۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱
تحقق برنامه‌های خوب وزیر اقتصاد در گرو بازگشت اعتماد به بورس؛ خاندوزی از سمت تقاضا غافل نباشد
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد؛

تحقق برنامه‌های خوب وزیر اقتصاد در گرو بازگشت اعتماد به بورس؛ خاندوزی از سمت تقاضا غافل نباشد

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر مردم به بازار اعتماد ندارند، مطرح کرد: اگر اعتماد به بازار بازگردد، می‌توان امید داشت که برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد یک ساله محقق می‌شوند.

علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با وزیر  اظهار کرد: مسئله‌ حائز اهمیت این است که وزیر جدید بر خلاف وزرای پیشین، اشراف کاملی به بازار سرمایه دارد و صرفا بانک‌محور نیست و مختصات بازار سهام و نقش آن در اقتصاد ملی را به درستی می‌شناسند.

اگر اعتماد به بازار بازگردد، با اطمینان می‌توان گفت برنامه‌های آقای خاندوزی یک ساله محقق خواهند شد

وی در ادامه تصریح کرد: برنامه‌هایی که این وزیر مبنی بر ابزارسازی، افزایش عمق بازار، تأمین مالی و موارد دیگر ارائه کرده‌اند، برنامه‌های درستی است ولی در آن‌ها یک نکته مغفول مانده و آن هم بحث تقاضا در بازار سرمایه است. تمام مواردی که مربوط به بازار سرمایه است و مطرح کرده‌اند، همه در صورتی امکان‌پذیر است که سمت تقاضا در بازار سرمایه تقویت شود.

در حال حاضر، هیئت پذیرش کار خود را به صورت هفتگی در بورس‌ها انجام می‌دهد، اما تقاضا در بازار برای ورود شرکت‌ها به بورس وجود ندارد

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در یک سال اخیر اتفاقات بد حاصل از عملکرد دولت گذشته اعتماد سرمایه‌گذاران را خدشه‌دار کرده است، گفت: در حال حاضر، تقاضای قوی در بازار نداریم که بتوانیم ابزار جدید وارد کنیم و یا شرکت‌ها جدیدی را پذیرش کنیم.

تاجبر اضافه کرد: اولین نکته‌ای که باید برای بازار سرمایه در نظر گرفت، بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران است که اگر چنین اتفاقی در بازار رخ دهد، تمام برنامه‌ها قابلیت اجرایی دارند، اما نکته دیگری که حائز اهمیت است، بحث مالیات بر بازارهای موازی است که قرار است به صورت جدی پیگیری شود.

مردم در این بازار آسیب دیده‌اند و حق دارند که به آن اعتماد نداشته باشند چراکه دولت قبلی از اعتمادشان سوء استفاده کرده است

وی درباره مالیات بازارهای موازی مطرح کرد: این حرکت خیلی می‌تواند در بازار سرمایه اثرگذار باشد زیرا سرمایه‌گذاران این بازار مالیات بر سود شرکت‌ها و مالیات فروش سهام را پرداخت می‌کنند؛ در حالی که در بازارهای دیگر مالیات‌ها یا پرداخت نمی‌شوند و یا بسیار ناچیز هستند که اگر این بحث در زمینه خانه‌های خالی، عایدی خودرو، سکه و ارز پیگیری شود، می‌تواند به تقویت بازار سرمایه کمک کند که به نظر می‌رسد جزئی از اولویت‌های این وزیر پیشنهادی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر طولانی‌مدت شدن بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سهام گفت: مردم در این بازار آسیب دیده‌اند و حق دارند که به آن اعتماد نداشته باشند چراکه دولت قبلی از اعتمادشان سوء استفاده کرده است. این مسئله باید در میان‌مدت حل شود و اگر وزیر پیشنهادی بتواند با تمهیداتی این مسئله را حل کنند، سایر موارد به خودی خود حل خواهند شد.

تاجبر افزود: در حال حاضر، هیئت پذیرش کار خود را به صورت هفتگی در بورس‌ها انجام می‌دهد، اما تقاضا در بازار برای ورود شرکت‌ها به بورس وجود ندارد و اگر تقاضا وجود داشته باشد، ما هر هفته می‌توانیم پذیرش دو شرکت در بازار سرمایه را داشته باشیم و یا تأمین مالی شرکت‌ها از بازار سرمایه نیازمند ورود نقدینگی به بازار است که اگر اعتماد به بازار بازگردد، با اطمینان می‌توان گفت برنامه‌های آقای خاندوزی یک ساله محقق خواهند شد.

کد خبر: ۱۰۳٬۸۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha