۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
چشم نخلداران بوشهری به بازار| وعده های مسئولان محقق می شود؟
پیشنهاد قیمت ۱۲ هزار تومانی برای خرما؛

چشم نخلداران بوشهری به بازار| وعده های مسئولان محقق می شود؟

بوشهر- نخلداران بوشهری که مشکلات چندین ساله خرما را پشت سر گذاشته اند، امسال امیدوارتر از همیشه چشم به بازار و وعده های مسئولان دوخته‌اند و انتظار دارند دیگر تجربیات تلخ سال های گذشته تکرار نشود.

بازار؛ گروه استان‌ها: بوشهر قطب تولید خرما در کشور است و این استان با دارا بودن ۶.۵ میلیون اصله نخل و تولید بیش از ۱۷۰ هزار تن خارک و رطب و خرما، جایگاه خاصی در تولید خرمای کشور دارد.

تولیدکنندگان خرما در سال‌های اخیر همواره از قیمت خرما و عدم فروش بخش عمده‌ای از محصولات تولیدی خود، گلایه‌مند بوده و هیچ زمانی رضایت کامل این قشر تامین نشده است.

امسال با تلاش دسته جمعی مسئولان و فعالان و تولیدکنندگان خرما خبرهای امیدوارکننده‌ای از بازار خرما به گوش می‌رسد و به نظر می‌آید که سفره تولیدکنندگان خرما رنگین‌تر از قبل شود.

امیدوارتر از همیشه هستیم
یکی از تولیدکنندگان خرما در دشتستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امسال با تلاش مسئولان، بسیار امیدوار هستیم و همه باغداران، متحد هستند.

مصطفی رضوانی افزود: کیفیت محصول و کیفیت بسته بندی نیز بهتر شده و این مساله باعث استقبال بیشتر و موثرتر می‌شود.

یک تولیدکننده از اهرم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: خرما دارای خاصیت ارزشمند غذایی است و در درمان بسیاری از بیماری‌های ویروسی نقش مهمی دارد که این خواص باید تبلیغ شود.

مجید محمدی افزود: حمایت قاطع مسئولان از تولیدکنندگان، موجبات بهبود قیمت خرما و همچنین بهبود معیشت ما می‌شود و در کنار این مساله، تعداد زیادی شغل نیز تثبیت می‌شود.

کوتاه شدن دست دلالان در سال جاری از اقدامات مهمی است که با تلاش دسته‌جمعی نخلداران و مسئولان محقق می‌شود

فعال حوزه خرما و تولیدکننده این محصول در آب‌پخش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: کوتاه شدن دست دلالان در سال جاری از اقدامات مهمی است که با تلاش دسته‌جمعی نخلداران و مسئولان محقق می‌شود.

حبیب بنافی گفت: اتاق بازرگانی نیز قول مساعدی برای صادرات خرما داده و با خرید تضمینی و همچنین صادرات این محصول، بخش زیادی از دغدغه نخلداران مرتفع می‌شود.

پیشنهاد قیمت تضمینی ۱۲ هزار تومانی 
ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا در نامه‌ای به رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار تثبیت قیمت تضمینی ۱۲ هزار تومانی برای خرمای کبکاب دشتستان شد.

رضایی در این نامه خطاب به ساداتی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شده است: پیرو مذاکره حضوری به استحضار می‌رساند که ظرفیت تولید سالانه خرمای شهرستان دشتستان بالغ بر ۱۲۰ هزار تن است. 

نماینده دشتستان در ادامه این نامه ابراز داشت: سال گذشته شاهد کاهش بی‌سابقه قیمت خرمای کبکاب در این شهرستان بوده‌ایم و این در حالی است که هزینه داشت و برداشت محصول و همچنین هزینه زندگی کشاورزان افزایش قابل توجهی داشته است و بیم آن می‌رود که در سال جاری نیز تجربه تلخ سال گذشته تکرار شود و زندگی و معیشت کشاورزان دشتستان با بحران جدی روبرو شود.

رضایی در ادامه نامه از رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خواسته است که دستور دهد مسئولان مربوطه ضمن اتخاذ تدابیر لازم برای این مسئله مهم، نسبت به اعلام قیمت خرید تضمینی خرمای دشتستان حداقل به قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار تومان اقدامات لازم را انجام دهند.

خرما اگر در سبد غذایی ادارات و نهادهای عمومی و دولتی قرار گیرد بدون تردید موجبات بهبود وضعیت معیشتی نخلداران و تولیدکنندگان خرما می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار به رایزنی‌های انجام شده برای صادرات خرما اشاره کرد و اظهار داشت: اتاق بازرگانی استان با چند کشور برای صادرات خرما رایزنی و گفت‌وگو کرده و نتایج خوبی نیز حاصل شده است.

خورشید گزدرازی افزود: خرما محصول استراتژیک استان است و با حمایت نمایندگان مجلس و مسئولان استانی امیدوار هستیم با زمینه‌سازی شرایط صادرات، قیمت خرید تضمینی محصول توسط وزارت جهاد کشاورزی نیز ارتقا یابد تا امسال شاهد رضایتمندی نخلداران باشیم.

وی اضافه کرد: خرما اگر در سبد غذایی ادارات و نهادهای عمومی و دولتی قرار گیرد بدون تردید موجبات بهبود وضعیت معیشتی نخلداران و تولیدکنندگان خرما می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر گفت: انجمن خرما و فعالان و تولیدکنندگان خرما، ارتباط نزدیکی با اتاق بازرگانی دارند و از هیچ تلاشی برای کمک به این قشر فروگذار نمی‌کنیم.

تشکیل «میز خرما» گامی مهم برای نخلداران
رئیس صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: برای حمایت از تولیدکنندگان خرما از همه توان و ظرفیت موجود بهره می‌بریم و هیچ فرصتی را هدر نخواهیم داد. 

سید حسین حسینی افزود: تشکیل میز خرما از پیشنهادات خوبی بود که در دست اجراست و بدون تردید گامی بزرگ در راستای بهبود وضعیت نخلداران است.

وی یادآور شد: قیمت ۱۲ هزار تومانی برای خرید تضمینی خرما، در صورت تحقق، می‌تواند گامی بزرگ برای رضایت‌مندی نخلداران باشد.

امید است سال ۱۴۰۰ برای نخلداران و تولیدکنندگان خرما یک سال متفاوت باشد و انتظار می‌رود تمام محصولات کشاورزان، با قیمت مناسب به فروش برود و سفره نخلداران رنگین‌تر از همیشه شود.

البته دو شرط مهم برای تحقق این موضوع، کیفیت محصول نخیلات و همچنین کیفیت و تنوع بسته بندی است و مسئولان و نخلداران باید روی این دو موضوع بیش از گذشته کار کنند.

کد خبر: ۱۰۴٬۵۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha