۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
رشد شاخص ادامه دار است| نوسان گرفتن حقوقی‌ها کار اشتباهی نیست| کار سخت خاندوزی در وزارت اقتصاد
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار:

رشد شاخص ادامه دار است| نوسان گرفتن حقوقی‌ها کار اشتباهی نیست| کار سخت خاندوزی در وزارت اقتصاد

کریمی کارشناس بازار سرمایه رشد بورس را به افزایش نرخ دلار، نرخ تورم، پایین بودن قیمت سهم و تغییر دولت می‌داند و معتقد است که آمدن خاندوزی برای بازار سرمایه خوب است.

بازار: گروه بورس؛ قیمت دلار در طول یک هفته اخیر در بازار رسمی به نزدیک ۲۸ هزار تومان رسید و در همین زمان هم قیمت هر سکه تمام بهار آزادی هم تقریبا نزدیک ۱میلیون تومان افزایش پیدا کرد. شاخص کل بورس تهران هم در آخرین روز معاملات هفته جاری به ۱میلیون ۵۵۰ هزار واحد رسید.

ممکن است که آقای خاندوزی در جهت کنترل نرخ دلار  کمی دچار مشکل شود چرا که اگر تنها نرخ دلار و نرخ تورم را به عوامل داخلی ارتباط دهیم دچار اشتباه می‌شویم در حالی که بخش عمده‌ای از آن به عوامل خارجی بستگی دارد

افزایش قیمت دلار در حالی اتفاق افتاد که رئیس جمهور خبر از ورود پول‌های بلوکه شده کشور در برخی از کشورها داده است. او این خبر را در پی برخی از مذاکرات و صحبت‌های اخیری که روسای جمهور کشورهای مختلف داشتند،  اعلام کرده است.

به نظر می‌رسد که شاخص کل بورس هم به دنبال افزایش نرخ دلار رشد قابل توجهی داشته که حمزه کریمی کارشناس بازار سرمایه هم یکی از دلایل رشد شاخص را رسیدن قیمت دلار به ۲۷ هزار تومان می‌داند.

کریمی در مورد وضعیت رشدهای اخیر شاخص کل بورس به بازار گفت: بازار و حرکت‌های که انجام می‌شود در واکنش به ریزش‌های اخیر بوده است. با وجود اینکه پارامترهای اقتصادی خاصی تغییر پیدا نکرده، اما اگر توجه کنید سال گذشته وقتی بورس افت پیدا کرد، در همان بازه زمانی دلار به رشد کردن ادامه داد و از محدود ۲۱ هزار تومان تا ۳۱ هزار تومان رشد کرد و مجددا اصلاح کرد و تا نزدیک ۲۰ هزار تومان هم ریزش داشت.

وزیر پیشنهادی  از جنس بازار سرمایه بوده و برای بازار خوب است اما نباید انتظارات فراتر از این داشته باشیم که یک نفر می‌تواند اقتصاد کشور را نجات دهد

این کارشناس اضافه کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه تا الان دلار از محدود ۲۱ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان رشد داشته است. پس یکی از پارامترهای تاثیرگذار روی شاخص کل  بورس تهران نرخ دلار است. از سال گذشته که شاخص افت داشته دلار هم چندان افزایش قیمت نداده است اما با رشد دلار شاخص بورس به آن واکنش نشان داده و در حال رشد است.

او نرخ بهره بین بانکی را به دلایل رشد شاخص اضافه کرد و گفت: یکی  از پارامترهای تاثیر گذار نرخ بهره بین بانکی است که در حال حاضر از محدود ۲۲درصد به ۱۸ درصد رسیده است که این موضوع به نفع بورس می‌باشد و باعث شده که سرمایه در بورس  به جای اینکه در مسیر سود بین بانکی قرار بگیرد، پارک شود.

 کریمی گزینه‌های دیگر مثل تعطیلی کسب و کارها در ایام کرونا را باعث سرمایه‌گذاری مجدد مردم به سمت بورس به دلایل رشد شاخص اضافه کرد.

این کارشناس می‌گوید: قیمت سهم‌ها برای سهامداران و فعالین بازار جذاب شده و سهم‌های که ۷۰ تا ۸۰ درصد افت داشتند قطعا برای سهامداران و افرادی که سرمایه در اختیار دارند مورد توجه است.

رشد شاخص بیشتر ناشی از بازی الاکنگی سهم‌های بزرگ است و بسیاری از سهم‌های بازار در این رشد چندان موثر نبودند و به اندازه رشد شاخص رشد نکردند که کریمی هم با تاکید بر اینکه رشدهای اخیر را نمی‌توان پای سهام‌ها گذاشت گفت: شاید بتوان گفت سهام‌های موجود در بازار به اندازه رشد شاخص، رشد نکردند، اما حتما بعد از رسیدن قیمت‌ها به سطوح بالاتر باید انتظار رشد قیمت‌های بیشتری در بازار داشته باشیم.

او دلیل دیگر رشد را تغییر دولت می‌داند و می‌گوید: دولت قبلی و با وعده‌هایی که در مورد بورس داد، تمام شد و با روی کار آمدن دولت جدید و آقای رئیسی، با توجه به وعده‌هایی که در مورد حمایت از بازار سرمایه دادند و حتی در زمان تبلیغات با حضور در تالار بورس، نشان دادند که یکی از دغدغه‌های اصلی ایشان بازار سرمایه است و بازار هم به این موضوع خوش بین است.

باید حقوقی‌ها در بازار باشند تا نوسانات ایجاد شود؛ اگر آن‌ها نباشند قطعا نوسان ایجاد نمی‌شود. نقش آن‌ها نقش مثبت است، هر چند حقوقی‌ها اقدام به فروش سهام می‌کنند اما اگر فروش‌ها به صورت دستوری باشد به بازار لطمه می‌زند

این کارشناس گفت:  ما چرخه ای در دنیا داریم به نام چرخه ریاست جمهوری که تحلیلگران بازار و فعالان بازار در آن موقعیت به دنبال این هستند که رئیس جمهوری که انتخاب می‌شود، موافق سیاست‌های بازار سرمایه است یا نه. آقای رئیسی یک سیگنال مثبت در مورد حمایت از بازار سرمایه به بازار دادند که  به نوعی بسیار به بازار کمک کرد و فعالان را ترغیب کرد  که پول های پارک شده را وارد بازار کنند.

کریمی در واکنش به این موضوع که گفته می‌شود رشد شاخص کل بیشتر به خاطر بازی الاکنگی سهامداران بزرگ است، گفت: اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی است و قطعا بورس ما هم یک بورس دولتی است. بسیاری از شرکت‌های حقوقی ما هم دولتی هستند و قطعا اگر آن‌ها در بازار نباشند نقدشوندگی بازار و هم  حجم خوردن‌های بازار پایین می‌آید، هر چند ما افراد زیادی را به صورت شخصی در بازار داریم اما در اصل ۸۰ درصد بازار ما دست حقوقی های بازار است و آن‌ها تعیین می‌کنند که بازار ما چگونه باشد.

خاندوزی از جنس بازار است اما نباید بیش از حد از آن انتظار داشت
او اضافه کرد: بنده اعتقاد دارم که باید حقوقی‌ها در بازار باشند تا نوسانات ایجاد شود؛ اگر آن‌ها نباشند قطعا نوسان ایجاد نمی‌شود. نقش آن‌ها نقش مثبت است، هر چند حقوقی‌ها اقدام به فروش سهام می‌کنند اما اگر فروش‌ها به صورت دستوری باشد به بازار لطمه می‌زند و اگر خرید و فروش‌ها بر اساس نیاز شرکت حقوقی باشد یا بر اساس کسب سود و سرمایه جدید باشد می‌تواند به رشد بازار کمک کند. باید بپذیریم آن‌ها شرکت‌هایی هستند که به پول نیاز دارند و برای پول سهام می‌فروشند و دید آن‌ها هم دید سود و سرمایه گذاری است و نباید حقوقی را برای کسب سود شماتت کرد، حقوقی باید هزینه های زیادی را بپذیرد و به همین خاطر شاید در کسب سود محتاط باشد.

بسیاری از کارشناسان آینده بازار بورس را با توجه به سیاست‌های آقای خاندوزی مثبت ارزیابی کردند، کریمی هم اشاره به اینکه آقای خاندوزی از جنس بازار سرمایه است آینده بازار بورس در دوران او مثبت می‌داند و می‌گوید: ممکن است که آقای خاندوزی در جهت کنترل نرخ دلار  کمی دچار مشکل شوند چرا که اگر تنها نرخ دلار و نرخ تورم را به عوامل داخلی ارتباط دهیم دچار اشتباه می‌شویم در حالی که بخش عمده‌ای از آن به عوامل خارجی بستگی دارد و باید  عامل خارجی حل و فصل شود.

او می‌گوید:  به نظرم  وزیر پیشنهادی  از جنس بازار سرمایه بوده و برای بازار خوب باشد اما نباید انتظارات فراتر از این داشته باشیم که یک نفر می‌تواند اقتصاد کشور را نجات دهد.

کد خبر: ۱۰۴٬۵۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha