۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
شبصیر؛ هر ریال فروش ۳۵ درصد سود؛ بازده کم با افزایش سرمایه سنگین
بازار بررسی می‌کند؛

شبصیر؛ هر ریال فروش ۳۵ درصد سود؛ بازده کم با افزایش سرمایه سنگین

شرکت پتروشیمی قائد بصیر در سال گذشته توانسته به ازای فروش هر ریال محصول حدود ۳۵ درصد سود خالص کسب کند و نسبت به سال گذشته ۳۸۰ درصد رشد داشته باشد در حالی که میزان تولید آن رشد قابل توجهی نداشته است.

بازار؛ گروه بورس: شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر، تولید کننده انواع محصولات پلیمری، شیمیایی و پتروشیمیایی بر اساس گزارش صورت مالی ۱۲ ماهه سال ۹۹ توانسته هزار ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته باشد که این عدد ۱۰۳ بیشتر از سال ۹۸ می‌باشد.

رشد ۱۰۳ درصدی درآمد عملیاتی این شرکت در حالی است که فروش خالص آن حدود یک میلیون کیلوگرم نسبت به سال قبل افزایش داشته است که این موضوع نشان از افزایش نرخ محصولات در طول یکسال است. بیشتر شرکت‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا با کاهش تقاضا روبه رو بودند به همین دلیل رشد چندانی در تولید این شرکت‌ها دیده نمی‌شود اما بالا رفتن قیمت دلار و تورم باعث شده که در طول یکسال گذشته سودآوری قابل توجهی کسب کنند.

بازده دارایی شرکت که نشان دهنده توانایی آن در استفاده از دارایی‌های خود برای تولید است برابر با  ۰.۹۸ ریال است یعنی این شرکت از هر ریال منبعی که در اختیار دارد توانسته ۰.۹۸ ریال کسب درآمد کند و بازده دارایی شرکت شیمیایی فارس ۰.۰۲۷ ریال است

تقریبا تمامی شرکت‌های هم گروه بصیر که نماد آن‌ها در تابلوی بورس معامله می‌شود، رشد قابل توجهی داشتند که از جمله می‌توان به شرکت صنایع شیمیایی فارس اشاره کرد که در سال گذشته درآمد عملیاتی آن  درصد رشد کرده است.

بهای تمام شده درآمد عملیاتی شرکت پتروشیمی قائد بصیر حدود  ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که ۴۷ درصد بیشتر از سال ۹۸ می‌باشد بنابراین سود ناخالص این شرکت برای سال گذشته نزدیک ۶۰۰ میلیارد تومان است، در نتیجه می‌توان گفت که این شرکت به ازای هر ریال فروش محصولات خود ۴۱ درصد سود کسب کرده است که این درصد برای سال ۹۸ تنها  به ۱۹ درصد رسیده بود. رشد این نسبت نشان از افزایش توانایی شرکت در فروش و تولید ارزان است.

شرکت شیمیایی فارس برای درآمد ۳۰۰میلیارد تومانی خود در سال گذشته حدود ۲۶۰ میلیارد تومان هزینه کرده که سود ناخالص مانده برای این شرکت نزدیک ۵۰ میلیارد تومان شده است، بنابراین ۱۵ درصد از ریال فروش در این شرکت سود بوده که این عدد برای سال ۹۸ نزدیک به ۲۰ درصد بود.

۳۵ درصد سود از هر ریال فروش محصول
سود عملیاتی شرکت قائد بصیر بعد از کم کردن هزینه‌های اداری و اضافه کردن برخی از درآمدها به ۵۸۰ میلیارد تومان رسید که بعد از کم کردن هزینه‌های مالی و اضافه شدن درآمدهای غیر عملیاتی، سود خالصی که در سال گذشته توانسته کسب کند حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۹۸ حدود ۳۸۰ درصد رشد کرده است. سود خالص هر سهم این شرکت در سال گذشته هم رشد قابل توجهی داشته و از ۲.۰۹۸ ریال به ۱۰.۲۰۷ ریال رسیده یعنی ۳۸۷ درصد رشد در طول یکسال. از ۱هزار ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی این شرکت حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سود خالص به دست آمده یعنی از هر ریال درآمد عملیاتی این شرکت ۳۵درصد آن سود خالص است.

صنایع شیمیایی فارس هم توانسته از ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی، ۲۱ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کند یعنی از هر ریال درآمد عملیاتی که به دست آورده نزدیک ۷ درصد آن سود خالص بوده است که ۱۲ درصد رشد در سود خالص این شرکت در طول یکسال اخیر به وجود آمده است، این در حالی است که سود پایه هر سهم این شرکت هم ۹۴ درصد افت پیدا کرده که می‌توان دلیل آن را افزایش سرمایه شرکت از ۶۰ میلیارد تومان به ۱هزار ۱۹۳ میلیارد تومان عنوان کرد.

دارایی‌های غیر جاری شرکت صنایع شیمایی فارس در سال گذشت حدود ۱هزار ۲۰۰ درصد رشد کرده که دلیل آن را می‌توان بالا رفتن قیمت دارایی ثابت به دلیل تجدید ارزیابی دانست. همچنین در بخش دارایی‌های جاری پیش پرداخت‌های و سفارشات شرکت ۳۸۳ درصد رشد را نشان می‌دهد که نشان از بهبود روند تولید و فروش شرکت می‌دهد، این در حالی است که در بخش بدهی‌های شرکت، پرداختی‌های تجاری آن  ۱۱۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بازده کم با افزایش سرمایه سنگین
اما در مجموع بدهی‌های شرکت در سال گذشته ۶۲ درصد رشد کرده و دارایی‌های آن ۷۳۲ درصد در مجموع رشد داشته است، بنابراین با توجه به افزایش سرمایه شرکت حقوق مالکانه شرکت از ۸۳ میلیارد تومان به ۱هزار ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است. بازده دارایی شرکت شیمیایی فارس هم  ۰.۰۲۷ ریال است.

شرکت پتروشیمی قائد بصیر هم رشد قابل توجهی از دارایی‌ها خود داشته که بیشتر آن به دلیل افزایش دارایی‌های جاری این شرکت است که نشان از توانایی شرکت در بالا بردن تولید آن است به گونه‌ای که سفارشات این شرکت در بخش دارایی‌ جاری ۱۵۲ درصد رشد کرده است. در بخش دارایی‌های غیر جاری تنها ۱۴ درصد رشد کرده است. همچنین دریافتنی تجاری آن از ۳۰ میلیارد تومان به حدود ۱۴۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده که بخشی از آن تجاری و بخش دیگر مربوط به پرداخت وام و غیره می‌باشد.

پرداختی‌های تجاری و غیر تجاری این شرکت در بخش بدهی‌ها جاری شرکت هم ۲۳۷ درصد رشد کرده اما در مجموع کل بدهی‌های شرکت برای سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ تنها ۳ درصد افزایش داشته است. بنابراین بازده دارایی شرکت که نشان دهنده توانایی آن در استفاده از دارایی‌های خود برای تولید است برابر با  ۰.۹۸ ریال می‌باشد یعنی این شرکت از هر ریال منبعی که در اختیار دارد توانسته ۰.۹۸ ریال کسب درآمد کند.

شرکت پتروشیمی قائد بصیر با نماد شبصیر با میانگین حجم ماهانه ۱میلیون ۳۴۳ هزار واحد، نسبت پی به ای ۸.۷۶  و قیمت پایانی هر سهم ۱۱۱.۲۴۵ ریال در تابلوی بورس معامله می‌شود.

شرکت صنایع شیمیایی فارس با نماد شفارس و میانگین حجم ماهانه ۷۵ میلیون واحد، شناوری ۲۶ درصد، نسبت پی به ای ۱۴۵.۸۷ و قیمت پایانی هر سهم ۲.۱۸۸ریال در تابلوی بورس معامله می‌شود.

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز شنبه ۶ شهریور ماه با ۲۵ هزار واحد رشد به ۱میلیون ۵۷۵ هزار واحد رسید که بیشترین تاثیر را از نماد وامید، پارسان و کچاد داشته است. شاخص کل بورس تهران از ابتدای خرداد ماه تا کنون نزدیک به ۴۵۰ هزار واحد رشد کرده که کارشناسان دلیل این رشد را پایین بودن قیمت سهم، رشد قیمت دلار، رفع ابهامات سیاسی حاکم بر بازار سرمایه و انتشار صورت مالی شرکت‌های بورسی می‌دانند.

کد خبر: ۱۰۴٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha