۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
روی آوردن دوباره سهامداران به بورس| کامبک بورس با «پترول»
تحلیل روزانه بورس؛

روی آوردن دوباره سهامداران به بورس| کامبک بورس با «پترول»

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازگشایی نماد «پترول» باعث شده است که شاخص کل در معاملات امروز مثبت شود، مطرح کرد: سهامداران به خاطر ترس از مالیات بازارهای موازی دوباره به بورس روی می‌آورند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ معاملات روز جاری از ابتدا با نوسان شاخص کل آغاز شد؛ به طوری که شاخص کل در ابتدای معاملات ۸ هزار واحد پایین آمد، اما دوباره با اوج گرفتن معاملات در نمادهای کوچک و برخی از نمادهای بزرگ دوباره رشد کرد و شاخص کل هم پس از نوسان‌های بسیار در پایان، با رشد ۳۳۷ واحدی، به یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۸۸۶ واحد رسید. البته، معاملات امروز بیشتر به نفع سهم‌های کوچک پیگیری شد و شاخص هم‌وزن بازدهی بیشتری داشت.

شاخص کل هم‌وزن در جریان معاملات امروز با افت آغاز کرد، اما رشد تقاضا در سهم‌های کوچک باعث شد که این شاخص تا پایان معاملات ۴ هزار و ۱۰۰ واحد بالاتر آمد و در نهایت روی ۴۴۰ هزار و ۱۳۱ واحد ایستاد. فلزات اساسی امروز با رشد عرضه همراه بودند و اکثر سهم‌های این گروه قرمزپوش بودند و شاخص این گروه در پایان معاملات با افت ۱۳ هزار و ۲۱۷ واحدی، در ارتفاع یک میلیون و ۱۶۶ هزار و ۵۶۵ واحد به کار خود پایان داد.

در جریان معاملات امروز، نمادهای «سپید»، «شستا»، «برکت»، «خودرو»، «خساپا»، «شپنا» و «شتران» پرتراکنش‌ترین‌های بازار بودند. نمادهای «فارس»، «میدکو»، «فولاد» و «کچاد» بیشترین اثر منفی و نمادهای «پترول»، «اخابر» و «شپدیس» تأثیری مثبت روی روند حرکتی شاخص کل داشتند. سه گروه خودرو، شیمیایی و فلزات اساسی هم بیشترین ارزش معاملات ر به خود اختصاص دادند.

معاملات فلزات اساسی بیشتر رنج منفی داشتند و فولادی‌ها هم متعادل خرید و فروش می‌شدند. در این میان، «فخاس»، «فسازان» و «فنورد» بیشترین سوددهی را داشتند، اما نمادهای تأثیرگذار «فولاد» و «فخوز» افت قیمت نزدیک به یک درصد را تجربه کردند. «کچاد» و «کگل» هم در کانه‌های فلزی قرمزپوش بودند. نماد «ذوب» هم در بازار فرابورس نزدیک به ۲ درصد افت قیمت داشت.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات بورس اظهار کرد: اینطور که به‌نظر می‌رسد، پس از افتی یک میلیون واحدی و سکون نسبی در سایر بازارها با به‌کار بسته شدن مالیات بر عایدی سرمایه در بازارهای موازی نظیر ملک و خودرو برای بسیاری از سرمایه‌گذاران دیگر به‌جز بازگشت به بورس و آزمودن بخت خود در این بازار نسبتا پیچیده راهی نمانده است. دقیقا به ‌همین دلیل است که در دوماه اخیر، شاهد رشد تقریبا ۴۰۰ هزار واحدی میانگین موزون قیمت‌ها در بازار سرمایه بوده‌ایم و فعلا نیز عاملی جدی را برای تغییر روند در این بازار نمی‌توان متصور بود.

وی در ادامه مطرح کرد: بازار سرمایه تقریبا یک سال است که برای رسیدن به ثبات راهی بس طولانی را پشت سر گذاشته است. در حالی‌که در روزهای معاملاتی اردیبهشت و خرداد حجم و تعداد صفوف فروش حکایت از اشباع کاملا عرضه در بیش از ۷۰ درصد نمادها داشت و در این صف‌ها سهامی با ارزش چند هزار میلیارد تومانی در معرض گره معاملاتی قرار می‌گرفت، این روند رفته‌رفته متوازن شد تا جایی‌که در میانه تیرماه ارزش صف‌های خرید به‌صفوف فروش نزدیک شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه صف‌های خرید در مرداد ماه نسبت به صف‌های فروش بیشتر شدند، افزود: حقیقی‌ها که همواره با صعودی شدن روند بازار، سراسیمه به موج متقاضیان خرید سهام می‌پیوستند، در این ماه عقب نشستند. فعالیت کم‌رمق حقیقی‌ها در بورس ماحصل کسب تجربه بورس‌بازان از ۱۰ماه اصلاحی این بازار است. گویا این‌بار بازیگران خرد تصمیم گرفته‌اند هیجانی عمل نکنند و با طمانینه بیشتری وارد گردونه پرریسک سهام شوند.

عقیلی در پیش‌بینی روند بورس برای فردا گفت: امروز شاخص کل با بازگشایی ۲۵ درصدی «پترول» توانست به روند مثبت بازگردد و سبز شود بنابراین، این احتمال وجود دارد که بازار، با توجه به معاملات فردا کار خود را منفی آغاز کند، اما ترس از ورود به بازارهای دیگر در میان سرمایه‌گذاران باعث شده است که دوباره نگاه‌ها روی بازار سرمایه باشد و روند کلی بازار مثبت است که باعث می‌شود امید به بازار بازگردد.

کد خبر: ۱۰۴٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha