۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
«خاندوزی» کاربلد اقتصادی؛ با سابقه اجرایی اندک است| حفظ ارزش پول ملی، سیاست رئیس کل بانک مرکزی باشد
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار»:

«خاندوزی» کاربلد اقتصادی؛ با سابقه اجرایی اندک است| حفظ ارزش پول ملی، سیاست رئیس کل بانک مرکزی باشد

قائمی نیا، کارشناس اقتصادی می گوید؛ وزیر پیشنهادی اقتصاد، اگرچه متخصص علم اقتصاد بوده اما هیچ فعالیت اجرایی انجام نداده است، بنابراین در صورت تائید از سوی مجلس او باید معاونین با تجربه ای انتخاب کند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه:  وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم امروز به مجلس معرفی شدند تا نمایندگان ملت با موشکافی لازم کار بررسی صلاحیت آنها را انجام دهند. آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان نیز امروز به منظور دفاع از برنامه‌های وزرای پیشنهادی خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت تا برای اخذ رای اعتماد از مجلس وزرای خود را در این مسیر همراهی کند.

چه تیم اقتصادی به معنی خاص بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و برنامه بودجه و چه به معنی عام یعنی تمام وزارتخانه های اقتصادی که در این رابطه می توانند نقش داشته باشد. نگاه به تیم اقتصادی برای هماهنگی آن کاملا مورد توجه دولت بوده است

معاون اول رئیس جمهور مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت
وی درباره وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی در صحن علنی مجلس گفت: در این وزارتخانه موضوع دانش و تخصص و داشتن اطلاعات اقتصادی، آشنایی با وزارت اقتصاد مورد تاکید بوده است. بهترین نوع از معرفت و شناخت نسبت به یک دستگاه بودن در یک مجموعه است البته منحصر به این نیست. شناخت یک مجموعه برای فردی که می خواهد احراز یک مسوولیت کند، مهم است. وی در عین حال گفت: معاون اول رییس جمهور را مسوول هماهنگی تیم اقتصادی قرار دادیم. به همه هم گفتیم برای این که بگو مگو نباشد معاون اول مسوول هماهنگی است. چه تیم اقتصادی به معنی خاص بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و برنامه بودجه و چه به معنی عام یعنی تمام وزارتخانه های اقتصادی که در این رابطه می توانند نقش داشته باشد. نگاه به تیم اقتصادی برای هماهنگی آن کاملا مورد توجه بوده است.

وزیر پیشنهادی اقتصاد تا قبل از ورود به مجلس شورای اسلامی هیچ کاراجرایی درسطح بالایی نداشته است، یکی از معایب وی عدم تجربه کافی در فعالیت های اجرایی است و از آنجایی که وزارت اقتصاد وزارت خانه مهمی به شمار می رود، بنابراین چنانچه نمایندگان مجلس او را تائید کنند، او نیز باید معاونین با تجربه ای که کارنامه درخشانی در فعالیت اجرایی دارند را انتخاب کند

خاندوزی بر علم اقتصاد کاملا مسلط است اما فعالیت اجرایی تا کنون نداشته است
با وجودی که رئیس دولت از وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی دفاع می کند، «علی اصغر قائمی نیا» کارشناس اقتصادی، «احسان خاندوزی» وزیر پیشنهادی این وزارت خانه را شخصی توانا و دارای تخصص و تبحر در اموراقتصادی دانست و به «خبرگزاری بازار» گفت: بنده با وی کارهای پژوهشتی زیادی انجام داده ام و حتی با هم کتاب نوشته ایم.

خاندوزی برعلم اقتصاد کاملا مسلط است و مسائل اقتصادی را به خوبی می داند. وی در انتخابات مجلس توانست اعتماد مردم را به خود جلب کند و نماینده مردم تهران در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی شود و به کمیسیون اقتصادی راه یابد. عملکرد وی در خانه ملت در مباحث اقتصادی طی این مدت قابل دفاع است و او کارنامه خوبی را به یادگار گذاشته است.

قائمی نیا با بیان اینکه البته وزیر پیشنهادی تا قبل از ورود به مجلس شورای اسلامی هیچ کار اجرایی درسطح بالایی نداشته است، افزود: یکی از معایب وی عدم تجربه کافی در فعالیت های اجرایی است و از آنجایی که وزارت اقتصاد وزارتخانه مهمی به شمار می رود، بنابراین چنانچه نمایندگان مجلس او را تائید کنند، خاندوزی نیز باید معاونین کارکشته، با تجربه و متخصصی که کارنامه درخشانی در فعالیت اجرای دارند را انتخاب کند، چرا که معاونت های این وزارت خانه چون گمرک، سازمان امور مالیاتی، بانک ها و بیمه ها، سازمان بورس و اوراق بهادار و...دارای جایگاه مهمی در عرصه اقتصاد بوده که با معیشت مردم و پیشبرد اهداف اقتصادی کشور سر و کار دارند.

اکنون که اقتصاد کشور به دلیل تحریم ها، شیوع بیماری کرونا و رکود بخش تولید و ... مواجه است، بنابراین در صورت انتخاب خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد و امورداریی کشور راه بسیار سختی را در پیش دارد که او نباید از مشاوره کارشناسان و افراد با تجربه در این زمینه بی بهره باشد

خاندوزی در صورت تائید مجلس نباید از مشاوره کارشناسان باتجربه غافل بماند
این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: اکنون که اقتصاد کشور به دلیل تحریم ها، شیوع بیماری کرونا و رکود بخش تولید و ... مواجه است، بنابراین در صورت انتخاب خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد و امور دارایی کشور راه بسیار سختی را در پیش دارد که او نباید از مشاوره کارشناسان و افراد با تجربه در این زمینه بی بهره باشد.

قائمی نیا در ادامه درباره انتخاب رئیس کل بانک مرکزی نیز گفت: فردی باید سکاندار چنین جایگاهی شود که علاوه بر تخصص اقتصادی، علم بانکداری را به خوبی بلد باشد و در این مسیر استخوان خرد کرده باشد.

وی ادامه داد: درشرایط کنونی که اقتصاد کشور ثبات چندانی ندارد، رئیس کل بانک مرکزی باید متخصص بازار پول بوده و سیاست گذاری های وی در این زمینه طوری باشد که علاوه بر کنترل نقدینگی و تورم در راستای حفظ ارزش پول ملی بکوشد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: متاسفانه بانک مرکزی به دلیل عدم استقلال لازم معمولا رهرو سیاست های دولت است در چنین شرایطی فردی باید سکان مدیریت بانک مرکزی را در دست گیرد که علاوه بر تخصص، جسارات لازم را داشته و با برنامه ها و سیاست گذاری های خاص خود دولت را قانع کنند که او حافظ ارزش پول ملی است.

نوسان قیمت ارز و چند نرخی بودن آن در بازار همیشه فساد زا و به زیان اقتصاد کشور و معیشت مردم بوده است. بنابراین رئیس کل بانک مرکزی باید فردی باشد که مدیریت بازار را به خوبی بداند و برای حفظ ارزش پول ملی با ایجاد راهکارهای کارشناسانه اقدامات لازم را به کار گیرد

سیاست حفظ ارزش پول ملی و ثبات نرخ ارز در بازار اولویت رئیس کل جدید بانک مرکزی باشد
وی ادامه داد: به نظر می رسد سیاست گذاری های رئیس کل بانک مرکزی جدید باید ابتدا صیانت و حفاظت از ارزش پول ملی و سپس ثبات نرخ ارز در بازار باشد.

قائمی نیا با بیان اینکه ثبات نرخ ارز در بازار باید مهمترین سیاست رئیس کل بانک مرکزی باشد، افزود: نوسان قیمت ارز و چند نرخی بودن آن همیشه فساد زا و به زیان اقتصاد کشور و معیشت مردم بوده است. بنابراین رئیس کل بانک مرکزی باید فردی باشد که مدیریت بازار را به خوبی بداند و برای حفظ ارزش پول ملی با ایجاد راهکارهای کارشناسانه اقدامات لازم را به کار گیرد.

بنا به این گزارش، وزرای پیشنهادی دولت هم اکنون به مجلس شورای اسلامی معرفی شده اند و آنها برنامه های خود را به مجلس ارایه می دهند، مجلس نیز پس از اظهارات موافقان و مخالفان وزرا، بالاخره تصمیم نهایی برای  انتخاب و یا رد وزرای پیشنهادی می گیرند. بنابراین باید منتظر ماند و دید که کدام وزرای پیشنهادی با تائید نمایندگان مجلس به کابینه دولت یازدهم راه پیدا می کنند و کدام یک آنها نمی توانند این مسئولیت را در دست گیرند.

کد خبر: ۱۰۳٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha