۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
کرونا نتوانست به بازار فروش سیب دماوند خسارت بزند/فروش و صادرات ۷۰ هزار تُن طی یک ماه
صادرات و فروش تنظیم بازار راهکار غلبه بر کرونا؛

کرونا نتوانست به بازار فروش سیب دماوند خسارت بزند/فروش و صادرات ۷۰ هزار تُن طی یک ماه

دماوند- در حالی که کرونا به بسیاری از بازارهای اقتصادی آسیب وارد کرد، اما این خسارات در برخی محصولات مانند سیب دماوند، تاثیر کم تری داشت.

گروه استان ها؛ خبرگزاری بازار- شیوع ویروس کرونا علاوه بر سلامت مردم، بسیاری از بازارهای اقتصادی را نیز تحت الشعاع قرار داده است، اما برخی از بازارها به دلیل این که محصولات تولیدی و برند خاص خود را در کشور داشتند، کم ترین آسیب را از ویروس منحوس کرونا دیدند.

یکی از این بازارها، بازار فروش سیب دماوند است، که هرچند در پی ویروس کرونا با کاهش تقاضا برای خرید سیب دماوند مواجه بودیم، اما این کاهش به میزانی نبود، که صدمه جدی بر این بازار وارد کند.

فروش پاییزی سیب صرف نداشت/محصولات را در منزل انبار می کردیم

برداشت سیب در دماوند از اواسط پاییز آغاز می شود و افزایش تولید این محصول در سال جاری نگرانی هایی مبنی بر نبود بازار هدف و فزونی عرضه از تقاضا ایجاد کرد، اما تمهیداتی مانند ذخیره این محصول به امید فروش در آستانه سال جدید برای جلوگیری از ریزش بازار اندیشیده شد، که شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای خرید این محصول سبب افزایش مجدد این نگرانی ها شد.

یکی از باغداران « آبسرد» از توابع دماوند به خبرنگار بازار گفت: بازار فروش در زمان تولید سیب درختی به اندازه تولید وجود نداشت و قیمت در حال کاهش نامعقول بود و بسیاری از کشاورزان و باغداران سیب ها را پای درختان رها کردند و برخی دیگر نیز از فروش سیب خودداری و آن را در منزلشان و به روش های سنتی ذخیره کردند.

این باغدار گفت: چندین تن سیب درجه یک در روزهای اول برداشت در پاییز به واسطه نبود امکانات ذخیره سازی و سردرگمی کشاورزان از بین رفت، اما با تمهیدات اندیشیده شده و فراهم شدن سردخانه ها از ورود ضرر به باغداران تا حد زیادی جلوگیری شد.

دپو ۵۰ هزار تُن سیب دماوند در سردخانه ها/تنها هفت هزار تُن مانده است

رئیس اداره صمت دماوند نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: تولید سیب در دماوند در سال ۹۸ بسیار بیش از حد انتظار بود و سبب کاهش قیمت در پاییز شد.

آرش آقاجان احمدی از تمهیدات وزارت صمت برای صادرات سیب دماوند، در جهت جلوگیری از ورود خسارت به کشاورزان و باغداران خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر صادرات سیب طرح تنظیم بازار ۶ استان کشور نیز از دماوند خریداری شد، که این اتفاقات سبب کاهش غیرمعقول قیمت سیب دماوند شد.

وی از دپو ۵۰ هزار تُن سیب دماوند در سردخانه ها طی پاییز سال ۹۸ خبر داد و گفت: در حال حاضر فقط هفت هزار تن سیب در دماوند باقی مانده است که هیچ جای نگرانی برای بازار سیب درختی وجود ندارد.

رئیس اداره صمت دماوند بیان کرد: احداث پایانه صادراتی سیب به بازارهای هدف داخلی و خارجی از جمله راهکارهایی است، که می تواند سبب رونق و شکوفایی بیش از پیش تولید و صادرات سیب در دماوند شود.

صادرات ۲۰ هزار تُنی سیب دماوند به کشورهای حوزه خلیج فارس طی یک ماه

اما این که « شیوع ویروس کرونا به چه اندازه به صادرات سیب از دماوند آسیب زده است؟ » سوالی است، که دبیر اجرایی نظام صنفی جهاد کشاورزی شهرستان دماوند در پاسخ به آن به خبرنگار بازار گفت: به‌ علت شیوع بیماری کرونا و محدود شدن مرزهای کشور صادرات سیب درختی نیز با مشکل روبرو شده است.

حسن غیبی اضافه کرد: بیش از ۲۰ هزار تن محصول سیب درختی طی اسفندماه ۹۸ در یک‌ ماه اخیر به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده است.

به نظر می رسد، که با اندیشیدن راهکارهایی می توان بازار محصولات صادراتی کشور را حفظ کرده و ورود آسیب جدی به صادرات در پی شیوع ویروس کرونا جلوگیری کرد.
 

کد خبر: ۱۰٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha