۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
افزایش قیمت ها پس از اصلاح قیمت بنزین/وعده ها عملی نشد
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت ها پس از اصلاح قیمت بنزین/وعده ها عملی نشد

تهران- علی رغم وعده های مکرر مسئولان اجرایی در خصوص این که پس از اصلاح نرخ بنزین قیمت‌ کالاها و خدمات افزایش پیدا نخواهد کرد، شاهد روند صعودی قیمت در بازار استان تهران هستیم.

بازار- گروه استان ها؛ وعده مسئولان اجرایی بر عدم تاثیر «اصلاح قیمت بنزین» بر قیمت دیگر اقلام و خدمات در حالی داده شده است، که با گذشت یک ماه از اجرای این اصلاح قیمت بنزین بررسی ها نشان از افزایش در برخی از قیمت کالاها و خدمات دارد و  استان تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

تعدادی از کارشناسان بر این باورند، با توجه به نقش قیمت بنزین در قیمت تمام شده کالاها و خدمات، نمی توان پس از افزایش ۳ برابری قیمت بنزین توقع ثابت ماندن قیمت کالاها را داشت، بررسی های میدانی خبرنگار بازار نیز نشان می دهد، که بسیاری از خانوارهای ۳ الی ۴ نفره در استان تهران به ویژه شهرستان های حاشیه شهر تهران درآمدی کمتر از ۲ میلیون تومان دارند، در حالی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران به تازگی سندی را منتشر کرده که هر خانوار ۳.۲۳ نفره این استان به طور میانگین ۵ میلیون ۳۳۵ هزار تومان درآمد و ۴ میلیون و ۸۷۲ هزار تومان هزینه دارد.

این سند میزان هزینه یک خانوار ۳.۲۳ نفری استان تهران ۹۱۷ هزار تومان در ماه خرج خوراک و ۴۱۶ هزار تومان هزینه حمل و نقل می کند، که پر واضح است، اصلاح قیمت بنزین و در پی آن افزایش کرایه حمل مواد غذایی بیش از پیش سبد هزینه مواد خوراکی خانوار و اقشار ضعیف این استان را کوچک کرده و تاثیرات سوء بر سلامت جسمی آن ها داشته است.

افزایش قیمت ۲۰ درصدی حبوبات/کاهش قدرت خرید گوشت قرمز

یکی از فروشندگان مواد غذایی در دماوند در خصوص میزان تغییر قیمت ها پس از اصلاح قیمت بنزین به خبرنگار بازار گفت: قیمت حبوبات مانند عدس و لپه و نیز مواد غذایی مانند تخم مرغ بین ۱۰ الی ۲۰ درصد افزایش داشته است و وانت بارها کرایه حمل بیشتری از قبل مطالبه می کنند.

صاحب یک قصابی در لواسان اما نظری متفاوت دارد و در خصوص تغییرات قیمت گوشت گوسفند و گوساله به خبرنگار بازار می گوید: اصلاح قیمت بنزین تاثیری روی قیمت گوشت نداشته است، اما تا دلتان بخواهد بازار ما را کساد کرده است.

وی می افزاید: فروش ما در ماه گذشته به شدت کاهش داشته است و در حالی که آبان ماه روزانه حدود ۲.۵ الی ۴ میلیون تومان دخل می گرفتیم، اکنون نهایت دخلی که می گیریم ۳ میلیون تومان است و خبری از فروش ۴ میلیون تومانی در روز نیست که این کاهش به دلیل کاهش توانایی مردم در خرید است، آن ها ترجیح می دهند، هزینه های مهم تر را بپردازند و در نهایت پولی برای گوشت نمی ماند.

این قصاب لواسانی می گوید: البته کرایه حمل گوشت از همان هفته ابتدایی اصلاح قیمت بنزین افزایش یافت، اما ما قیمت ها را افزایش ندادیم، چرا که بازار کشش افزایش قیمت را ندارد.

طرح پیشنهادی اصلاح قیمت بنزین ناقص اجرا شد

این گلایه ها مختص مغازه داران نیست و رییس اتاق بازرگانی تهران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار از شیوه اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین انتقاد کرد و افزود: ما پیشنهاداتی برای اصلاح قیمت بنزین به دولت داده بودیم، که می توانست به خوبی اجرا شود، اما دولت این طرح های پیشنهادی را ناقص اجرا کرد.

مسعود خوانساری گفت: این اجرای ناقص سبب ایجاد برخی از نارضایتی ها در مردم شد، در حالی که کاهش یارانه بنزین سبب کاهش کسری بودجه و در نتیجه کاهش تورم در میان مدت می شود، اما باید یک طرح به طور دقیق اجرا شود، تا حاصل آن گلایه مندی مردمی نشود.

اذعان به افزایش قیمت در سیستم حمل و نقل استان تهران

رییس سازمان صمت استان تهران نیز با اذعان بر برخی افزایش قیمت ها پس از اصلاح قیمت بنزین، این افزایش ها را تخلف دانست و به بازار گفت: بیشترین تخلفات در بخش حمل و نقل بوده است.

یداله صادقی افزود: در کل ۲ الی ۳ درصد افزایش تخلفات قیمتی پس از اصلاح قیمت بنزین داشته ایم.

وی از تداوم بازرسی ها توسط ناظران این سازمان در سطح استان تهران خبر داد و گفت: با هرگونه تخلف به شدت برخورد خواهیم کرد و بازار استان تهران تحت نظارت و پایش قرار دارد تا جایی که طی یک ماه گذشته مجموعا ۳۲ هزار و ۶۷۸ مورد بازرسی بر کالاهای اولویت‌دار انجام شده است.

صادقی ضمن بیان اینکه با هرگونه افزایش قیمت به دلیل قیمت بنزین در استان برخورد می‌شود، تأکید کرد: مبارزه با گران‌فروشی، احتکار، کم‌فروشی و عرضه کالای قاچاق، غیراستاندارد و غیربهداشتی در صدر نظارت ها قرار دارد.

در هر صورت، بازدید میدانی خبرنگار بازار از در شهرستان های پاکدشت، ورامین، اسلامشهر و بهارستان افزایش ۲۰ الی ۳۰ درصدی قیمت ها طی یک ماه اخیر و پس از اصلاح قیمت بنزین را تائید می‌کند، حال باید دید وعده مسئولان در خصوص مقابله با افزایش قیمت ها تا چه حد تحقق خواهد یافت و آیا این افزایش یک ماه اخیر به حالت قبل از اصلاح قیمت بنزین باز می گردد، یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال باید منتظر ماند و دید.

کد خبر: ۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha