۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
رقابت خودروهای پیکاپ چینی در بازار ایران| در بازه قیمتی ۹۰۰ میلیون تومان چه خودرویی خریداری کنیم؟
بازار بررسی کرد

رقابت خودروهای پیکاپ چینی در بازار ایران| در بازه قیمتی ۹۰۰ میلیون تومان چه خودرویی خریداری کنیم؟

فوتون تونلند و کی ام سی تی ۸ دو خودرو چینی مونتاژ داخل هستند که ضعف تامین قطعات و خدمات پس از فروش داشته، اما محبوب‌های بازار پیکاپ هستند.

بازار؛ گروه خودرو: یکی از کلاس‌های خودرویی پر طرفدار در بازار ایران، محصولات پیکاپ دو کابین هستند. این خودروها به دلیل داشتن مشخصات فنی مشابه خودروهای اس یو وی معمولا گزینه خرید از سوی مشتریان هستند. خودروهای پیکاپ باید قیمتی اقتصادی داشته باشد، اما این محصولات اکنون به عنوان یک خودرو لوکس شناخته می‌شود. تا پیش از تحریم‌های ظالمانه تویوتا هایلوکس بی رقیب در بازار ایران در کلاس محصولات پیکاپ بود. اما از بدو تحریم، باتوجه نیاز بازار که همواره از سوی خودروسازان به آن توجه نمی‌شود، شرکت‌های خودروساز دولتی و خصوصی اقدام به تولید محصولات پیکاپ در بازار ایران کردند. محصولاتی که اغلب موفق و گاهی ناموفق عمل کردند. در این گزارش به بررسی دو محصول کی ام سی تی ۸ و فوتون تونلند می‌پردازیم.

رقابت خودروهای پیکاپ چینی در بازار ایران| در بازه قیمتی 900 میلیون تومان چه خودروی خریداری کنیم؟

کی ام سی تی ۸ محصول مشترک کرمان خودرو و جک است، طراحان جک سعی کردند نمای جلو این خودرو مشابه محصولات ژاپنی به ویژه تویوتا هایلوکس تولید کنند

کی ام سی تی ۸، پیکاپ با ظاهر جدید
کی ام سی تی ۸ محصول مشترک کرمان خودرو و جک است، این خودرو در بازارهای جهانی به نام جک تی ۸ شناخته می‌شود، اما به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، زمان تولید این خودرو برند کرمان موتور به نام کی ام سی جایگزین برند اصلی شد. کی ام سی تی ۸ با طراحی متفاوت از سایر پیکاپ‌های داخل کشور، وارد بازار شده است. طراحان جک سعی کردند نمای جلو این خودرو مشابه محصولات ژاپنی به ویژه تویوتا هایلوکس تولید کنند. چراغ‌های باریک و کشیده، جلوپنجره عریض، سپر بلند و کاپوت عضلانی، همگی نشان از الگو برداری به سبک ژاپنی دارد. در نمای جانبی سعی شده برای حرکت در آفرودهای سبک، ارتفاع بدنه خودرو از اتاقک چرخ‌ها بیشتر باشد، فاصله محوری بلند و طراحی بدنه عریض به ویژه درها سهولت سوار و پیاده شدن را برای سرنشینان فراهم کرده است. فضای بار خودرو توام با گاردهای طرفین نمای جانبی این محصول را زیباتر کرده است. در نما عقب نیز چراغ‌های عمودی در کنار در و سپر کم ارتفاع نمای زیبایی به خودرو داده است.

رقابت خودروهای پیکاپ چینی در بازار ایران| در بازه قیمتی 900 میلیون تومان چه خودروی خریداری کنیم؟

فوتون از سال ۱۳۹۳ تاکنون در بازار خودروی کشور جولان می‌دهد. این محصول را می‌توان، پرحجم‌ترین پیکاپ مونتاژ کشور شناخت. طراحی ظاهر جلو این خودرو به ویژه با چراغ‌های بزرگ مشابه محصولات کره‌ای است

فوتون تونلند به دنبال جانشینی تویوتا هایلوکس
تویوتا هایلوکس توانست در محصولات وارداتی به بازار کشور، جایگاه ویژه برای کلاس پیکاپ‌ها به دست آورد. بازاری که حس رقابت برای تولید خودروهای پیکاپ در کشور را افزایش و سبب ورود برندهای متعدد چینی به کشور شد. فوتون از سال ۱۳۹۳ تاکنون در بازار خودروی کشور جولان می‌دهد. این محصول را می‌توان، پرحجم‌ترین پیکاپ مونتاژ کشور شناخت. طراحی ظاهر جلو این خودرو به ویژه با چراغ‌های بزرگ مشابه محصولات کره‌ای است. جلوپنچره و چراغ‌های بزرگ با سپر کم ارتفاع تناسبات چندانی نداشته و پختگی طراحی با خود ندارد. در نمای جانبی، ارتفاع این خودرو با سطح زمین به ویژه گلگیرها با اتاقک چرخ، کمتر از رقبا است. اما این موضوع بیانگر عدم توانایی آفرود نیست، در نمای جانبی طراحان فوتون سعی کردند از هایلوکس بیشترین میزان الگوبرداری برای طراحی درها را انجام دهند. در نمای عقب خودرو نیز طراحی این محصول مشابه سایر خودروهای چینی است.

رقابت خودروهای پیکاپ چینی در بازار ایران| در بازه قیمتی 900 میلیون تومان چه خودروی خریداری کنیم؟

کی ام سی تی ۸ با یک پیشرانه چهار سیلندر به حجم ۲ لیتر توربوشارژر می‌تواند قدرتی معادل ۱۷۴ اسب‌بخار و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند، فوتون تونلند با پیشرانه دیزلی مجهز به توربوشارژر قارد است ۱۶۴ اسب‌بخار و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند

فوتون یا کی ام سی، کدام قوی‌تر است؟
فوتون با محصول تونلند در سه تیپ موتوری ۲، ۲.۴ و ۲.۸ لیتر به بازار کشور ورود کرده است. این خودرو با دو نوع پیشرانه بنزینی و دیزلی جایگاه ویژه‌تی برای خود ساخته است. فوتون مورد نظر در این گزارش محصول مجهز به پیشرانه چهار سیلندر به حجم ۲.۸ لیتری است. این پیشرانه دیزلی مجهز به توربوشارژر قارد است ۱۶۴ اسب‌بخار و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. باتوجه به نوع سوخت مصرفی و البته حجم موتور، پیشرانه فوتون را می‌توان جز کم استهلاک‌ترین پیشرانه‌ها تلقی کرد. در مقابل، خودرو کی ام سی تی ۸ با یک پیشرانه چهار سیلندر به حجم ۲ لیتر توربوشارژر می‌تواند قدرتی معادل ۱۷۴ اسب‌بخار و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. هرچند که پیشرانه کی ام سی اسب بخار بالاتری دارد، اما فوتون در این مقام به دلیل استهلاک پایین و گشتاور بالا نسبت به محصول کرمان خودرو برتری دارد. کی ام سی مجهز به یک گیربکس شش سرعته دستی با محورهای محرک دو دیفرانسیل سه حالته با قفل برقی، تمام مسیرهای صعب العبور را به راحتی پیمایش می‌کند. فوتون تونلند دیزلی مجهز به گیربکس ۵ سرعته با محورهای محرک دو دیفرانسیل مجهز به LSD مناسب برای آفرودهای سبک است.

رقابت خودروهای پیکاپ چینی در بازار ایران| در بازه قیمتی 900 میلیون تومان چه خودروی خریداری کنیم؟

آپشن‌های دو خودرو چینی
طراحی داخلی کی ام سی نسبت به فوتون تونلند به روزتر است، در کابین کی ام سی از داشبوردی مجهز به نمایشگر، سیستم تهویه مطبوع اتومات، دو ایربگ، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل دینامیکی خودرو، سیستم کنترل پایداری، نظارت به فشار باد تایر، سیستم ایستایی در سربالایی، استارت دکمه‌ای بدون نیاز به کلید، دوربین دنده عقب، سنسور پارک و کامپیوتر سفری از تجهیزات این خودرو است. طراحی کابین فوتون تونلند، نسبت ساده‌تر از کی ام سی است.

رقابت خودروهای پیکاپ چینی در بازار ایران| در بازه قیمتی 900 میلیون تومان چه خودروی خریداری کنیم؟

این خودرو مجهز به کروزکنترل، سیستم تهویه مطبوع، سنسور دنده عقب، فرمان هیدرولکی دو حالته و دو ایربگ است. در این مرحله فوتون نسبت به کی ام سی ضعیف‌تر عمل کرده است.

فوتون تونلند دیزلی مدل ۱۳۹۹ با قیمت ۸۳۰ میلیون تومان در بازار وجود دارد، این درحالی است که کی ام سی مدل ۱۳۹۹ با بها ۸۷۰ میلیون تومانی معامله می‌شود

کدام یک ارزش خرید دارد؟
فوتون تونلند دیزلی مدل ۱۳۹۹ با قیمت ۸۳۰ میلیون تومان در بازار وجود دارد، این درحالی است که کی ام سی مدل ۱۳۹۹ با بها ۸۷۰ میلیون تومانی معامله می‌شود. کی ام سی، طراحی به روز و آپشن‌های جدیدی نسبت به فوتون دارد، اما کیفیت پیشرانه فوتون نسبت به این محصول بیشتر است. شبکه نمایندگی‌های ایران‌خودرو نسبت به کرمان خودرو بیشتر بوده و این مساله می‌تواند فاکتور جدی در انتخاب خودرو از سوی مشتریان باشد. هرچند که هر دو خودرو در برخی از قطعات به ویژه بدنه دارای ضعف‌های هستند، شرکت‌های خودرویی سعی کردند با افزایش مراکز خدمات پس از فروش، مشتریان را بیشتر به محصولات چینی راغب کنند. اما باید به این نکته دقت کرد که تمام خودروهای چینی دارای ضعف‌ تامین قطعه در کشور هستند. اگر قصد آفرود نوردی را دارید، کی ام سی را انتخاب کنید. ارتفاع خودرو و فنربندی این محصول نسبت به فوتون بهتر است. اما در صورت انتخاب خودرو برای مصارف روزمره و تردد شهری، بهتر است فوتون را انتخاب کنید.

رقابت خودروهای پیکاپ چینی در بازار ایران| در بازه قیمتی 900 میلیون تومان چه خودروی خریداری کنیم؟

کد خبر: ۱۰۴٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha