دامدار رقم زده است. به عبارت دیگر تعلیل واردات کالا به کشور باعث شده در بنادر مشکلات عدیده ای به وجود بیاید و این همه نابسامانی در کشور وجود داشته باشد.

تا زمانی که قیمت گذاری دستوری باشد همیشه یک جای کار ایراد پیدا می کند

وقتی نظام عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت باشد بازار ارزان ترین و معقول ترین روش تامین را پیدا می کند
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران در خصوص قیمت گذاری محصولات کشاورزی نیز گفت: تا زمانی که قیمت گذاری دستوری باشد همیشه یک جای کار، حال چه سمت دولت و چه سمت بخش خصوصی، ایراد پیدا می کند.

زرگران تاکید کرد: با این وجود وقتی نظام عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت باشد بازار ارزان ترین و معقول ترین روش تامین را پیدا می کند. بنابراین امیدواریم هرچه سریعتر وضعیت بازار سامان پیدا کند و بخش خصوصی خود ارز تامین و کالاها را وارد کند و در نهایت نیز با ارزان ترین قیمت در بازار عرضه نماید.

کد خبر: ۱۰۵٬۰۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha