۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
ایران وارد کننده سوخت تا ۱۰ سال آینده؟! |سی ان جی، همچنان منطقی ترین گزینه برای مدیریت مصرف
دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت مطرح کرد

ایران وارد کننده سوخت تا ۱۰ سال آینده؟! |سی ان جی، همچنان منطقی ترین گزینه برای مدیریت مصرف

عاشوری، دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش گفت: بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شود که ۹۰ میلیون لیتر آن مصرف می شود و اگر برنامه‌ریزی نکنیم، تا ۱۰ سال آینده واردکننده بنزین خواهیم بود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: با افزایش مصرف بنزین نگرانی ها نسبت به تامین آن هم بالا گرفته است. بر اساس گفته های کرامت ویس کرمی مدیرعامل پخش و پالایش با وجود اعمال محدودیت‌های کرونایی، میانگین مصرف بنزین در تیرماه امسال از ۱۰۷ میلیون لیتر فراتر رفته است. این حجم از مصرف بنزین در شرایطی است که تولیدت کشور حدود ۱۱۵ میلیون مترمکعب در روز است.

ناصر عاشوری قلعه رودخانی دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت می گوید: اگر برنامه‌ریزی برای مدیریت مصرف نکنیم، تا ۱۰ سال آینده واردکننده خواهیم بود.

او  ادامه داد: اگر شرایط تحریم ادامه داشته باشد و مدیریت مصرف صورت بگیرد، لطمه ای به تولید وارد نخواهد شد اما اگر روال مصرف به شکل فعلی ادامه یابد، قطعا در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

او با بیان اینکه به دولت جدید  پیشنهاد می کنیم که ساز و کارهایی را اتخاذ کند تا نیازمند واردات نشویم. از جمله این ساز و کارها می تواند تولید خودروی داخلی کم‌ مصرف باشد. همچنین باید سبد سوخت به سمت استفاده از CNG تقویت و فرهنگ مصرف مدیریت شود تا مسابقه بین تولید و مصرف کشور پایان یابد.

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت درباره ساخت پالایشگاه برای تامین نیاز کشور بیان داشت: اگر بخواهیم دنبال پالایشگاه‌سازی برویم، در صورتی که ارز و ریال آن هم فراهم باشد، ۶ سال زمان می‌برد بنابراین به صرفه است که مصرف خودروها اصلاح و سوخت CNG تقویت شود.

عاشوری با بیان اینکه در حال حاضر تمامی پالایشگاه‌های کشور بالاتر از وضعیت اسمی در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت پالایشگاهی نیاز به منابع مالی دارد که ما فعلا از قانون تنفس خوراک استفاده می‌کنیم. ضمن اینکه برای افزایش ظرفیت دولت نباید انتظاری داشته باشد باید ساختار خودروها و میزان مصرف اصلاح شود چرا که معتقدیم اگر مسابقه تولید و مصرف ادامه یابد ما امکان ادامه دادن نداریم در حال حاضر با حداکثر سرعت تولید می‌کنیم اما اگر مصرف مهار نشود به واردکننده تبدیل خواهیم شد.

بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شود که  ۹۰ میلیون لیتر آن مصرف می شود و اگر درست  برنامه‌ریزی نکنیم و مصرف را مدیریت نکنیم، تا ۱۰ سال آینده واردکننده بنزین خواهیم بود

او در ادامه با اشاره به پروژه ستاره خلیج فارس گفت: اصلاحاتی در فاز چهار این پالایشگاه انجام شده و ظرفیت تولید از ۱۶۰ هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده و بناست که تا ۴۴۰ هزار بشکه هم برسد. تمامی این فرآیند بدون سرمایه و کمبود اعتبار انجام شده است. همچنین یک واحد ۱۲۰ هزار بشکه‌ای در دست احداث است فعلا در مرحله طراحی قرار دارد.

عاشوری درباره صادرات بنزین و فرآورده اظهار داشت: ما فقط تولیدکننده هستیم دولت بر اساس سیاست نسبت به صادرات اقدام می‌کند. ما ۴۰ محصول پالایشگاهی برای شرکت‌های داخلی به عنوان خوراک و هم برای صادرات تولید می‌کنیم که از طریق بورس عرضه می‌کنیم.

او  ادامه داد: هر ۱۵ روز یک بار بر اساس قوانین محصولات را قیمت‌گذاری کرده و در اختیار پالایش و پخش قرا رمی‌هیم.

یکی از مشکلات ما قیمت خوراک است هر سه ماه یک بار باید صورت‌های مالی ارائه دهیم و در پایان سال سود و زیان اعلام شود اما امسال مشکل این بود که قیمت خوراک به موقع اعلام نشد

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اشاره به مشکلات شرکت‌های پالایشی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما قیمت خوراک است هر سه ماه یک بار باید صورت‌های مالی ارائه دهیم و در پایان سال سود و زیان اعلام شود اما امسال مشکل این بود که قیمت خوراک به موقع اعلام نشد و ضمن اینکه خوراک به طور انحصاری توسط شرکت نفت تامین می‌شود و ما نیز بخش عمده تولید خود را (۸۵ تا ۹۰ درصد) به دولت تحویل می‌دهیم.

وی با بیان اینکه طبق قانون الحاقیه ۲ تعیین قیمت خواراک و فرآورده به عهده وزارت نفت است خاطرنشان کرد: فرآیند تعیین نرخ خوراک بسیار پیچیده است و درخواست ما این است که این پروسه ساده‌تر شود، قرار بر این است که نرخ‌ها برای هر سه ماه اعلام شود اما نرخ‌های ۳ ماهه سال ۱۴۰۰ را هنوز دریافت نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد تولید خود را به شرکت پخش به بهای نفت خام تحویل می‌دهیم افزود: ۱۰ درصد محصولات را نیز خودمان جهت تامین نقدینگی برای تعمیرات اساسی و پروژه‌های جدید و توسعه‌ای می‌فروشیم.

عاشوری حاشیه سود شرکت‌های پالایشی را در سال ۸ تا ۱۰ درصد عنوان کرد.

او  با تاکید بر اینکه ما اکنون با مشکل تامین مالی برای پروژه‌های جدید مواجهیم، خاطرنشان کرد: قرار است از مبحث تنفس صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کنیم تا بتوانیم پالایشگاه‌ها را به روز کرده پروژه‌های جدید تعریف کنیم و کمیت و کیفیت محصولات را افزایش دهیم.  

عاشوری همچنین درباره تولید بنزین سوپر گفت: شرکت‌های پالایشی برای تولید مشکل و کمبودی ندارند اما اکنون مازاد مصرف داریم. ما تولیدات خود را به دولت تحویل می‌دهیم اما ممکن است در نحوه توزیع حمل و نقل جاده و انتقال مشکلاتی پیش بیاید که وزارت نفت باید آنها را حل کند.

اکنون بسیاری از پالایشگاه‌های کشور پیر هستند و نگهداری آنها هزینه‌های سرسام‌آوری دارد ضمن اینکه اگر تولیدات این پالایشگاه‌ها نبود با وجود تحریم امکان تامین خوراک را نداشتیم

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه و یک پالایشگاه در استان فارس را از جمله پروژه‌های در دست احداث برشمرد و  با اشاره به نقش پالایشگاه‌ها بر ارزآوری خاطرنشان کرد: اکنون بسیاری از پالایشگاه‌های کشور پیر هستند و نگهداری آنها هزینه‌های سرسام‌آوری دارد ضمن اینکه اگر تولیدات این پالایشگاه‌ها نبود با وجود تحریم امکان تامین خوراک را نداشتیم.

او  همچنین یادآور شد: پالایشگاه‌ها علاوه بر اینکه جزو مودیان بزرگ مالیاتی هستند بنگاه‌های بزرگ اقتصادی بوده و اشتغالزایی پایداری دارند ضمن اینکه تماما توسط نیروهای متخصص ایرانی اداره می‌شوند.

کد خبر: ۱۰۴٬۰۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      0 0
      کلیه خودروها رایگان گاز سوز شوند صادرات بنزین همه ایران را ثروتمند خواهد کرد