۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
تولید کمتر محصولات فولادی سهام این گروه را با ارزش کرد
بررسی گروه های بورسی؛

تولید کمتر محصولات فولادی سهام این گروه را با ارزش کرد

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تولید کمتر محصولات فولادی باعث گرانتر شدن آن‌ها می‌شود، مطرح کرد: گران شدن محصولات فولادی سود شرکت‌ها را به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار بازار؛ سهام گروه فلزات اساسی جزو آن دسته سهم‌هایی هستند که همیشه تأثیر خاصی روی شاخص کل بازار سهام گذاشته‌اند و در بین همه آن‌ها می‌توان سهام «فملی»، «فولاد» و «فخوز» را به عنوان تأثیرگذارتر نام برد. البته صنعت فولاد و مس و همچنین سنگ‌های معدنی در این میان تأثیر خاصی روی بورس می‌گذارند که در یک ماه اخیر به واسطه کمبود برق شاهد تغییراتی در صنعت فولاد بودیم و تولیدات این حوزه به شدت کاهش یافت.

در این میان، البته نباید قیمت محصولات فولادی را هم نادیده گرفت که هرچه تولید فولاد کمتر شد، از طرف دیگر، قیمت‌ها بیشتر اوج گرفتند و مانع سقوط سهام فولادی‌ها در بازار سرمایه شدند. کارشناسان بازار سرمایه هم بر این عقیده‌اند که تولیدکنندگان فولاد از همین طریق توانستند سهام شرکت‌های خود را احیا کنند و کمتر در بازار سهام دچار زیان شدند چراکه گران شدن محصولات یک شرکت به سودآوری بیشتر آن منجر می‌شود.

حال که فصل گرما رو به پایان است، سهامداران شرکت‌های فولادی منتظر این هستند تا بدانند چه بر سر تولیدات این شرکت‌ها می‌آید تا بتوانند تصمیم خود را در مورد خریداری سهام بگیرند.

مهدی احمدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با وضعیت صنایع فولادی در بورس اظهار کرد: با توجه به معاملات بورس کالا در حوزه فولاد، این شرکت‌ها نیز در بورس به سرنوشت سیمانی‌ها دچار می‌شوند. عوامل سوددهی یک شرکت، افزایش قیمت نهاده و افزایش تولید هستند.

وی در ادامه توضیحات خود مطرح کرد: وقتی تولید شرکت‌های فولادی فعال در بورس به دنبال کاهش برق کاهش پیدا کرده است، باید منتظر الگویی باشیم که در گروه سیمانی اتفاق افتاد یعنی شرکت‌های فولادی با افزایش قیمت محصولات خود مانع از افت قیمت سهامشان در بازار سرمایه شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با کاهش تولید فولاد بازار با احساس کبود فولاد در آینده مواجه خواهد بود و عمده فعالان بازار و مصرف‌کنندگان فولاد به دنبال این خواهند رفت تا فولادی که در حال حاضر در بازار موجود است به هر قیمتی خریداری کنند و همین مسئله باعث افزایش قیمت فولاد در بازار می‌شود.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که این هفته، یک هفته پربازده برای صنایع فولادی و فلزات اساسی باشد، اما با افزایش میزان تولید در صنایع فولادی باز هم این انتظار وجود ندارد که قیمت‌ها کاهش چشمگیری داشته باشند زیرا عمده قیمت‌ها نسبت به پایین چسبندگی دارند و انتظار کاهش قیمت فولاد در بازار کم است.

کد خبر: ۱۰۳٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha