۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶
افزایش تسهیلات راهکار برون رفت رکود از بازار مسکن
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

افزایش تسهیلات راهکار برون رفت رکود از بازار مسکن

پورحاجت، کارشناس مسکن گفت: یکی از راهکارهای ایجاد رونق در بازار مسکن، افزایش تسهیلات خرید و ساخت و ساز است.

به گزارش بازار، فرشید پورحاجت درباره اعطای کارت اعتباری مصالح به انبوه سازان افزود: با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی، از دو سال گذشته در وزارت راه و شهرسازی درباره اعطای کارت اعتباری مصالح صحبت شد، اما تا به امروز اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: قرار بود بانک مسکن کارت مصالح ساختمانی را به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان شارژ کند و در اختیار انبوه سازان قرار دهد، اما هنوز هیچ خبری نشده است و با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی این مبلغ گره گشایی کار انبوه سازان نیست.

تولید کننده مسکن، با بیان اینکه با ۱۰۰ میلیون تومان یک فرد نمی‌تواند یک واحد ۱۰۰ متری را تعمیر کند گفت: با توجه به اینکه رونق در بازار مسکن می‌تواند باعث ایجاد اشتغال در کشور شود انبوه سازان برای رونق در این بازار، پیشنهاداتی مبنی بر تخصیص اعتبار ویژه برای تامین مصالح ساختمانی به بانک مسکن ارائه کردند تا گره این بخش باز شود، اما بانک مسکن که بانک اختصاصی بازار مسکن است هیچ برنامه ریزی نکرده است.

وی تصریح کرد: باوجود اینکه بانک مرکزی اجاره گشایش ال سی برای خرید مصالح ساختمانی را به بانک مسکن داده است، اما تا به امروز اجرایی نشده است.

پور حاجت تاکید کرد: ما به عنوان بخش تولید، از دولت می‌خواهیم تا برنامه‌های روی کاغذ مانده گذشته را هرچه سریعتر اجرایی کنند.

وی درباره ارائه تسهیلات ساخت به انبوه سازان گفت: تسهیلاتی که برای ساخت و ساز به انبوه سازان می‌دهند عملا کارایی ندارد بطوریکه انبوه ساز برای دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ساخت، باید مبلغی پول در حساب انبوه ساز بلوکه شود و این موضوع برای تولیدکننده به صرفه نیست.

کارشناس مسکن گفت: فروش متری مسکن طرح خوبی است در صورتی که با برنامه ریزی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در زمانی که طرح صندوق پس انداز یکم راه اندازی شد انبوه سازان ابراز تمایل کردند تا بانک افرادی را که در این صندوق ثبت نام کردند به انبوه ساز برای دریافت واحد مسکونی معرفی کنند، اما این کار صورت نگرفت و عملا با افزایش قیمت مسکن، تسهیلات برای خرید ملک کافی نبود.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط تورمی ساخت و ساز به نفع سازندگان نیست گفت: در کشور با کمبود مسکن مواجه هستیم و بدلیل خواب سرمایه، بخش خصوصی تمایل به سرمایه گذاری در بخش مسکن نمی‌کند و حتی قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است.

کد خبر: ۱۰۴٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha