۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۷
رسیدن شاخص به حوزه مقاومتی جدید| شهریور بازار سرمایه چگونه آغاز می‌شود؟
استراتژی روزانه سرمایه گذاری؛

رسیدن شاخص به حوزه مقاومتی جدید| شهریور بازار سرمایه چگونه آغاز می‌شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه شاخص کل به مقاومت جدیدی رسیده است، مطرح کرد: شاخص کل توانایی شکستن این مقاومت را دارد.

وحید بلالی؛ بازار: دیروز شاخص کل ۱۵ هزار و ۵۵۵ واحد رشد به رقم یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۴۷۸ واحد رسید؛شاخص هم وزن هم در معاملات امروز ۷ هزار ۷۰۶ واحدرشد کرد؛اما شاخص فلزات اساسی۴۰۳ واحد کاهش داشت.

شاخص کل به مقاومت یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد نزدیک شده و اغلب تحلیلگران ادامه رشد بورس در ماه های آتی را پیش بینی می کنند؛ ورود دوباره سرمایه های حقیقی به بازار از جمله روندهای مثبت فعلی بازار است.

در میان نمادهای اصلی دیروز خودرویی ها؛ بانک ها و پتروشیمی و پالایشی بیشترین تاثیر را بر شاخص کل داشتند؛ البته برخی نمادهای مهم از جمله شستا ریزش داشتند که عمده علت آن برکنار مدیرعامل آن است.

به نظر می‌رسد  امروز لیدرهای بازار نماد «فولاد»، «شپنا» و «شستا» باشند. «خودرو» اگر محدوده ۲۲۰ تومان را رد کند، ریسک این نماد کاهش پیدا می‌کند

افزایش قیمت دلار اگرچه برای سهام شرکت های صادرات محور خوش یوم بوده اما بخش فلزات اساسی به علت گزارش ایمیدور در مورد کاهش تولید ۴ ماهه و مشکلات ناشی از قطعی برق بعد از صعود در ساعات اولیه ریزشی شد. البته کاهش قیمت های جهانی مواد معدنی از جمله ریزش سنگ آهن هم در وضعیت معدنی ها و فولادی ها بی تاثیر نبوده است.

نمادهای فولاد آلیاژی ایران؛ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه و فرآوری معدنی ایران بیشترین کاهش را میان نمادهای شاخص فلزات اساسی داشتند؛ فولاد دیروز۰.۲ رشد قیمت پایانی و ذوب آهن ۰.۹ درصد فولاد خوزستان ۰.۰۶ درصد در قیمت پایانی کاهش داشتند.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات و پیشروی شاخص کل اظهار کرد: شاخص در حال حاضر در محدوده مقاومتی یک میلیون و ۵۳۵ هزار واحد قرار گرفته است. این محدوده برای شاخص از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و با توجه به قدرت تحرکات شاخص به نظر می‌رسد این محدوده را بشکند و به سمت بالاتر حرکت کند.

وی در ادامه تصریح کرد: به نظر می‌رسد  امروز لیدرهای بازار نماد «فولاد»، «شپنا» و «شستا» باشند. «خودرو» اگر محدوده ۲۲۰ تومان را رد کند، ریسک این نماد کاهش پیدا می‌کند. همچنین، «شستا» در حال حاضر بر روی مقاومت هست و در محدوده ۱۴۰۰ حمایت دارد. وی افزود: فولاد هم بعد از یک اصلاح زمانی به تحرکات خود ادامه‌می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه شاخص کل این هفته در محدوده مثبت حرکت خواهد کرد، گفت: شاخص‌سازان بازار می‌توانند تحرکات مثبتی را داشته باشند. البته برخی هم بر این باورند که روند کلی بازار خنثی است و احتمال عرضه در بازار را دارند.

شفیعی ناطق درباره اثرگذاری لیدرهای بازار روی روند کلی بورس مطرح کرد: لیدرهای بازار قابلیت و توانایی این موضوع را دارند که بر دیگر نمادهای بازار تاثیر خود را بگذرانند و به عبارتی با تغییرات مثبت یا منفی آن‌ها دیگر نمادها هم تغییر کنند. نمادهایی که نسبت به گروه‌های دیگر ظرفیت بیشتری را دارند و یا به اصطلاح لیدر بازار هستند محرک اصلی نمادهای دیگر هم به حساب می‌آیند. به همین دلیل با تحرکات این نمادها، گروه‌های کوچک‌تر هم حرکت می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جو موجود در بازار فعلا به دلیل افزایش نرخ ارز و همچنین، رکود بازارهای موازی مثبت است، اما باید دید که اقتصاد کشور پس از انتخاب وزیر پیشنهادی اقتصاد که به احتمال زیاد رأی بالایی خواهد داشت، چگونه تغییر وضعیت خواهد داد که این مسئله تأثیر فراوانی روی بازار سهام خواهد داشت.

کد خبر: ۱۰۳٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha