مبنای نرخ خرید توافقی خرما نباید به زیان نخل داران باشد
در نشست کارگروه تخصصی خرمای استان خوزستان مطرح شد؛

مبنای نرخ خرید توافقی خرما نباید به زیان نخل داران باشد

در نشست شورای گفت‌وگوی استان خوزستان بر ضرورت تعیین منصفانه نرخ خرید توافقی خرما برای سرعت بخشیدن به فرایند خرید این محصول تأکید شد.

به گزارش بازار نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با بیان اینکه مشوق‌های پیشنهادی سازمان تعاون روستایی کشور دربرگیرنده خریداران است گفت: پیشنهاد می‌شود به‌منظور تسریع در فرآیند خرید خرما، قیمت خرید توافقی این محصول در استان خوزستان هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

شهلا عموری در نشست کارگروه تخصصی خرما در استانداری خوزستان افزود: امسال محصول خرما نسبت به سال‌های گذشته افزایش بیشتری دارد و به همین دلیل تولیدکنندگان درخواست دارند که خرما با قیمت منطقی از آنها خریداری شود.

 وی ادامه داد: انتظار می‌رود با مذاکراتی که صورت می‌گیرد، هرچه زودتر قیمت توافقی خرید خرمای امسال خوزستان تعیین تکلیف شود تا از این طریق نیز صادرکنندگان بتوانند از مشوق دولتی برای پرداخت طلب نخل داران نیز بهره‌مند شوند.

در ادامه، استاندار خوزستان با اشاره به اینکه اعضای اتحادیه خشکبار خوزستان هنوز برای تعیین قیمت توافقی خرید خرما پیشنهادی ارائه نکرده‌اند، گفت: مبنای تعیین قیمت خرید توافقی این محصول در خوزستان نباید باعث ضرر نخل داران شود.

قاسم سلیمانی دشتکی تصریح کرد: از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو به‌منظور تداوم خرید توافقی خرما در خوزستان، وجود ۱۰ هزار تن خرمای خریداری شده از پارسال در انبار اعضای اتحادیه خشکبار است.

وی ادامه داد: به گفته اعضای این اتحادیه، وجود این میزان خرما در انبارها، باعث کاهش قدرت نقدینگی خریداران محصول امسال شده است.

استاندار خوزستان اضافه کرد: این حجم از خرمای خریداری شده از پارسال، بدون متقاضی در انبار واحدهای فرآوری و بسته‌بندی باقی‌مانده است.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه خوزستان در آستانه برداشت محصول خرمای امسال است گفت: به‌منظور تعیین تکلیف در خصوص نحوه ورود واحدهای فرآوری و بسته‌بندی خرما به موضوع خرید توافقی، با مقامات وزارت جهاد کشاورزی مذاکره جدی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: اعضای اتحادیه خشکبار بدون دریافت مشوق دولتی و تسهیلات ارزان‌قیمت تمایلی برای مشارکت در خرید توافقی ندارند، لذا به همین منظور تسهیلات ارزان‌قیمت با نرخ چهار درصد از سوی استان و سازمان تعاون روستایی کشور پیشنهاد شده است.

استاندار خوزستان افزود: در صورت موافقت شورای ملی قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، اعضای اتحادیه خشکبار در خوزستان می‌توانند نسبت به دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت مشروط به تأیید سازمان جهاد کشاورزی اقدام کنند.

 بر اساس این گزارش، قیمت توافقی سال ۱۳۹۹ برای خرید هر کیلوگرم خرما از نخل داران خوزستان ۷۳ هزار ریال بود اما امسال هنوز در خصوص قیمت نهایی این محصول توافقی بین نخل داران و اعضای اتحادیه خشکبار صورت نگرفته است.

استان خوزستان به‌عنوان دومین تولیدکننده خرمای کشور، ۴۲ هزار هکتار نخیلات دارد و تعداد بهره‌برداران از این نخلستان‌ها بیش از ۴۰ هزار نفر هستند. متوسط خرید خرمای صادراتی استان خوزستان سالانه ۹۰ هزار تن است که ارزش تقریبی آن ۱۰۰ میلیون دلار است.

کد خبر: ۱۰۴٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha