۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
 خام فروشی گوشت قرمز در خراسان جنوبی| بیرجند کشتارگاه صنعتی ندارد
گزارش بازار؛

خام فروشی گوشت قرمز در خراسان جنوبی| بیرجند کشتارگاه صنعتی ندارد

بیرجند- گوشت تولیدی در خراسان جنوبی به دلیل نبود کشتارگاه صنعتی و نبود زنجیره کاملی از قطعه بندی و بسته بندی به صورت خام و بدون ارزش افزوده به دیگر استان ها می‌رود.

 بازار گروه استان‌ها: یکی از مسائل و موضوعاتی که به کرات در سخنان کارشناسان و متولیان امر گفته می‌شود، این است که در خراسان‌جنوبی در بخش‌های مختلف تولیدی خام فروشی داریم. نکته مهم اینجاست که این خام فروشی تنها در حوزه معادن و محصولات کشاورزی و ... وجود ندارد.

در خراسان‌جنوبی دام پروری‌ها و دامداری‌های متعددی فعال هستند که گوشت مورد نیاز مردم استان را تأمین می‌کنند. اما نکته مغفول مانده اینجا است که به واسطه نبود زیر ساخت‌های کافی از جمله نداشتن کشتارگاه‌های صنعتی و نبود سیستم بسته‌بندی مکانیزه گوشت و انجماد، متأسفانه گوشت دامداران بدون ارزش افزوده و در واقع خام به مناطق مختلف می‌رود.

کشتار دام خراسان‌جنوبی در استان همسایه
 مهدی روشن، مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان‌جنوبی در گفت و گو با بازار با اشاره به خرید تضمینی دام از عشایر استان گفت: به واسطه نبود زیر ساخت از جمله کشتارگاه صنعتی، دام خریداری شده از عشایر در بسیاری از موارد برای کشتار به استان‌های یزد و اصفهان برده می‌شود.

وی عنوان کرد: به عنوان مثال از  ۶۰۰ راس دامی که در یک مرحله خریداری شد تنها ۱۰۰ راس در استان کشتار و  ۵۰۰ راس دام به استان یزد ارسال شد.

وی اظهار امیدواری کرد: با آغاز به فعالیت کشتارگاه خوسف این مشکل رفع شود.

محسن اعتصامی از فعالان صنعت دامداری خراسان‌جنوبی در این زمینه به خبرنگار بازار اظهار کرد: ما در کنار کشتارگاه صنعتی در خراسان‌جنوبی نیاز به سیستم بسته بندی گوشت و انجماد و... برای عرضه محصولات دامی در فروشگاه‌ها داریم.

 خام فروشی گوشت قرمز در خراسان جنوبی| بیرجند کشتارگاه صنعتی ندارد

گوشت تولیدی با برند خراسان‌جنوبی در فروشگاه‌ها عرضه شود
وی با بیان اینکه این کار به گوشت تولیدی ارزش افزوده بیشتری می‌دهد، بیان‌کرد: از طرف دیگر گوشت بسته‌بندی شده با برند و نام خراسان‌جنوبی در فروشگاه‌های مختلف قابل عرضه خواهد بود در حالی که متأسفانه از این مهم غفلت می‌شود.

این فعال صنعت دامداری خراسان‌جنوبی گفت: این اتفاق در مورد محصولات دیگری چون شیر نیز رخ می‌دهد و متأسفانه میزان زیادی از شیر تولیدی در خراسان‌جنوبی به دلایل عدیده برای فرآوری به کارخانه‌های بزرگ لبنی در استان‌های دیگر می‌رود در حالی که با حمایت از صنایع لبنی این امکان در خود استان نیز مقدور می‌شود.

در اجرای قوانین حوزه سرمایه‌گذاری به اندازه‌ای در خراسان‌جنوبی سخت‌گیری می‌شود که در برخی موارد سرمایه‌گذار از کار و فعالیت در خراسان‌جنوبی پشیمان می‌شود در حالی که باید روند تولید تسهیل شود

اعتصامی در پاسخ به این سؤال که چرا در خراسان‌جنوبی تاکنون کشتارگاه صنعتی راه اندازی نشده است، یادآور شد: علت را باید فراری بودن سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در خراسان‌جنوبی به واسطه سخت گیری‌های بخش دولتی عنوان کرد.

وی افزود: در اجرای قوانین حوزه سرمایه‌گذاری به اندازه‌ای در خراسان‌جنوبی سخت‌گیری می‌شود که در برخی موارد سرمایه‌گذار از کار و فعالیت در خراسان‌جنوبی پشیمان می‌شود در حالی که باید روند تولید تسهیل شود.

خراسان‌جنوبی کشتارگاه تمام صنعتی ندارد
محمد اصغرزاده، مدیر کل دامپزشکی  خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: میزان دامی که دامداران و ... کشتار می‌کنند، بیش از نیاز خراسان جنوبی است و از طرفی به واسطه نبود زیر ساخت گاهی دام را برای کشتار به یزد و اصفهان می‌برند.

وی با اشاره به اینکه ما در خراسان‌جنوبی کشتارگاه تمام صنعتی نداریم، بیان‌کرد: قرار بوده که در خوسف کشتارگاه صنعتی که زنجیره کاملی از بحث کشتار و بسته بندی، انجماد و... داشته باشد به زودی افتتاح شود ولی در روند کار آن مشکلاتی به وجود آمده است.

اصغرزاده با بیان اینکه در حال  حاضر در خراسان‌جنوبی به نوعی در حوزه گوشت دام خام‌فروشی می‌شود، گفت: در خراسان‌جنوبی این پتانسیل وجود دارد که با فعال شدن یک کشتارگاه صنعتی بقیه زنجیره فرآوری از جمله تولید چرم و ... نیز فعال شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه علاوه بر گوشت، پوست و پشم دام نیز برای استان درآمدزایی دارد، اظهار کرد: به راستی چرا ما باید از این پتانسیلی که می‌تواند برای جوانان ما اشتغال‌زایی و برای استان ما سودآوری داشته باشد، غفلت کنیم.

اصغرزاده نیز سخن از ایجاد یک کشتارگاه صنعتی در شهرستان خوسف زد و بر پیگیری موضوع از سرمایه گذار تأکید نمود.

 خام فروشی گوشت قرمز در خراسان جنوبی| بیرجند کشتارگاه صنعتی ندارد

بخش دولتی از من حمایت نکرد
حسن خیاط، از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذار کشتارگاه صنعتی خوسف نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مجتمع کشتارگاه خوسف تا ۲۰ روز آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، اظهار کرد: اما در مورد تکمیل زنجیره درخواست اختصاص ۳۰۰ هکتار زمین و همچنین آب را داده‌ایم.

وی بیان‌کرد: واقعیت این است که در مورد همین مجتمع کشتارگاه  بیشتر  هزینه‌ها را خودم داده‌ام و از سوی بخش دولتی حمایت خاصی از من صورت نگرفت که در مورد تأمین زیرساخت آب، برق، گاز و ... این مسئله صادق است.

این فعال اقتصادی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۲۰ نفر در مجموعه ما فعالیت می‌کنند، گفت: با تکمیل مجتمع کشتارگاه ۴۰۰ نفر و با تکمیل زنجیره تا هزار نفر نیز امکان ایجاد اشتغال‌زایی وجود دارد.

هزینه ۶۰ میلیاردی برای مجتمع کشتارگاه
خیاط با بیان اینکه برای مجتمع کشتارگاه تاکنون ۶۰ میلیارد تومان هزینه کرده که ۲۰ میلیارد تومان آن از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی بوده است، ادامه‌داد: برای تکمیل کشتارگاه به ۶۰ میلیارد تومان دیگر و برای تکمیل کل مجتمع و تکمیل زنجیره به ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

وی افزود: البته تمایل ما بر این است که قدم به قدم و از محل منابع داخلی خودمان تکمیل پروژه را به پیش برده و اجرایی کنیم.

سرمایه گذار کشتارگاه صنعتی خوسف با بیان اینکه چهار خط کشتار شتر، شترمرغ، گاو و دام سبک در مجتمع خواهیم داشت، افزود: اگر طرح ما تکمیل و به پایان برسد در نهایت زنجیره کاملی از کشتار، قطعه بندی و ... خواهیم داشت.

چهار خط کشتار دام در مجتمع خوسف
خیاط افزود: خط کشتار شتر مرغ برای اولین بار در استان ایجاد می‌شود و می‌تواند یک انگیزه برای کسانی ایجاد کند که در حوزه پرورش شتر مرغ در خراسان‌جنوبی فعالیت می‌کنند که شروع به کار این خط نیز از ۲۰ روز آینده آغاز می‌شود.

 خام فروشی گوشت قرمز در خراسان جنوبی| بیرجند کشتارگاه صنعتی ندارد

وی گفت: همچنین از طرف دیگر وجود مجتمع و تکمیل زنجیره کامل از کشتار تا قطعه بندی و ... دام در خراسان جنوبی می‌تواند نقطه امید برای فعالیت کسانی باشد که در حوزه تولید چرم در خراسان‌جنوبی کار و تلاش می‌کنند چرا که چرم مورد نیاز را آسان‌تر به دست خواهند آورد.

گلایه از بی توجهی بخش دولتی به این پروژه
این فعال اقتصادی با گلایه از بی‌توجهی بخش دولتی به این پروژه یادآور شد: سخن گفتن در مورد حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید و همچنین ایجاد اشتغال در حرف و کلام بسیار آسان است اما مهم این است که ما در عمل بتوانیم این سخنان را عملیاتی نماییم.

گلایه دامداران و فعالان اقتصادی پیرامون خام فروشی گوشت تولیدی در استان نقد به جایی است چرا که ارزش افزوده محصولات دامی را از ما می‌گیرد.

به نظر می‌رسد در خراسان‌جنوبی تنها اندکی همت برای تکمیل زنجیره تولید گوشت از کشتار تا عرضه در فروشگاه‌ها لازم است. پتانسیل و فرصتی که در صورتی بی توجهی سود و درآمد زایی و از طرف دیگر فرصت اشتغال‌زایی را از ما خواهد گرفت پس آستین همت را باید بالا زد.

کد خبر: ۱۰۴٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha