۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
«مافی کندی» تنها روستای بدون بیکار در ایران| دولت از مردم حمایت کند
فیلم استانها؛

«مافی کندی» تنها روستای بدون بیکار در ایران| دولت از مردم حمایت کند

ارومیه- روستای «مافی کندی» تنها روستای بدون بیکار ایران در سلماس که آوازه اسم آن با ساخت مجسمه های پلی استر وهمه گیر شدن این تولید همه پسند، شکل گرفته است اما برای رونق اقتصادی نیازمند حمایت دولت است.

به گزارش بازار، روستای ۱۸۴ خانواری مافی‌کندی در شمال شهرستان سلماس واقع شده که همه اهالی این روستا به جز کودکان ۴ الی ۵ ساله آن نزدیک سه دهه است به شغل مجسمه سازی روی آورده‌اند، شغلی که همه صفر تا صد آن از تهیه مواد اولیه، ساخت، رنگ آمیزی و بسته بندی آن را خودشان انجام می‌دهند.

در این روستا بیشتر خانواده‌ها کارگاه‌های مجسمه سازی برپا کرده‌اند که در آن به ساخت مجسمه‌های گچی، پلی استری و انواع وسایل تزئینی مشغول هستند، مجسمه‌هایی که نه تنها زینت بخش منازل و بخش‌های مختلف همه شهرهای ایران است بلکه به کشورهای خارجی زیادی از جمله ارمنستان، عراق و جمهوری آذربایجان نیز صادر می‌شود.

طراحی‌های متنوع و کم نظیر، کیفیت بالای مجسمه‌های تولیدی، تولید و ساخت مجسمه‌هایی با نیاز روز بازارهای داخلی و خارجی موجب شده همه ساله علاقه‌مندان خرید مجسمه از جای جای ایران اسلامی و حتی کشورهای خارجی افزایش یابد.

ظرفیت و توانمندی اهالی این روستا در ساخت مجسمه‌های پلی‌استری و گچی به حدی است که هم اکنون تولیدات آن با مجسمه‌های تولیدی سایر نقاط و کشورهای دیگر رقابت می‌کند و در بسیاری از مواقع گوی رقابت را از تولیدات دیگر نیز ربوده است.

فرماندار سلماس در خصوص ساماندهی مشاغل مجسمه سازی در این روستا به خبرنگار بازار گفت: در این روستای ۷۳۰ نفره در سلماس، بیش از ۵۰۰ نفر از اهالی آن غیر از کودکان مشغول به‌کار بوده و این روستا نه تنها یک نفر بیکار هم ندارد، بلکه جوانان بیکار روستاهای اطراف مافی‌کندی نیز در این روستا مشغول به کار هستند.

«مافی کندی» تنها روستای بدون بیکار در ایران/ دولت از مردم حمایت کند

علی اکبر عسگری با بیان اینکه مقرر بود این روستا شهرک مجسمه سازی احداث شود، اظهار کرد: متاسفانه فعالیت در این روستا به شکل سنتی و خانگی است و اهالی روستا تمایلی به ساماندهی ندارند.

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط بهداشتی و محیطی نامناسب کارگاه های مجسمه سازی در این روستا عنوان کرد: شرایط فعالیت از نظر بهداشتی، محیطی و تهویه هوا چندان مناسب نیست و بارها تلاش شده این وضعیت ساماندهی شود و با وجود رغبت مسئولان مردم به دلیل بازار مناسب و فروش خوب چندان تمایلی به همکاری ندارند.

فرماندار سلماس با اشاره به صادرات مجسمه های ساخت این روستا به خارج از کشور به خصوص شمال عراق و نیز توزیع عمده در تهران گفت: هر چند بازار فروش مناسبی برای مجسمه های این روستا وجود دارد اما سلامتی مردم به دلیل نبود مسایل بهداشت محیطی چندان مناسب نیست.

وی با بیان اینکه تمامی منازل روستای مافی کندی به کارگاه های مجسمه سازی تبدیل شده است، گفت: در خصوص ساماندهی هم می توان سلامت مردم را تضمین کرد هم رونق اقتصادی بیشتری را شاهد بود به شرط اینکه مردم همکاری لازم را داشته باشند.

صحبت های فرماندار سلماس در حالی است که فعالان مجسمه سازی در این روستا از نبود مواد اولیه، عدم حمایت و ارائه تسهیلات مناسب از سوی مسئولان گلایه مند بوده و خواستار حمایت ویژه از سوی مسئولان هستند.

کد خبر: ۱۰۴٬۰۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha