۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
افزایش نقدینگی در بورس با اعمال تغییرات در فعالیت بازارگردان ها

افزایش نقدینگی در بورس با اعمال تغییرات در فعالیت بازارگردان ها

تغییرات اخیر در زمینه فعالیت بازارگردان ها را باید به فال نیک گرفت، این تغییرات به طور قطع به افزایش نقدشوندگی، تسهیل و تسریع در راستای تعادل بخشیدن به معاملات نمادهای دارای بازارگردان منجر می شود.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان سرمایه و دانش، به تصویب تغییرات در دستورالعمل بازارگردانی و صدور مجوز فعالیت این شرکت ها از سوی بورس‌ها، اشاره کرد و به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: دستورالعمل بازارگردانی همگام با رشد بازار سرمایه طی دو سال اخیر نیاز به یک بازنگری داشت که خوشبختانه نکات قابل توجهی در مصوبه اخیر لحاظ شده است.

مرتضی امیری، بهینه کردن تعامل میان بازارگردان و تامین‌کننده‌ منابع بازارگردانی را جزو مهمترین نکات مصوبه اخیر دانست و گفت: تغییرات جدید با تعیین حداقل تعهدات برای شروع فعالیت بازارگردانی به حل چالشی که همواره بازارگردان‌ها در مذاکرات خود با تامین‌کنندگان منابع بازارگردانی دارند، کمک قابل‌توجهی خواهد کرد.

او به صدور مجوز بازارگردانی از طریق بورس مربوطه اشاره کرد و گفت: این موضوع از سال گذشته و پیش از صدور دستورالعمل جدید، اجرایی شد و صدور مجوز بازارگردانی به صورت مستقیم از طریق بورس مربوطه و بدون نیاز به مکاتبه مستقیم با سازمان، در حال انجام است.

عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان سرمایه و دانش خاطرنشان کرد: برای صندوق‌های بازارگردانی، رعایت تشریفات زمانی برگزاری مجامع، به منظور اضافه کردن نماد موضوع بازارگردانی، حذف شده است.

او در پاسخ به این سوال که تغییرات چه کارکرد تشویقی را برای بازارگردان ها به همراه خواهد داشت، افزود: در دامنه تغییرات اخیر بیان شده که بورس‌ها عملکرد بازارگردان‌ها را ارزیابی و رتبه‌بندی کرده و سقف دریافت کارمزد بازارگردان‌ها را به رتبه‌بندی آنها مربوط خواهند کرد.

عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان سرمایه و دانش با اشاره به اینکه این موضوع می‌تواند مشوقی برای بازارگردان‌ها برای ارائه عملکرد بهتر باشد، تاکید کرد: با این اتفاق، رقابت ارتقا یافته و برخی نمادها دارای چندین بازارگردان خواهند شد.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تغییرات اعمال شده می تواند تاثیری در عملکرد بازارگردان ها و معاملات کلی بورس داشته باشد یا خیر، گفت: این تغییرات به طور قطع به افزایش نقدشوندگی، تسهیل و تسریع در راستای تعادل بخشیدن به معاملات نمادهای دارای بازارگردان، منجر خواهد شد.

امیری به تمهیداتی که در دستورالعمل جدید در نظر گرفته، اشاره کرد و گفت: در این خصوص می‌توان به اعطای فرصت ۱۰ روزه به بازارگردان برای برطرف کردن شرایط غیرعادی نظیر کمبود منابع، امکان تقاضای برگزاری حراج با ۴ برابر دامنه نوسان از سوی بازارگردان اشاره کرد که این موارد نقش بازارگردان‌ها در روان‌سازی معاملات را بیش از پیش کرده و دست آنها را بازتر خواهد کرد.

عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان سرمایه و دانش گفت: نمادهایی که هنوز از بازارگردان برخوردار نیستند یا بازارگردان آنها به دلیل اتمام منابع غیرفعال است، ازطریق مشوق‌هایی مانند معافیت کارمزد نقل و انتقال سهام از کد سهامدار عمده به کد بازارگردان به داشتن بازارگردان یا تزریق منابع جدید ترغیب می‌شوند

کد خبر: ۱۰۴٬۲۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha