۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
ارزش بالای «قارچ دنبلان سیاه کوهی» انگیزه ای برای قاچاق| با ۱۵ ایکس ری کامیونی قرارداد بسته ایم
سخنگوی گمرک در گفتگو با «بازار» اعلام کرد

ارزش بالای «قارچ دنبلان سیاه کوهی» انگیزه ای برای قاچاق| با ۱۵ ایکس ری کامیونی قرارداد بسته ایم

لطیفی، سخنگوی گمرک با بیان اینکه ارزش بالای قارچ دنبلان سیاه کوهی انگیزه بسیار قوی برای قاچاق آن است گفت: به روزآوری تجهیزات مستقر در گمرکات از الزامات جلوگیری قاچاق انواع کالاها از کشور است.

بازار؛ گروه کشاورزی: سخنگوی گمرک ایران در حالی روز گذشته از ممانعت گمرک از قاچاق چند میلیون یورویی قارچ سیاه دنبلان کوهی از گمرک سرو به مقصد اسلونی خبر داد که به گفته وی این محموله حاوی ۱۶ تن از این محصول بوده است و در بین کالاهایی از جمله «گوجه، آلو، گیلاس، آلبالو و هلوی منجمد» جاسازی شده بوده است.

روح الله لطیفی همچنین اظهار داشت: صادرات «قارچ دنبلان سیاه کوهی» به دلیل اینکه جزو ذخایر ژنتیکی گیاهی کشور است، ممنوع بوده و گمرک نیز بر اساس وظایف ملی و موضوعات و مفاد  کنوانسیون های بین المللی گمرکی و حفظ محیط زیست، مانع از خروج ذخایر ژنتیکی زیستی و ورود مواد آسیب زا به کشور می شود. این در حالی است که به گفته لطیفی قیمت هر کیلو گرم از این محصول در برخی کشورها تا ۵ هزار و ۷۰۰ یورو نیز فروخته می شود.

گران بودن قارچ دنبلان سیاه کوهی به این دلیل است که این محصول در واقع یک غذای لاکچری در رستوران های معتبر دنیا محسوب می شود و از سوی دیگر جنبه درمانی دارد و غالبا در داروهایی که مقاوم سازی بدن را افزایش می دهد؛ به کار می رود

وی در این خصوص نیز به خبرگزاری بازار گفت: گران بودن قارچ دنبلان سیاه کوهی به این دلیل است که این محصول در واقع یک غذای لاکچری در رستوران های معتبر دنیا محسوب می شود و از سوی دیگر جنبه درمانی دارد و غالبا در داروهایی که مقاوم سازی بدن را افزایش می دهد؛ به کار می رود.

سخنگوی گمرک در بخشی دیگر از صحبت های خود اظهار داشته بود که بدیهی است که تجهیز و تقویت گمرکات کشور به دستگاهها و تجهیزات کنترلی، به روز رسانی زیر ساخت هایی همچون دستگاههای ایکس ری، لیفتراک، بارانداز، سگ های مواد یاب و... در گمرکات کشور می تواند در جلوگیری از خروج ذخایر ارزشمند کشور بسیار مهم باشد.

در حال حاضر همه گمرکات کشور کاملا مجهز نیست و همچنین برخی از دستگاه های فعلی نیازمند به روز رسانی شدن است

ضرورت استقرار و به روز رسانی مستمر تجهیزات در مبادی ورودی و خروجی کشور
لطیفی در این خصوص نیز به خبرگزاری «بازار» گفت: همانطور که می دانید تجهیزات گمرکی در دنیا برای این است که این چنینی کشفیاتی را بیشتر بتواند داشته باشند و چیزهایی که از چشم انسان ممکن است به دور باشد را بدون اینکه مزاحمتی در روند تردد کالا ایجاد کنند و بدون اینکه تخریبی در خود کالا رخ دهد را بتوانند با تجهیزات اسکن و یا سگ های مواد یاب انجام دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر همه گمرکات کشور کاملا مجهز نیست، افزود: علاوه بر این در اغلب موارد قاچاقچیان هوشمندانه عمل می کنند و متناسب با هر تجهیزات جدیدی که روی کار می آید مسیر اختفا یا جاسازی هم پیچیده تر می شود.

لطیفی تاکید کرد: از سوی دیگر  برخی از دستگاه های فعلی نیازمند به روز رسانی شدن است. بنابراین باید به صورت مستمر هم تجهیزات در مبادی ورودی و خروجی کشور استقرار  یابد و هم اینکه این تجهیزات به روز شود.

در حال حاضر با حدود ۱۵ ایکس ری کامیونی از این طریق قرارداد بسته شده که بخش خصوصی که عمدتا شرکت های دانش بنیان هستند این کار را انجام می دهند و عواید هر اسکن هم به خود آنها پرداخت می شود

سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه تجهیزات مستقر در گمرکات کشور 
وی تصریح کرد: با این وجود گمرک غالبا برای به روز آوری تجهیزات و همچنین برای استقرار تجهیزات بر اساس نیازی که الان در جامعه وجود دارد بودجه ای نداشته است. به همین دلیل از مدل های اقتصادی دیگر مثل مدل BOO یعنی سرمایه گذاری بخش خصوصی و مالکیت کامل در ازای ارسال و کنترل اطلاعات مورد نیازی که تیم گمرک در هر مبادی خروجی می تواند داشته باشد ورود پیدا کند.

سخنگوی گمرک گفت: در حال حاضر با حدود ۱۵ ایکس ری کامیونی از این طریق قرارداد بسته شده که بخش خصوصی که عمدتا شرکت های دانش بنیان هستند این کار را انجام می دهند و عواید هر اسکن هم به خود آنها پرداخت می شود. به این ترتیب هم دولت بودجه ای صرف نکرده و هم بخش خصوصی کامل ورود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر دولت کنترل لازم را بدون هیچ هزینه ای انجام میدهد و بخش خصوصی هم درآمدی از این اقدام می تواند داشته باشد.  

لطیفی خاطر نشان کرد: به روز آوری شدن تجهیزات مستقر در گمرکات کشور از الزامات است بخصوص اینکه بیش از ۸هزار کیلومتر مرز داریم که در اکثر این مرزهای زمینی، دریایی و ریلی گذرگاه ها و پایانه های مرزی وجود دارد که گمرک آنجا مستقر است. لذا همه باید  کمک کنند تا کلیه گمرکات کشور مجهز شود تا بتوانیم با اشراف بیشتری مبارزه با این موارد را دنبال کنیم.

خطر از بین رفتن جنگل های هیرکانی با استحصال غیر اصولی قارچ سیاه و قاچاق آن از کشور در کمین است
گفتنی است ریشه درختان جنگلی زیستگاه این قارچ است و بنابراین وقتی این محصول توسط قاچاقچیان  جمع آوری می شود باعث می شود که ریشه ها استحکام خود را از دست می دهند و پیامد آن نیز این است که در جنگل ها شاهد هستیم که بدون اینکه برشی ایجاد شود درخت ها از بین می رود و روی زمین می افتند. این مساله به طور خاص برای جنگل های هیرکانی که در دنیا بسیار محدود است و بخش مهمی از آنها در ایران است، حائز اهمیت است و جای نگرانی دارد. در واقع قارچ سیاه یک ذخیره ژنتیک زیستی است نه تنها باید جلوی خروج آن گرفته شود بلکه باید به تقویت این ذخایر نیز همتی ویژه گمارده شود به خصوص اینکه ارزش بالای قارچ سیاه انگیزه بسیار قوی برای قاچاقچیان جهت خروج آن از کشور است.

از سوی دیگر در برخی کشورهای دنیا نوع استحصال این قارچ فرق دارد، میزان استحصال آن نیز به گونه ای است که به ذخایر آسیب نزند به طوری که نیز زیر نظر تیمهای متخصص اتفاق می افتد و جتی ممکن است کاشت هم شود. اما در کشور ایران به صورت بی رحمانه ای برای به دست آوردن این کالا ممکن است فجایع دیگری نیز اتفاق بیفتد.

کد خبر: ۱۰۳٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha