۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹
ضرورت حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی
معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تاکید کرد

ضرورت حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی

سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با اظهار اینکه ادامه ارز ترجیحی و ۴۲۰۰ تومانی به صلاح نیست، گفت: ارز ترجیحی حتماً باید حذف و نرخ ارز هم یکسان سازی شود.

به گزارش بازار، کمال سیدعلی معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با اظهار اینکه ادامه ارز ترجیحی و ۴۲۰۰ تومانی به صلاح نیست گفت: ارز ترجیحی حتماً باید حذف و نرخ ارز هم یکسان سازی شود.

وی با تأکید بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به صورت تدریجی حذف شود افزود: علاوه بر این کار، مدیریت های نظارتی نیز باید به مراتب بیشتر و دقیق تر شوند.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی معتقد است که تغییر مسئولان و دولتها خیلی نمی تواند مشکلات را حل کند بلکه این عدم تعامل سیستم بانکی با بانکهای دنیا و تحریم ها و نوع مدیریت هاست که باید اصلاح و حل شود.

در ادامه، فریال مستوفی رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: سیاست ارز ترجیحی درمورد کالاهای اساسی در سال ۹۷ پیگیری و مرداد همان سال هم با نرخ ۴۲۰۰ تومان به ۲۵ کالای اساسی تخصیص داده شد.

وی افزود: زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی تخصیص داده قیمت دلار ۵۷۰۰ تومان بود اما بعد از مدتی قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان افزایش یافت و این فاصله خیلی زیاد شد.

مستوفی با اشاره به اینکه به دنبال تخصیص این ارزها، ۸۰ میلیارد دلار ثبت سفارش شد و بسیاری از ارزها به هدر رفت گفت: همه این اتفاقات در شرایطی رخ داد که بانک مرکزی توانایی تخصیص این میزان ارز را هم نداشت اما متاسفانه با وجود همه هشدارها و تذکرات کارشناسان باز هم دولت این سیاست را ادامه داد.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: این ارزها نه تنها هیچ تأثیر مثبتی بر سفره مردم نداشت بلکه باعث شد کالاهای اساسی هم با نرخ ارز بازار به بازار فروخته شود و حتی قاچاق معکوس هم اتفاق افتاد.

وی ضمن مخالفت با ادامه سیاست ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی متذکر شد: اگر ارز ترجیحی کمکی در جهت بهبود وضعیت اقشار کم درآمد و ضعیف باشد مشکلی نیست و باید از اولویت های دولت باشد.

مستوفی بر لزوم شناسایی اقشار کم درآمد، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت یارانه نقدی بابت کالاهای اساسی مورد نیاز این اقشار تأکید و اظهارکرد: امیدواریم تیم اقتصادی جدید با برنامه ریزی دقیق این مشکل را حل کند.

کد خبر: ۱۰۴٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha