۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۸
شالیکار زر می‌کارد و رنج درو می‌کند| حال بد کشاورزان و کارگران
بازار گزارش می‌دهد؛

شالیکار زر می‌کارد و رنج درو می‌کند| حال بد کشاورزان و کارگران

ساری- شالیکاران مازندرانی در حالی روزهای پایانی برداشت برنج را سپری می کنند که هنوز بسیاری از آنان از داشتن بیمه و درآمد کافی محروم بوده و چشم به برنامه های دولت برای بهبود معیشت هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: خانوارهای روستایی زیادی در مازندران با برنجکاری و با سختی و زحمت فراوان امرار معاش می‌کنند اما هنوز برخی از آنان از داشتن بیمه و درآمد کافی محروم هستند.

هزینه‌های بالای تولید و خرج زندگی سبب شده تا برخی از روستاییان و شالیکاران مازندرانی نتوانند با برنجکاری و زراعت به امرار معاش بپردازند و با کارگری در سر زمین‌های دیگران، روزگار می‌گذرانند.

بیمه و درآمد کافی نداریم
سلیمه اکبری بانوی کشاورزی که از طریق کارگری بر سرزمین‌های شالیزاری مردم کمک خرج خانواده اش هست، در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: هیچ درآمدی نداریم و با کارگری و دروی شالیزارهای دیگران، امرار معاش می‌کنیم.

وی افزود: نه بیمه هستیم و نه درآمدی کافی داریم و انتظار داریم مسئولان به داد زیرا روستاییان که خسته و درمانده شده ایم، برسند.

اکبری با عنوان اینکه از زندگی خسته و بریده شده ایم، یادآور شد: ۵۳ سال سن دارم و به اجبار مشغول کار در شالیزارهای دیگران هستیم زیرا نه بیمه و نه درآمد مناسبی داریم.

وی به بیکاری همسرش اشاره و اضافه کرد: زندگی روی خشن و سختش را به ما نشان داده و زیر بار مشکلات کمر خم کرده ایم.

شالیکار زر می‌کارد و رنج درو می‌کند| حال بد کشاورزان و کارگران

مسلمی کشاورز دیگری که مشغول دروی شالیزار به صورت دستی و سنتی بوده است در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: اقتصاد قشر کارگران و محروم جامعه بد و نامناسب است و مزد کارگران متناسب با هزینه‌های زندگی نیست.

کشاورز مجبور است روزانه هشت تا ۱۰ ساعت در گل ولای شالیزار به برداشت محصول بپردازد و قیمت کود وسم و نهاده‌ها، شخم وشیار و غیره طی سال‌های اخیر چندبرابر شده است

وی با بیان اینکه کشاورز مجبور است روزانه هشت تا ۱۰ ساعت در گل ولای شالیزار به برداشت محصول بپردازد، گفت: قیمت کود و سم و نهاده‌ها، شخم و شیار و غیره طی سال‌های اخیر چندبرابر شده است.

وی با اظهار اینکه گرما و سرمای شدید سبب آسیب زدن به خزانه‌های شالیکاران شده است، گفت: کشاورز به سختی بذر مورد نیاز را تهیه کرده و محصول را به سرانجام رسانده است.

این کشاورز از مسئولان امر خواست تا نسبت به تأمین کودهای یارانه‌ای برای کشاورزان تلاش کنند و گفت: این کار سبب می‌شود تا بخشی از هزینه‌های کشاورزان تأمین و نصف شود.

فروش طلای همسر برای تأمین نهاده‌های دامی
کشاورز دیگری که خرج زندگیش را با پرورش چند رأس دام و چند صدمتر زمین شالیکاری تأمین می‌کند، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در حال حاضر پنج رأس گاو دارم و برای تأمین نهاده‌ها مجبور شدم طلای دست همسرم را بفروشم.

اسماعیل توکلی با بیان اینکه بسته‌های کاه شالیزاری برای دامداری به ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان رسیده، قیمت علوفه‌ها را سرسام آور دانست و گفت: در حال حاضر برای تأمین مخارج زندگی در سر زمین‌های شالیزاری در فصل برداشت کار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه روزانه بین ۱۲ تا ۱۵ ساعت بسته به شرایط جوی مشغول برداشت شالی هستیم، ادامه داد: دستمزد کارگران به روزی ۲۰۰ هزار تومان رسید درحالی هزینه‌ها بسیار بالاتر رفته است.

وی افزود: از مسئولان انتظار داریم کشاورز و دامدار را حمایت کنند زیرا اکنون سود اصلی به جیب دلال و واسطه‌ها می‌رود.

این کشاورز با بیان اینکه شالیکار مجبور است برای تأمین خرج زندگی محصولش را به صورت چکی و پیش فروش به دلال و واسطه بفروشد از مسئولان امر خواست تا حمایت لازم را داشته باشند.

علی بابایی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تورم افسارگسیخته شده است، نرخ آن را حدود ۴۵ درصد ذکر کرد و گفت: باید برای مهار آن برنامه‌های کوتاه و بلندمدت ارائه تا مشکلات معیشتی مردم حل شود.

وی با اظهار اینکه رفع بیکاری و تورم نیازمند برنامه مشخص است، کوچک شدن سفره‌های مردم و ضریب جینی را از دیگر مسائل و دغدغه‌های فراروی ذکر کرد و گفت: مشکلات متعدد سبب شده تا روستاهای ما نابود شوند و اقتصاد آن از بین رود.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس همچنین مسائل صندوق‌های بازنشستگی را از دیگر دغدغه‌های اقتصادی در کشور ذکر کرد و گفت: از وضعیت کنونی مردم که تورم بالای ۴۵ درصدی را تحمل می‌کنند نگران هستیم و باید این تورم افسارگسیخته مهار شود.

عدالت مزدی نیاز و مطالبه کارگران است
بابایی کارنامی عدالت مزدی را از جمله خواسته‌ها بیان کرد و گفت: کارگران خواهان برنامه‌های کاربردی از سوی دولت هستند تا شاهد عدالت مزدی باشند زیرا با چالش‌های زیادی روبرو هستند.

وی یادآور شد: سفره‌های مردم کوچک شده و باید برنامه‌های علمی، میان مدت و بلند مدت ارائه شود و فرهنگ روستایی ما دچار تزلزل و نابودی است.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس با اظهار اینکه بانک‌ها با منابع مردمی کاخ‌های سربه فلک کشیده ساختند و اقتصاد را نابود کردند، خواستار ارائه برنامه جدی برای مقابله با مافیای مختلف در کشور شد.

شالیکار زر می‌کارد و رنج درو می‌کند| حال بد کشاورزان و کارگران

برداشت شالی در مازندران روزهای پایانی را سپری می‌کند و به گفته عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ۹۸ درصد از شالیزارها عملیات برداشت به صورت مکانیزه انجام شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۱۸۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان به زیرکشت ارقام محلی رفته است، گفت: ۳۵ هزار هکتار نیز به زیر کشت ارقام پرمحصول رفته است.

وی درباره هزینه‌های شالیکاری گفت: در حال حاضر بخش کمی از هزینه‌ها مربوط به نهاده‌ها و سم و کود است و برداشت مکانیزه نیز تا حد زیادی هزینه‌ها را کاهش داده است.

کشاورزان روستایی بیمه می‌شوند
برنامه ریزی برای تحت پوشش قرار گرفتن کشاورزی و روستاییان و بهره مندی از بیمه اجتماعی از دیگر کارهایی است که در مازندران پیگیری و رصد می‌شود. محمد ابراهیمی مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه بیش از ۱۱۰ کارگزاری بیمه‌ای در استان فعال است از افراد فاقد بیمه خواست به عضویت این صندوق درآیند.

وی شمار بیمه شدگان را بیش از ۱۰۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: بیش از پنج هزار نفر از مزایای مستمری و غیره برخوردار شدند.

۴۵ درصد از جمعیت مازندران در روستاها سکونت دارند و از طریق کشاورزی و شالیکاری روزگار می‌گذرانند و تهیه بسته‌های مناسب برای حمایت از این قشر نیازمند توجه دولت است.

کد خبر: ۱۰۳٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha