۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰
کشاورزان شمالغرب کشور در آستانه ورشکستگی کامل
یادداشت؛

کشاورزان شمالغرب کشور در آستانه ورشکستگی کامل

تبریز- « ۱۰۰هزار تن سیب در دست مردم شمالغرب کشور مانده و کشاورزان در آستانه ورشکستگی کامل هستند» این جمله بخشی از یادداشت علی عبدالهی فعال رسانه ای برای بازار است.

علی عبدالهی؛ بازار: طبق اعلام غیررسمی انجمن سردخانه‌داران، در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار تن سیب در دست کشاورزان شمالغرب کشور مانده است. محصولی که شاید هر کیلوگرم آن به اندازه ۲۰ هزار تومان برای کشاورزان هزینه داشته اما حال مجبورند با التماس و خواهش، به مبلغ ۵ هزار تومان به کارخانه‌های لواشک‌سازی بفروشند.

همین تراژدی دردناک باعث شده اغلب کشاورزانی که در حوزه تولید سیب فعالیت داشتند، در آستانه ورشکستگی کامل قرار بگیرند.

کارشناسان اقتصادی، علت چنین وضعیت نابسامانی در حوزه تولید میوه را ناشی از سیاست‌های غلط دولتی در حوزه واردات و صادرات میوه و همچنین تخصیص نابجای یارانه‎‌ها قلمداد می‌کنند. در حالی که برخی گروه‌های مافیایی با سواستفاده از چندنرخی‌بودن ارز و با استفاده از ارز دولتی اقدام به واردات میوه‌های لوکسی همچون موز می‌کنند، در شمالغرب کشورمان کمر کشاورزان خم شده و طاقت تحمل چنین تبعیضی را دیگر ندارد.

یکی از ابزارهای اصلی دولت‌ها در سراسر جهان برای تسهیل فرایند صادرات محصولات کشاورزی، اختصاص امتیازاتی با عنوان تشویقی به کشاورزان است؛ اما در کشور ما اغلب کشاورزان می‎‌گویند تشویقی دولتی برای صادرات به موقع و به صورت کامل اعمال نمی‌شود.

به همین دلیل، کشوری همچون ترکیه که ۲۰ درصد تشویقی نقدی برای کشاورزانش در نظر می‌گیرد، دست کشاورزان ما را از پشت بسته و به خوبی بازار کشورهای همسایه ما را در محصولاتی همچون سیب به دست گرفته است.

زمانی که خبر فساد و رانت گسترده چای دبش منتشر شد، اغلب توجهات به رقم اختلاس‌شده جلب شد؛ در حالی که در عمق قضیه، وقوع چنین فجایعی در حوزه کشاورزی، همان خنجر فساد و رانت چای دبش است که اکنون، قلب کشاورزان را نشانه گرفته است.

حال همه این موضوعات دست به دست هم داده تا خیل عظیمی از کشاورزان در شمالغرب کشور به ویژه استان ما که قطب تولید سیب به شمار می‌آید، در آستانه ورشکستگی کامل قرار بگیرند. آیا دستگاه‌های متولی همچون جهاد کشاورزی خواهند توانست با اقدامات فوری و اورژانسی، از چنین فاجعه‌ای در حوزه کشاورزی جلوگیری کند؟

کد خبر: ۲۸۲٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
      0 0
      ما چند ماه چند ماه هم سیب نمیتونیم بخریم حتی گنده اش رو هم نمیشه خرید قیمتش حشتناک بالاست . همه آدمها مثل خوره افتاده اند به جان همدیگر و دیگه اصلا رحم نمی کنند میوه فروشها حاضرند میوه هاشون گندیده بشه ولی به خلق خدا ندهند باغدارها هم همین طور و این وسط فقط دلالهای بی مروت سود می کنند و بس