۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
بکارگیری کارگران خارجی به بازار کار آسیب جدی می زند
۳۰درصد جوانان ایران بیکار هستند

بکارگیری کارگران خارجی به بازار کار آسیب جدی می زند

حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار نسبت به بکارگیری مهاجران و نیروهای خارجی در بازار کار ایران هشدارداد و گفت: با وجود افزایش بیکاری جوانان نباید اجازه دهیم نیروی کار خارجی وارد بازار کار ایران شود.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: «حمید حاج اسماعیلی» در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه دلایل اینکه نباید بازار کار ایران در اختیار اتباع خارجی و مهاجران قرار گیرد به خبرنگار بازار بیان کرد: در حالی است که بیش از ۳۰ درصد جوانان کشور بیکار هستند و بکارگیری نیروی کار خارجی، به بازار کار ایران آسیب جدی می زند.

این کارشناس بازار کار ایران با بیان اینکه جوانان سرمایه های کشور هستند و اگر جذب بازار کار نشوند لطمه بزرگی به کشور وارد می شود، یادآورشد: در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد فارغ التحصیلان کشور بیکار هستند، لذا در این شرایط استفاده کارفرمایان از کارگران خارجی ناهنجاریهای اجتماعی و اقتصادی زیادی در کشور به وجود می آورد و از طرفی جوانان کشور بیکار می مانند که تبعات نگران کننده ای دارد.

فقط در ۱۸ ماه گذشته به علت شیوع بیماری کرونا بیش از  ۲ میلیون نفر بیکار شده اند 
حاج اسماعیلی خاطرنشان کرد: فقط در ۱۸ ماه گذشته به علت شیوع بیماری کرونا بیش از  ۲ میلیون نفر بیکار شده اند و با وجود بیش از ۵.۵ میلیون بیکار در کشور به صلاح بازار کار ایران نیست که از کارگران مهاجر خارجی استفاده شود.

به گفته این کارشناس بازار کار ایران، اکثریت کارگران خارجی در بازار کار ایران روادید کار ایران را ندارند، اما بخش زیادی از بازار کار ایران را اشغال کرده اند و هم اکنون این وضعیت مانع بزرگی برای اشتغال بکار جوانان ایرانی در بخش های مختلف بازار کار هستند. 

وی تاکید کرد: هر روز شاهد تعداد بیکاران زیادی در میادین کلانشهرها و مراکز استانها هستیم، لذا چرا باید دست اندرکاران اجازه دهند که کارگر خارجی بدون اینکه مهارت کافی را داشته باشند به سهولت وارد بازار کار کشور شوند.

این کارشناس بازار کار ایران اظهارداشت: با توجه به تحولات در  کشور افغانستان بسیاری از جوانان مهاجر این کشور پس از ورود به ایران وارد بازار کار ایران می شوند در حالی که با وجود این همه جوانان بیکار، ورود این تعداد نیروی کار خارجی به مصلحت کشور نیست.

نیروی کار خارجی بیمه ندارد و معمولا کارفرمایان کارگران خارجی را بیمه نمی کنند، ساعت کار کارگران خارجی بیشتر است و کارفرمایان معمولا مزایای کمتری را به خارجیان می دهند، این در حالی است که کارگران ایرانی باید بیمه داشته باشند و ساعت کار آنان نیز کاملا مشخص است، لذا در این شرایط جذب نیروی خارجی برای کارفرمایان ارجحیت پیدا می کند

وی افزود: هرچند که قانون کار منعی برای اشتغال کارگران خارجی در کشور ندارد، اما برآوردهای ما این است که حدود ۲ میلیون نیروی کار خارجی در کشور ما مشغول کار هستند و کارفرمایان به علت مزیت های بکارگیری کارگران خارجی در کارگاه های خود از مهاجران خارجی استفاده می کنند.

حاج اسماعیلی یاداورشد: نیروی کار خارجی بیمه ندارد و معمولا کارفرمایان کارگران خارجی را بیمه نمی کنند، ساعت کار کارگران خارجی بیشتر است و کارفرمایان معمولا مزایای کمتری را به خارجیان می دهند، این در حالی است که کارگران ایرانی باید بیمه داشته باشند و ساعت کار آنان نیز کاملا مشخص است، لذا در این شرایط جذب نیروی خارجی برای کارفرمایان ارجحیت پیدا می کند.

با حضور کارگران خارجی، جوانان ایرانی بیشتری بیکار می شوند
این کارشناس بازار کار ایران تاکید کرد: نیروهای کار خارجی که هم اکنون در کشورمان مشغول کارند نه دانش دارند و نه به بازار کار ما چیزی را اضافه می کنند و نه سرمایه ای دارند که وارد بازار کار ایران بکنند، ضمن اینکه با حضور کارگران خارجی جوانان بیشتری بیکار می شوند.

به گفته وی، این در حالی است که باید استفاده از نیروی کار اولویت اول ایرانیان باشد و بررسی های کارشناسی نشان می دهد که اگر این تعداد کارگران خارجی در بازار کار ایران نبودند، تعداد بیکاران کشور تا این اندازه افزایش نمی یافت.

وی بیان کرد: هم اکنون کارگران خارجی و افغان ها در شهرداری، مقنی گری و حفر چاه، کارهای ساختمانی، دامپروری ها و تولید محصولات کشاورزی جذب می شوند و چون مهارت ندارند نمی توانند در حوزه های صنعتی و بنگاه های اقتصادی مهم کشور جذب شوند.

در روزهای اخیر با توجه به ادامه جنگ در افغانستان نیروی کار بیشتر وارد کشور می شوند و اشتغال بکار این اتباع در بازار کاردر حال رکود ایران لطمه سنگینی می بیند و انتظار داریم مسئولان به این هشدارها توجه کنند

حاج اسماعیلی یادآورشد: پیشتر اقدامات به علت اقدامات انسان دوستانه و بشر دوستانه و به علت قرابت فرهنگی، مذهبی و لسانی اجازه داده اند که کارگران افغانستانی در بخش های مختلف کشور مشغول کار شوند، اما در روزهای اخیر با توجه به ادامه جنگ در افغانستان نیروی کار افغانستانی بیشتر وارد کشور می شوند و اشتغال بکار این اتباع ، به بازار کار در حال رکود ایران لطمه می زند و انتظار داریم مسئولان به این هشدارها توجه کنند.

با وجود جوانان بیکار ایرانی نباید کارگران خارجی جذب بازار کار ایران شوند 
این کارشناس بازار کار ایران اظهارداشت: با وجود جوانان بیکار ایرانی نباید کارگران خارجی جذب بازار کار ایران شوند همانطوری که کشورهای مختلف جهان به راحتی اجازه نمی دهند که خارجیان برای جذب در بازار کار و اشتغال وارد شهرها و روستاها شوند زیرا عدم توازن بین عرضه و تقاضا، حقوق کار شاغلین را تحت تاثیر قرار می دهد.

کد خبر: ۱۰۴٬۳۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha