۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
گام های دانشگاه ارومیه برای ارتباط با صنعت/ پیوندی که منجر به جهش تولید می شود
گفتگوی رئیس دانشگاه ارومیه با بازار؛

گام های دانشگاه ارومیه برای ارتباط با صنعت/ پیوندی که منجر به جهش تولید می شود

ارومیه- رئیس دانشگاه ارومیه گفت: دانشگاه و صنایع آشنایی چندانی با نیازها و توانمندی های یکدیگر ندارند که در صورت آشتی دادن این دو بخش می توانیم شاهد پیشرفت های اقتصادی در کشور باشیم.

فائزه زنجانی؛ خبرگزاری بازار- سال هاست که «ارتباط صنعت و دانشگاه» به دغدغه ای برای تمامی دانشگاهیان، اهالی صنعت و در مجموع مدیران و مسئولان کشور تبدیل شده است. ارتباطی که اگر به درستی تعریف شده و اجرایی شود، می تواند گره گشای مشکلات اقتصادی و به خصوص بیکاری جوانان بوده و در سال «جهش تولید» به عنوان نقطه محکمی برای جهش در اقتصاد کشور مطرح باشد.

دانشگاه ارومیه در راستای تحقق این ارتباط در طول سال ۹۸، اقدامات موثری داشته است که رحیم حب نقی، رئیس دانشگاه ارومیه در گفتگو با بازار از این اقدامات سخن می گوید. به گونه ای که طی سال گذشته این دانشگاه موفق به انعقاد ۳۷ قرارداد ارتباط با صنعت و اجرایی کردن پروژه های کلان به خصوص در ارتباط با ستاد احیای دریاچه ارومیه و طرح های کاهش مصرف آب شده است. گفتگوی بازار با رحیم حب نقی با موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه در ادامه می آید.

در شرایط کنونی کشور، ارتباط بین صنعت و دانشگاه را تا چه میزانی مهم و باارزش می دانید؟

شرایط تحریم موجود، فرصت مناسبی است تا دانشگاه ها به عنوان مرکز تحولات کشور مطرح شده و صنعت و دانشگاهی که به صورت جزیره ای فعالیت می کردند، حالا ارتباط بیشتری باهم داشته باشند. صنعت برای ارتقا، نیازمند دانش فنی است و این دانش فنی در دانشگاه وجود دارد. افزایش ارتباط تنگاتنگ دانشگاه و صنعت برای توسعه هرکشوری ضروری است.

برخلاف دیدگاه گذشته که صرفا وجود دانشگاه ها را به عنوان پاسخ به نیاز جامعه تعریف می کرد، امروزه این رویکرد مبتنی بر ماموریت گرا بودن و درگیر شدن دانشگاه ها با مسائل جامعه، اقتصاد و صنعت کشور است.

مهم ترین مشکل در پیوند بین صنعت و دانشگاه را چه چیزهایی می دانید؟

یکی از عوامل اصلی ارتباط بین صنعت و دانشگاه، داشتن شناخت کافی متقابل و تقویت حس اعتماد به همدیگر است در حالی که امروزه گاه مشاهده می شود، صنعت و دانشگاه نسبت به نیازهای یکدیگر غریبه هستند. متاسفانه دانشگاهی که توان زیادی برای خلق فناوری های به روز و پیشرفته دارد از نیاز صنعت اطلاع مناسبی نداشته و صنایع نیز نسبت به توانمندی ها، منابع علمی و نتایج پژوهش های دانشگاه ها اطلاع زیادی ندارند.

بزرگترین مشکل دانشگاه ها، وابستگی به بودجه دولت است و دانشگاه ها تا می توانند باید وابستگی به بودجه دولت را کاهش دهند. دانشگاه ها باید ثروت تولید کنند، چون علم و دانش تولید ثروت نیز در همین مکان ها و دانشگاهها تولید می شود.

امروز صنعت و دانشگاه به هم احساس نیاز نمی کنند، باید از بودجه نفتی فاصله گرفت و سرمایه نفتی خود را برای آیندگان نیز حفظ کرد چرا که سهم آن ها نیز هست.

دانشگاه ارومیه در راستای ایجاد ارتباط با صنایع و رفع نیازهای آن ها در سال گذشته چه قدم هایی برداشته است؟

در طول سال گذشته ۳۷ قرارداد مابین دانشگاه و صنایع مختلف منعقد شد و اجرای دو پروژه کلان ملی با ستاد احیای دریاچه ارومیه و پروژه کلان ملی برای کاهش مصرف آب از جمله تلاش های دانشگاه در این زمینه بوده است.

مکان یابی و ظرفیت سنجی مناطق اسکان اضطراری استان، ارزیابی و آسیب پذیری و ارتقا تاب آوری شبکه توزیع فشار متوسط مناطق در معرض ریزگردهای نمکی، اخذ خدمات پژوهشی از مرکز آپا در زمینه واکنش فوری به حوادث و پیشگیری از تهدیدات و آسیب پذیری های فضای تبادل اطلاعات کشور از جمله قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه بوده است.

همچنین دانش فنی تولید قیر اصلاح شده از پودر پلاستیک، طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی، آموزشی و نانوتکنولوژی در رشته نانوفیزیک و صدور به دانشگاه های ویتنام، اجرای طرح های نقشه برداری توسط پهپاد پیشرفته دانشگاه و اتصال به شبکه برق سراسری با نیروگاه ۴۰۰ کیلووات خورشیدی و با تخصیص ۳۰ میلیارد ریال از دیگر فعالیت های این دانشگاه بوده است.

از سوی دیگر دوره های مختلفی برای بازدید اعضای هیات علمی از مراکز صنعتی استان برگزار شده است تا این افراد از نزدیک در جریان نیازهای صنعت قرار گیرند. برپایی نشست های صمیمی علمی با اهالی صنعت در قالب طرح دورهمی صنعت و دانشگاه از کارهایی بوده که برای افزایش این ارتباط انجام شده است.

دانشگاه ارومیه چه قدم هایی برای بالا بردن روحیه کارآفرینی در بین دانشگاهیان برداشته است؟

در این راستا شاهد برگزاری رویدادهای کارآفرینی در دانشگاه بودیم که از جمله آن ها می توان به سه مسابقه ایده پردازی، چهار کارگاه کارآفرینی ویژه اساتید، ۲۵ کارگاه آموزشی کارآفرینی، ۱۹ کارگاه مهارت افزایی تخصصی، پنج سیمنار انگیزشی، سه بازدید از شرکت ها و مراکز کارآفرینی، پنج رویداد سینما تحول، سه رویداد کافه کارآفرینی، ۱۳ کارگاه تخصصی تربیت منتور و اعزام دانشجویان صاحب ایده به جشنواره های ملی و منطقه ای اشاره کرد.

این دانشگاه در حوزه فناوری و تولید فناوری و تجاری سازی آن ها چه اقداماتی را انجام داده است؟

مدیریت فناوری دانشگاه در طول سال گذشته فعال بوده و توانست در نمایشگاه هفته پژوهش ۴۷ فناوری را عرضه کند که در این میان ۳۱ مورد، تولید دانشگاه بوده و ۲۱ مورد از آن ها تجاری سازی شده است. همچنین ۱۲ مورد فناوری نیز در حال تولید است.  

سال گذشته، قراردادی مابین پژوهشکده آرتمیای دانشگاه ارومیه و شرکت قزاقستانی منعقد شد. در خصوص جزئیات این قرارداد توضیح بیشتری بفرمایید.

برای اولین بار دانشگاه ارومیه با عقد قرارداد با کشوری خارجی(قزاقستان) و یک کمپانی، دانش فنی عمل آوری آرتمیا را در معرض فروش قرار داد. نمایندگان دو کمپانی روسیه ای نیز با ملاحظه توانایی دانشگاه به ارومیه مسافرت کرده و خواستار عقد قرارداد مشابه شدند.

طی این قرارداد پژوهشکده آرتمیای دانشگاه ارومیه متعهد شد تا دانش فنی تولید سیست مرغوب را به این کشور انتقال داده و ارزش افزوده بسیار بالا برای این محصول پر متقاضی ایجاد کند که این قرارداد، نمونه ای از همکاری های بین کشورهای منطقه است که هر دو طرف قرارداد از منافع آن بهره مند خواهند شد.

کد خبر: ۱۰٬۴۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha