کابینه سیزدهم، بخش خصوصی را مشاور امین خود بداند
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

کابینه سیزدهم، بخش خصوصی را مشاور امین خود بداند

شافعی، رئیس اتاق ایران می‌گوید: توفیق کشور ارتباط مستقیمی با اقتصاد و البته با جایگاه بخش خصوصی دارد. همه ارکان اقتصادی و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی باید همسو باهم باشد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در روزهای اخیر کابینه دولت سیزدهم تشکیل شد و وزرا با رأی مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند. از زمان شروع انتخابات، نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بارها از وضعیت استثنایی اقتصاد در کشور گفته‌اند و در طول این مدت، چندین بسته اصلاح سیاست‌گذاری اقتصادی در کشور از سوی اتاق ایران خطاب به دولت و وزارت‌خانه‌های اقتصادی ارائه‌شده است. در آن گزارش‌ها عنوان‌شده که اقتصاد در چند دهه اخیر به‌ویژه ده سال اخیر با تورم بسیار بالا، رکود اقتصادی و اشتغال‌زایی بسیار پایین و بی‌کیفیت و گسترش فقر و نابرابری مواجه است و معمولاً سیاست‌گذار اقتصادی با اتخاذ سیاست‌های مُسَکن‌گونه، علاج ریشه‌ای مشکلات را به آینده موکول کرده است. برون‌رفت از این شرایط نیازمند اصلاحات اساسی در سیاست‌گذاری‌ها و ساختارها است.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران ضمن گرامیداشت هفته دولت و تبریک به دولت جدید بابت اخذ رأی اعتماد مطلوب از مجلس، به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: کاری که آقای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در چیدن تیم اقتصادی انجام داده، متفاوت از گذشته بوده است. او از دایره بسته دائمی در دولت شیردهم بیرون آمده و این اقدامی کاملاً مثبت است. برای همین می‌توانیم امیدوار باشیم که گرفتار دور باطل چرخه مشکلات نشویم. مجلس محترم هم با رأی قاطع به تیم اقتصادی و اکثریت کابینه پیشنهادی، همراهی مطلوبی با دولت سیزدهم نشان داد.

رئیس اتاق ایران می‌گوید: مهم‌تر از انتخاب افرادی که آقای رئیسی در کابینه خود معرفی کرده و رأی اعتماد گرفته‌اند، اصلاح ساختار اقتصادی در کشور است. اگر ساختار اقتصادی کشور اصلاح نشود، حتی افراد توانمند هم در آینده نمی‌توانند انتظارات اقتصادی را برآورده کنند. ما امیدواریم رئیس‌جمهور در این حوزه هم اقدامی متفاوت از گذشته انجام دهد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی درباره وزرای اقتصادی دولت سیزدهم معتقد است: وزرایی که برای بخش اقتصادی کشور انتخاب‌شده، تیم خوبی هستند ولی موفقیت این‌ها زمانی می‌تواند کامل شود که هم‌زمان اصلاح ساختاری هم در دستور کار قرار گیرد در آن صورت است که هماهنگی و همدلی باهم سبب موفقیت افراد خواهد بود.

او ادامه می‌دهد: همدلی و هماهنگی زمانی می‌تواند رخ دهد که هدف‌های اقتصادی مشخص شود. ما الآن به‌اشتباه بعضی از ابزارهایی که برای رسیدن به هدف لازم‌اند، را هدف قرار داده‌ایم اما خود هدف مشخص نیست.

او به نرخ مالیات و ارز اشاره می‌کند: مثلاً نرخ مالیات، نرخ ارز، و غیره ابزاری برای توسعه اقتصادی و در خدمت اقتصاد هستند. این‌ها به ذات خود هدف نیستند. اما به‌اشتباه و خیلی وقت‌ها در کشور ما، سیاست‌گذاران فکر می‌کنند اگر نرخ مالیات پایین باشد، همه مشکلات حل می‌شود و وسیله جای هدف را می‌گیرد.

شافعی تأکید می‌کند: اهداف اقتصاد کشور باید مشخص باشد، ساختارها براساس هدف کلی تغییر کند و درنهایت آدم‌های توانمند و دانایی برای رساندن کشور به آن هدف انتخاب شوند. v امیدواریم دولت سیزدهم که شروع کار کابینه آن با هفته دولت همراه شده، بتوانند برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور تلاش کنند.

شافعی ادامه می‌دهد: همه ما معتقد هستیم که شرایط کشور کاملاً استثنایی است؛ به لحاظ اقتصادی در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم. دولت با چالش‌های بزرگ روبروست. از طرفی شاید ما فرصت دیگری برای اقتصاد کشور نداشته باشیم. شاید این آخرین فرصت اقتصادی ما باشد. بخش خصوصی و مردم، دولت و حاکمیت برای نجات و توسعه اقتصاد کشور امکان آزمون‌وخطا ندارند و باید برای مناسب‌تر کردن شرایط اقتصاد کشور پای‌کار بیایند.

او تأکید می‌کند: ما معتقد هستیم که اصلاح اقتصاد کشور ممکن است ولی این اصلاح شروطی دارد و آن اینکه در بر پاشنه قبلی نچرخد. باید اصلاح ساختاری انجام شود؛ دیوار اقتصادی فرسوده‌ترمیم شود و رنگ زدن مداوم فرسودگی، چاره کار نیست.

شافعی گفت: اتاق ایران چندین بسته پیشنهادی سیاستی به دولت سیزدهم ارائه کرده است. از زمان انتخابات تا به امروز، اتاق ایران نظرات کارشناسی و پژوهشی خود را در اختیار دولت قرار داده است. اما باید توجه کرد که نکته مغفول اقتصاد ایران این است که علی‌رغم همه حرف‌ها، اعتقاد جدی به بخش خصوصی وجود ندارد و این عامل تعیین‌کننده‌ای است که باعث شده نتوانیم به توفیق‌های دست‌یابیم.

او تصریح می‌کند: اقتصاد باید مردمی شود و فعالان اقتصادی نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کشور داشته باشند. الآن برخلاف گفته‌ها، بخش خصوصی مورد مشورت نیست و اگر براساس رسالت و جایگاه اتاق ایران گزارشی تهیه می‌شود، متأسفانه در عمل به آن‌ها توجهی نمی‌شود.

شافعی معتقد است: اگر بخش خصوصی به‌عنوان مشاور امین مورد پذیرش قرار گیرد، خیلی از مشکلات اقتصادی حل خواهد شد. دولت بدون بخش خصوصی قادر به نجات اقتصاد کشور نخواهد بود. باید توجه کرد علی‌رغم همه اهانت‌هایی که در این مدت برای بخش خصوصی به وجود آمد، بخش خصوصی همچنان پای‌کار بود. اقتصاد کشور در این مدت از طریق صادرات غیرنفتی اداره شده و نیازهای اساسی کشور تأمین شد.

رئیس اتاق ایران معتقد است: توفیق کشور ارتباط مستقیمی با اقتصاد و البته با جایگاه بخش خصوصی دارد. همه ارکان اقتصادی و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی باید همسو باهم باشد. از وزارت امور اقتصادی و دارایی، تا وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن کشاورزی ایران همه در خدمت اقتصاد باشند و باید این هماهنگی به‌طور کامل شکل بگیرد. نتیجه این هماهنگی رونق اقتصادی خواهد بود.

کد خبر: ۱۰۴٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha