۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
بی آبی کنار خط انتقال آب خلیج فارس| خشکسالی در کرمان می تازد
گزارش بازار؛

بی آبی کنار خط انتقال آب خلیج فارس| خشکسالی در کرمان می تازد

کرمان- شهرک هزار واحدی باغین در حالی بی آب مانده و مردم برای تامین آب با مشکل مواجه هستند که خط انتقال آب خلیج فارس از نزدیکی این منطقه عبور می کند.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان همچنان با بی آبی و خشکسالی بی سابقه دست و پنجه نرم می کند و بارش های ناشی از مونسون طی روزهای اخیر نیز یا سیل شد و زندگی مردم را با خود برد و یا راهی کویر شد.

سطح آب زیر زمینی در اکثر مناطق استان کرمان به شدت کاهش یافته است که از این جمله می توان به دشت باغین در نزدیکی شهر کرمان اشاره کرد.

هر چند با کاهش گرمای هوا از میزان تنش آبی در شهرهای بزرگ کمتر شده است اما همچنان در روستاها و شهرهای کوچک مردم برای تامین آب با مشکلات جدی مواجه هستند

هر چند با کاهش گرمای هوا از میزان تنش آبی در شهرهای بزرگ کمتر شده است اما همچنان در روستاها و شهرهای کوچک مردم برای تامین آب با مشکلات جدی مواجه هستند.

از جمله این مناطق شهرک هزار واحدی باغین در نزدیکی شهر کرمان است، افت فشار آب و یا عدم واگذاری انشعاب به مشکل جدی برای مردم تبدیل شده است.

یکی از اهالی شهرک در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اینجا شهرک هزار واحدی در فاز دو است و علیرغم اینکه سه سال از ساخت و ساز خانه های مردم می گذرد اما هنوز مشکل تامین آب این منطقه رفع نشده است.

احمدی افزود: بارها این مشکل را در رسانه ها و یا با مراجعه به مسئولان مربوطه پیگیری کرده ایم اما هیچ اقدامی انجام نمی شود.

وی بیان کرد: فشار آب در برخی از ساعات روز آنقدر کم است که کاملا جریان آب قطع می شود و مردم در این گرمای هوا و شیوع کرونا با مشکلات جدی مواجه می شوند.

استخرهایی که پر می شود و خانه هایی که آب ندارند
وی ادامه داد: متاسفانه نظارتی وجود ندارد به طوریکه در برخی از منازل بالا دست شهرک، مردم استخرهای خود را با آب شرب پر می کنند.

محمد دیگر ساکن این شهرک در گفتگو با بازار اظهار کرد: در حال ساخت خانه هستم اما همیشه آب قطع است و برای اینکه کارگران بیکار نمانند باید با هزینه زیاد آب سیار به شهرک بیاورم.

وی ادامه داد: بارها مردم به اداره مربوطه مراجعه کرده اند و یا نامه نگاری کردند به امید اینکه مشکل رفع می شود اما مسئولان می گویند خودتان باید بخشی از هزینه لوله کشی آب را پرداخت کنید چندی قبل یکی از ساکنان شهرک ۲۰  میلیون تومان برای نصب انشعاب پرداخت کرده است که این هزینه از عهده بسیاری از مردم خارج است، اگر چنین پولی داشتیم اینجا وسط بیابان زندگی نمی کردیم.

حسن دیگر ساکن شهرک می گوید: عصر از ساعت دو آب کاملا قطع می شود باید نیمه شب تانکر آب و رفها را آبگیری کنیم که در طول روز آب شرب داشته باشیم.

مردم ۵۰ درصد هزینه انشعاب را پرداخت کنند
وی بیان کرد: بی آبی روند زندگی ما را مختل کرده است، ما از کجا ۲۰ میلیون تامین کنیم چرا به فکر محرومان نیستند.

مدیر اداره آب باغین در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: اگر ۵۰ درصد هزینه لوله کشی آب را این اداره تامین کند و بقیه را مردم بپردازند می توان بر این مشکل غلبه کرد.

اسماعیلی گفت: حتی شهروندان می توانند به صورت مشارکتی هزینه آن را تامین کنند.

مدیر اداره آب باغین  افزود: اگر بخواهند زودتر انجام شود ۵۰ درصد مردم و ۵۰ درصد اداره آب به صورت مشارکتی هزینه را تامین کنند.

وی گفت: اهالی باید با هم مشارکت کنند که هزینه کمتر شود اما باید مدارک مورد نیاز برای دریافت انشعاب را داشته باشند.

بارندگی های اخیر هیچ تاثیری بر پایان خشکسالی نداشته است و با تنش آبی جدی مواجه هستیم به طوریکه برخی از روستاها هیچ منبع آبی ندارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان نیز در گفتگو با بازار در خصوص وضعیت منابع آبی استان کرمان گفت: بارندگی های اخیر هیچ تاثیری بر پایان خشکسالی نداشته است و با تنش آبی جدی مواجه هستیم به طوریکه برخی از روستاها هیچ منبع آبی ندارند.

محمد طاهری افزود: تمام تلاش خود را برای استفاده بهینه از منابع موجود برای تامین آب استان به کار گرفته ایم و با این وجود کمبود آب موجب افت فشار آب در بسیاری از مناطق شده است و تنها با صرفه جویی مردم می توان مشکل را رفع کرد.

طاهری در خصوص انتقال آب خلیج فارس به مناطق شمالی کرمان گفت: در این خصوص صحبتهایی شده و قرار است بخشی از این آب بعد از شیرین سازی برای شرب در شمال استان کرمان استفاده شود.

وی تصریح کرد: پیش بینی ها از ادامه خشکسالی در استان کرمان در سال آبی پیش رو حکایت دارد و با توجه به کمبود اعتبار برای اجرای طرح های جدید باید استفاده مناسب از منابع موجود را در دستور کار قرار دهیم.

۶۰ درصد مناطق جمعیتی کرمان دارای تنش آبی است
وی گفت: ۶۰ درصد از مردم کرمان هم اکنون در مناطق پر تنش آبی استان زندگی می کنند و اگر این افراد توجه لازم برای استفاده بهینه از آب نداشته باشند سایرین با مشکل مواجه می شوند.

قطعی آب در کرمان نداریم اما فشار آب را مدیریت میکنیم تا همه مردم آب مورد نیاز را در دسترس داشته باشند و در مناطق دور افتاده نیز آبرسانی سیار در دستور کار قرار دارد

طاهری افزود: قطعی آب در کرمان نداریم اما فشار آب را مدیریت می کنیم تا همه مردم آب مورد نیاز را در دسترس داشته باشند و در مناطق دور افتاده نیز آبرسانی سیار در دستور کار قرار دارد که شامل مناطق روستایی می شود.

وی ادامه داد: بیشترین استفاده آب در کرمان در بخش کشاورزی است و متاسفانه بخش قابل توجهی از آب در این بخش هدر می رود و باید فکری به حال هدر رفت آب در بخش کشاورزی شود در غیر این صورت منابع آب زیر زمینی کرمان هر سال کمتر می شود و تنش آب در بخش شرب نیز بیشتر خواهد شد.

با وجود اقدامات صورت گرفته در استان کرمان اما به دلیل فرسوده بودن شبکه آبرسانی، عدم برنامه ریزی مسئولان برای تامین آب در زمان تنش آبی و افزایش جمعیت به دلیل مهاجرت از مناطق خشک به مناطق پر آب مشکلات تامین آب نیز بیشتر شده است.

کد خبر: ۱۰۴٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha