۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
تاثیر مستقیم دلار بر بازار سرمایه و شاخص کل| سرنوشت بورس چه می‌شود؟
تحلیل هفتگی بورس؛

تاثیر مستقیم دلار بر بازار سرمایه و شاخص کل| سرنوشت بورس چه می‌شود؟

کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اثر دلار روی شاخص کل و بازار سهام، درباره آینده شاخص کل و ناحیه مقاومتی جدید این شاخص توضیحاتی را ارائه کرد.

بعد از شکستن مقاومت یک میلیون و ۵۳۵ هزار واحدی معاملات با اندکی ترس از توقف رشد دلار شروع شد اما با پول بک شاخص کل در نهایت بازار با بیش از ۶ هزار واحد رشد بسته شد.

شاخص هم وزن هم در معاملات دیروز ۴ هزار و ۹۰۵ واحد رشد کرد؛در بین سهامداران حقیقی به علت لختی سهام های شاخص ساز اقبال به سمت سهام های کوچکتر بیشتر شده است.

در معاملات آخرین روز هفته گروه های ساختمان؛بانک و خودرو روند رو به رشدی داشتند و سهام های تاپیکو و کگل،پارسیان و وامید بیشتر نقش را در رشد شاخص کل ایفا کردند.

اوضاع گروه فولادی و سیمانی همچنان خوب نیست؛ چهارشنبه نمادهای شستا،فولاد و فارس بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل بورس را داشتند.

شاخص فلزات اساسی هم امروز بیش از ۲۲ هزار واحد افت را تجربه کرد و اغلب نمادهای مهم فولادی از جمله ذوب فولاد،فخو،فخاس،هرمز و فنورد قیمت پایانی منفی داشتند.

در معاملات دیروز پس از ۸ روز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۳۱۸ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. ورود سرمایه جدید می تواند از ادامه حرکت شاخص به سطوح بالاتر حمایت کند.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات بورس اظهار کرد: روند کلی بورس مثبت است و نمادهایی که دارای بنیاد قوی هستند، تأثیر بیشتری روی شاخص کل می‌گذارند، اما از روزهای قبل این پیش‌بینی می‌شد که بازار کمی هم اصلاح داشته باشد زیرا نماگر اصلی بورس مدت‌زمان زیادی مثبت بوده است و علت افت صبح همین مسئله بود.

وی در ادامه توضیحات خود مطرح کرد: توقف رشد دلار آزاد در معاملات ابتدای صبح این ارز باعث شد تا سرمایه‌گذاران دست به عصاتر از روز گذشته حرکت کنند و با عرضه کردن سهم‌های خود، شاخص را پایین بکشند و در این میان، دو سهم «فولاد» و «شستا» اثرگذارترین سهم‌ها روی بازار بودند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه مهلت یک ماهه وزارت صمت به صادرکنندگان فولاد باعث رشد مجدد این سهم‌ها در بازار شده است، گفت: مجوزهای صادرات برای شرکت‌هایی که درآمد آن‌ها دلاری است، بسیار حائز اهمیت است و وزارت صمت با صادر کردن این مجوز باعث شد تا خیال سهامداران شرکت‌های فولادی راحت شود و سرمایه‌گذاران این شرکت‌ها مجدداً به خریداری سهام آن‌ها روی آوردند.

نوروزی درباره روند آینده بورس تصریح کرد: شاخص در محدوده مقاومتی خود یعنی در کانال یک میلیون و ۵۵۰ قرار گرفته بود و انتظار می‌رفت با اصلاح رو به رو شود. در حال حاضر، هم پیش‌بینی می‌شود اصلاح کوچکی تا محدوده یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد داشته باشیم و روند منفی بازار ادامه‌دار باشد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ورود پول پرقدرت از سمت سهامداران حقیقی نداشتیم و تحرکات اصلی بازار را حقوقی‌ها و نمادهای شاخص‌ساز داشتند. به نظر می‌رسد تا چند روز آینده اصلاح ادامه‌دار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: تارگت اول دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است و برفرض احیا نشدن برجام دلار تا پایان سال در کانال ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۰۴٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha