۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
سهم ناچیز زرشک از سبد صادراتی| نبود حمایت برای رفع مشکلات
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند مطرح کرد؛

سهم ناچیز زرشک از سبد صادراتی| نبود حمایت برای رفع مشکلات

بیرجند- رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه از ۲۲ هزار تن زرشک استان رقم ناچیزی صادرات می‌شود، گفت: باید برای بازاریابی محصولات استراتژیک استان برنامه عملیاتی ارائه شود.

به گزارش خبرنگار بازار، محسن احتشام شنبه شب در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: ۹۸ درصد تولید زرشک ایران در خراسان جنوبی است و ۳۶ هزار خانوار از محل تولید این محصول امرار معاش می‌کنند.

وی بیان داشت: ۲ ماه دیگر فصل برداشت زرشک است و این در حالی است که مشکلات پیرامون محصول زرشک همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون از وزارت جهاد کشاورزی هیچ گونه حمایتی دیده نشده است، اظهار کرد: همواره بدیهیات و مشکلات بیان می‌شود ولی راهکاری برای رفع این مشکلات ارائه نمی‌شود.

وی با اشاره به وضعیت صادرات این محصول استراتژیک عنوان کرد: ۲۲ هزار تن برداشت زرشک در خراسان جنوبی داریم که در سال ۹۶ فقط ۴۸۰ تن، سال ۹۷ حدود ۳۶۰ تن، سال ۹۷ حدود ۳۲۴ تن و در سال ۹۹ حدود ۳۲۰ تن و در ۴ ماهه سال جاری ۱۹۰ تن صادرات وجود داشته است که رقم بسیار ناچیزی است.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی که امروز کشاورزان زرشک کار خراسان جنوبی درگیر آن هستند به دلیل نبود صادرات یا صادرات ناچیز این محصول است، افزود: لازم است که جهاد کشاورزی و صندوق حمایت از محصولات کشاورزی وارد میدان شوند و از تولیدکننده و صادرکننده این محصول حمایت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به اینکه باید برای بازاریابی محصولات استراتژیک استان برنامه عملیاتی ارائه شود، عنوان کرد: هنوز حجم زیادی از زرشک سال گذشته روی دست کشاورزان باقی مانده است.

احتشام با بیان اینکه ما در اتاق بازرگانی خواهان ساماندهی بازار محصولات استراتژیک خراسان جنوبی هستیم، تصریح کرد: تعیین قیمت تمام شده منصفانه بر مبنای هزینه تمام شده تولید این محصول از درخواست‌های زرشک کاران است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به اینکه تسهیلات کم بهره باید پرداخت شود، گفت: حمایت‌ها باید بیشتر شود تا بتوان شاهد رشد و توسعه صادرات باشیم.

احداث آزمایشگاه کیفیت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: زرشک یکی از محصولات استراتژیک با سوددهی اقتصادی بالایی است.

غلامرضا قوسی بیان کرد: یکی از مشکلات در دو سال اخیر شیوع کرونا و افزایش توجه به مسائل میکروبی و بهداشتی بود که لازم است حتماً آزمایشگاه رصد کیفیت محصولات کشاورزی استان احداث شود.

به گفته وی در همین راستا دوره‌های آموزشی برای تولید محصولات با کیفیت با ارقام درست در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مشکل بعدی لوکس بودن این محصول و نبود آن در سبد غذایی همه مردم است که بیشتر به چشم سوغات به آن نگاه می‌شود.

قوسی بیان کرد: برای معرفی و فرهنگ سازی نیازمند حمایت صدا و سیما و تبلیغات هستیم، همچنین پیشنهاد داده‌ایم که شرکت‌های دانش بنیان و پارک علم و فناوری برای تولید مکمل‌هایی کمک کنند و صنایع تبدیلی نیز در تکمیل چرخه ارزش افزوده وارد شوند.

مصوبه احداث سازه در بارگاه‌های زرشک
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم با بیان اینکه مدت‌ها سخن از برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی بوده اما شاهد اجرای برنامه ای در این حوزه نبوده ایم، عنوان کرد: باید آموزش های لازم در جهت پیشگیری از ایجاد بار میکروبی بر روی محصول به کشاورزان ارائه شود.

سیدحسین خیریه افزود: همچنین تصویب احداث سازه‌هایی در بارگاه‌های زرشک کمک کننده استقبال زرشک کاران از بارگاه‌ها است چرا که در کنار هر زمین زرشک باید بارگاه آن هم وجود داشته باشد ولی قانون منع ساخت و ساز باعث کاهش رغبت کشاورزان شده است.

وی بیان کرد: در زمینه صنایع تبدیلی نیز برخی وارد میدان شدند ولی در اواخر کار به مشکل سرمایه در گردش برخوردند و کنار کشیدند که نیاز است در این زمینه تعاونی‌هایی روستایی کمک کنند.

برگزاری جلسه فوق‌العاده برای زرشک
استاندار خراسان جنوبی تصویب کرد: جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به صورت فوق‌العاده فقط برای زرشک با دستگاه‌های متولی برگزار شود.

حمید ملانوری اظهار کرد: در یک جلسه اعلام کردیم برای رفع مشکل سه محصول استراتژیک استان صندوق تعاونی ایجاد شود که در سطح ملی باشد و به صورت بین‌المللی کار پیش برود ولی برخی از تعاونی‌ها اعتراض کردند که ما هستیم و در راستای حمایت از تعاونی‌ها درخواست دادیم پس خود آنها پای کار بیایند ولی در این زمینه تا کنون موفق عمل نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی فقط بخش اندک و ناچیزی صادر می‌شود و اگر تعاونی‌های کنونی قرار بود کاری انجام دهند تاکنون انجام می‌دادند.

به گفته وی باید تعاونی ببر پایه سرمایه‌های مردمی برای حل مشکلات زرشک شکل بگیرد و از تعاونی‌های موفق مانند شرکت تعاونی پسته رفسنجان الگوبرداری شود، چرا که آنها تمام آزمون و خطاها را طی کرده‌اند و تجربه‌های کافی دارند.

استاندار خراسان جنوبی فرآوری را بهترین راهکار برای ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی استان اعلام کرد و گفت: در حوزه محصولات استراتژیک استان و بهره مندی از ظرفیت این محصولات در استان کم کاری شده است.

کد خبر: ۱۰۴٬۹۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha