۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
افزایش قیمت دلار، تقاضای خرید سکه وطلا را کاهش داد| بازارغیرقابل پیش بینی است
بازار طلا در هفته ای که گذشت

افزایش قیمت دلار، تقاضای خرید سکه وطلا را کاهش داد| بازارغیرقابل پیش بینی است

رشد قیمت دلار و سایر ارزهای جهانی، قیمت طلا و سکه را در کشور افزایش داده است و این در کاهش داد و ستد طلا در هفته جاری به علت کاهش تقاضا در بازار بسیار تاثیرگذار بوده است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: در پایان روز پنجشنبه ( ۴ شهریورماه) و همزمان با کاهش قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای جهانی به ۱۷۸۵ دلار در هر اونس، قیمت سکه امامی طرح قدیم به بیش از ۱۱ میلیون و ۹۳۸ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح جدید به ۱۱ میلیون و ۶۰۲ هزار تومان افزایش یافت.

همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی به ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید، قیمت ربع سکه ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، قیمت سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۴۵ هزار تومان است و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران امروز به  یک میلیون و ۱۷۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

نرخ ارز نیز در بازار روز پنجشنبه ۴ شهریور ماه سال جاری، دلار به رقم ۲۷ هزار و ۸۵۷ تومان، یورو به قیمت ۳۲ هزار و ۱۲۱  تومان، پوند ۳۸ هزار و ۵۴۶ تومان، درهم امارات ۷ هزار و ۵۸۷ تومان و لیر ترکیه به ۳ هزار و ۳۳۳ تومان رسید.

کاهش ۲۰ دلاری قیمت اونس جهانی 
در هفته جاری قیمت طلا در بازارهای جهانی روند نزولی داشت به طوری که در این هفته نسبت به هفته گذشته قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای بین المللی حدود ۲۰ دلار در هر اونس کاهش یافت و هم اکنون به ۱۷۸۵ دلار در هر اونس رسیده است.

در تحلیل بازار خرید و فروش طلا در هفته جاری نایب رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران به خبرنگار خبرگزاری «بازار» گفت: روز سه شنبه هفته جاری قیمت طلا در بازارهای جهانی به ۱۸۰۵ دلار در هر اونس رسید.

«محمد کشتی آرای» افزود: روز چهارشنبه هفته جاری قیمت طلا در بازارهای جهانی به ۱۷۹۴ دلار کاهش یافت و در طی ۲۴ ساعت، قیمت اونس جهانی طلا شاهد کاهش ۱۴ دلاری بود.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران اظهارداشت: معمولا هر هفته در اواخر وقت روز پنجشنبه شاخص های اقتصادی امریکا از جمله نرخ بیکاری، نرخ برابری ارزها و یا نرخ بهره در این کشور اعلام می شود و اگر در بخش های اقتصادی امریکا اتفاقی بیافتد این در کاهش و یا افزایش قیمت اونس جهانی طلا بسیار تاثیرگذار است.

کشتی آرای یادآورشد: مثلا اگر نرخ بیکاری در امریکا افزایش یابد ارزش دلار کاهش و این باعث افزایش قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای بین المللی می شود و ممکن است عکس این مساله نیز اتفاق بیافتد به طوری که وقتی نرخ بیکاری کم می شود ارزش دلار بالا می رود و قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهش می یابد.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران بیان کرد: با این حال پیش بینی می شود که قیمت اونس جهانی طلا در هفته آینده با کمی افزایش قیمت همراه باشد.

در بازارهای داخلی هرگونه افزایش قیمت ارز و دلار بر افزایش قیمت طلا و سکه تاثیرگذار است
کشتی آرای با اشاره به افزایش قیمت ارز بیان کرد: در بازارهای داخلی هرگونه افزایش قیمت ارز و دلار بر افزایش قیمت طلا و سکه تاثیرگذار است و در دو روز گذشته قیمت دلار روند صعودی داشته است و این مهم قیمت طلا و سکه را در بازار افزایش داد.

این مقام مسئول در اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران می گوید: در دو روز گذشته بر خلاف تحولات جهانی که قیمت اونس طلا را کاهش داد، قیمت طلا تحت تاثیر رشد قیمت ارز در بازارهای داخلی افزایش یافت و اگر قیمت اونس جهانی طلا کاهش پیدا نکرده بود، طبیعتا قیمت سکه و طلا از این هم بیشتر می شد.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران قیمت طلای ۱۸عیار روز سه شنبه یک میلیون و ۱۷۵ هزار تومان بود، اما روز چهارشنبه هفته جاری به یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان افزایش یافت و دلیل عمده آن افزایش قیمت ارز در داخل است.

کشتی آرای در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه پیش بینی شما از معاملات طلا و سکه در هفته آینده چیست، گفت: متغیرهای اقتصادی زیادی بر میزان فروش طلا در بازار تاثیرگذار هستند و این مساله سبب شده که وضعیت تقاضا در بازار طلا در هفته آینده مشخص نباشد، تحولات افغانستان، تحولات خاورمیانه، تحولات قیمت ارز و سایر تحولات منطقه ای و بین المللی بر میزان خرید و فروش و قیمت طلا در بازارهای داخلی موثر هستند.

وی با اشاره به تقاضای خرید سکه و طلا در بازار اظهارداشت: تا قبل از تعطیلات ۶ روزه بازار و اصناف، تقاضا برای خرید سکه و طلا روند صعودی دشات و معاملات نسبتا خوب بود، اما پس از تعطیلات تقاضا کاهش یافت و حباب سکه تا ۸۰۰ هزار تومان نیز افزایش یافت.

در سه روز اخیر شاهد کاهش تقاضای خرید طلا در بازار بودیم 
رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران با ین حال در سه روز اخیر شاهد کاهش تقاضای خرید طلا در بازار هستیم، زیرا در دهه نخست ماه محرم معمولا تقاضا در بازار کاهش می یابد و همواره در این ایام رکود خرید و فروش در بازار طلا حاکم می شود.

یک کارشناس طلا و جواهر نیز به خبرنگار بازار گفت: در هفته جاری افزایش قیمت دلار تا حدود ۲۸ هزار تومان رسید و این کاهش معاملات را در بازار رقم زد و حباب سکه را افزایش داد به  طوری که در آخرین روز هفته جاری که قیمت سکه طرح قدیم(امامی) به ۱۱ میلیون و ۹۳۸ هزار تومان رسید، ۲۳۵ هزار تومان از این مبلغ حباب بود.

«اکبر نقوی نیا» افزود: قیمت سکه طرح جدید نیز(بهار آزادی)  نیز که در آخرین ساعات معاملات هفته جاری به ۱۱ میلیون و ۶۰۲ هزار تومان بود ۱۰۵ هزار تومان حباب داشت.

این کارشناس بازار سکه و ارز تصریح کرد: قیمت دلار و قیمت یورو در صرافی‌ها نیز امروز افزایش یافت و قیمت خرید دلار به ۲۷ هزار تومان رسید و قیمت فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۴۰۸ تومان  بود.

پیش بینی قیمت طلا در بازارهای جهانی از دیدگاه فنی
روند صعودی معاملات آتی طلا همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است نمودارهای میله‌ای روزانه همچنان بیانگر ادامه روند صعودی است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات ماه آگوست یعنی ۱۸۳۳.۴۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی ۱۷۵۰ دلار در هر اونس است.

سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۰۹.۸۰ دلار در هر اونس است همچنین سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۸۱.۹۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۷۵.۹۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

از طرفی قیمت طلا در معاملات روز گذشته بازار جهانی در پی رشد ارزش دلار آمریکا که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند به عنوان دارایی امن را ضعیف کرد، با کاهش روبرو شد و نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت و سرمایه گذاران غیرحرفه ای نشان داد، روند قیمت این فلز ارزشمند در کوتاه مدت روشن نیست.

 نتایج نظرسنجی این هفته کیتکونیوز بدبینی در میان سرمایه گذاران غیرحرفه ای را نشان داد و خوش بینی در میان این گروه به پایینترین حد در ۵ ماه گذشته نزول کرده است.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۷ درصد کاهش، به ۱۷۹۵ دلار و ۹۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۰.۱ درصد افزایش، در ۱۸۰۸ دلار و۹۰ سنت بسته شده بود.

شاخص دلار در معاملات روز جاری ۰.۱ درصد رشد کرد و به جذابیت طلا به عنوان دارایی امن لطمه زد. بازارهای سهام آسیایی رشد اخیرشان را حفظ کردند.

عملکرد مثبت بازارهای سهام و بهبود ریسک پذیری نیاز به طلا به عنوان پوشش ریسک را ضعیف کرد
استفن اینس، از شرکت مدیریت دارایی اس پی آی گفت: عملکرد مثبت بازارهای سهام و بهبود ریسک پذیری نیاز به طلا به عنوان پوشش ریسک را ضعیف کرد و منحنی ویروس کرونا در بعضی از کانونهای آلوده در حال پایین آمدن است و تایید کامل واکسن دو مرحله ای فایزر- بیو ان تک از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا هم این منحنی را پایین خواهد آورد.

سازمان غذا و داروی آمریکا که دسامبر گذشته اجازه استفاده اضطراری از این واکسن را صادر کرده بود، روز دوشنبه به طور کامل استفاده از این واکسن برای افراد ۱۶ سال به بالا را تایید کرد و امیدها به تسریع روند واکسیناسیون را برانگیخت.

عامل دیگری که در ریسک پذیری بازار نقش داشت، اظهارات دکتر آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد بیماریهای عفونی آمریکا بود که گفت: اگر واکسیناسیون افزایش پیدا کند، آمریکا می تواند تا اوایل سال آینده کووید ۱۹ را تحت کنترل دربیاورد.

سرمایه گذاران اکنون منتظر شنیدن اظهارات روز جمعه جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در سمپوزیوم جکسون هال هستند تا ببینند وی به زمان تعدیل برنامه های محرک مالی بانک مرکزی اشاره می کند یا خیر.

بر اساس گزارش رویترز، موجودی طلای صندوق "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق ETF طلا با پشتوانه طلا در جهان است، روز سه شنبه  ۰.۲ درصد نسبت به روز قبل کاهش یافت و به ۱۰۰۴.۶۳ تن رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۷ درصد کاهش، به ۲۳ دلار و ۶۶ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۱.۲ درصد کاهش، ۹۹۹ دلار و ۶۱ سنت معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۱.۷ درصد کاهش، به ۲۴۳۱ دلار و ۸۱ سنت رسید.

تحلیلگران بازار طلا می گویند بازار طلا تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد زیرا اقتصاد جهانی با رشد تورم و کندی روند احیا بر اثر پاندمی کووید ۱۹ روبروست.

همزمان سرمایه گذاران تلاش می کنند گام بعدی بانک مرکزی آمریکا و تاثیر آن بر بازده اوراق قرضه و دلار آمریکا را ارزیابی کنند.

دارین نیوسام، رییس شرکت دارین نیوسام آنالیتیکس در این باره گفت: از نقطه نظر تکنیکال، قیمت طلا برای تحویل در دسامبر وضعیت آشفته ای دارد. بازار هفته گذشته بین دلار قویتر و مسائل ژئوپلیتیکی گیر افتاد.

۴۷ درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند
در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها هفت نفر معادل ۴۷ درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند و چهار نفر معادل ۲۷ درصد به کاهش قیمت طلا رای داده و به همین تعداد نظری نداشتند.

در این بین، ۹۳۰ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد شرکت کردند که از میان آنها ۴۲۸ نفر معادل ۴۶ درصد به افزایش قیمت طلا و ۳۳۴ نفر معادل ۳۶ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۱۶۸ نفر معادل ۱۸ درصد نظری نداشتند.

بدبینی فزاینده در بازار طلا در حالی مشاهده می شود که این فلز ارزشمند از ریزش قیمت دو هفته پیش بهبود قوی پیدا کرد اما موفق نشد از مقاومت در سطح ۱۸۰۰ دلار عبور کند.

بهای هر اونس طلا در معاملات روز گذشته بازار آتی آمریکا ۹۰ سنت معادل ۰.۰۵ درصد افزایش یافت و در ۱۷۸۴ دلار بسته شد و برای کل هفته ۰.۳ درصد رشد هفتگی داشت.

فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت بلو لاین فیوچرز به کیتکونیوز گفت: اگرچه طلا فضا برای شکستن سطح ۱۸۰۰ دلار دارد اما رشد تهدیدهای تورمی در فضای رشد اقتصادی ضعیفتر ممکن است پتانسیل رشد قیمت این فلز ارزشمند را در کوتاه مدت محدود کند.

آدریان دی، رییس شرکت مدیریت دارایی آدریان دی گفت: با توجه به بهبود قیمت طلا از رکورد پایین اخیرش، این فلز ارزشمند ممکن است در معرض تحکیم قیمت قرار گیرد.

با این حال از نظر بنیادین، تصویر بلندمدت قیمت طلا مثبت مانده است. وی در ادامه افزود: خواه هفته آینده باشد یا ماه آینده، طلا رشد قیمت چشمگیری خواهد داشت زیرا سرمایه گذاران بیشتر و بیشتری پی می برند که تورم موقتی نیست و اقدام بانک مرکزی در چاپ مقادیر زیادی پول پیامدهایی به همراه خواهد داشت و در یک افق وسیعتر افتضاح از دست رفتن جایگاه آمریکا پس از خروج از افغانستان به معنای اعتماد کمتر به همه چیز آمریکا شامل دلار است.

با این حال بعضی از تحلیلگران هنوز امید به طلا را از دست نداده اند. اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک اظهارکرد: اگر در جریان نشست جکسون هال جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در خصوص برنامه بانک مرکزی برای کاهش خرید ماهانه اوراق قرضه محتاط تر از انتظار اقتصاددانان باشد، طلا شانس صعودی خواهد داشت.

کد خبر: ۱۰۴٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha