۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
موتوری برای شرایط اضطرار آلودگی صوتی و زیست محیطی|قطعات استراتژیک و تکنولوژیک «توسن» کاملا داخلی است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

موتوری برای شرایط اضطرار آلودگی صوتی و زیست محیطی|قطعات استراتژیک و تکنولوژیک «توسن» کاملا داخلی است

کرج- یک شرکت دانش بنیان البرزی با توجه به اضطرار آلودگی صوتی و زیست محیطی با همکاری نخبگان ایرانی و حمایت سازمان اوقاف اقدام به تولید موتورسیکلت های برقی با توان بسیار بالا کرده است.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: شرکت فن گستران خودروی توسن در سال۱۳۹۵ تاسیس و در زمستان سال ۱۳۹۹ پس از طی مراحل سخت و طاقت فرسای مجوزها،اولین موتورسیکلت های تولیدی خود را به بازار عرضه کرد. تمامی قطعات تکنولوژیک و استراتژیک این شرکت تولید داخل بوده و الکتروموتور و قطعات کنترلی و باتری پک های آن توسط شرکت های ذیل هلدینگ پیشران الکتریک شریف طراحی و تولید می شود.

این شرکت دانش بنیان۸۰ نیروی مشغول بکار دارد که ۳۵ نفر آنها تیم تحقیق و توسعه و اکثر آنها فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور هستند و ۴۰ درصد این شرکت، وقف علم و فن آوری می باشد.

آیدین بیاضیان مدیرعامل شرکت توسن در گفتگو با بازار با اشاره به شرایط اقتصادی در همه گیری کرونا گفت: تامین مواد اولیه از چالش های مشترک تولید کنندگان است که ما هم با آن درگیر هستیم و در حال حاضر برای تهیه قطعات و مواد اولیه خیلی ساده با کمبود در بازار مواجه می شویم.

وی با اشاره به ساز و کارهای دست و پاگیری که برای تولید کننده ها به وجود آمده گفت: تولید در کشور ما موانع زیادی دارد از بدنه های نظارتی گرفته تا تامین قطعات، تامین ارز و غیره چالش‌های زیادی را ایجاد می‌کند که برای تولیدکننده شرایط را بسیار سخت می کند.

تولید در کشور ما موانع زیادی دارد، از بدنه های نظارتی گرفته تا تامین قطعات، تامین ارز و غیره چالش‌های زیادی را ایجاد می‌کند که برای تولیدکننده شرایط را بسیار سخت می کند

بیاضییان گفت: ما روزی که اولین پلاک را روی موتور چسباندیم تا حدی توانستیم نفس راحت بکشیم، چرا که برای تولید در کشور ما مشکلات و موانع متعددی وجود دارد که تمامی فرایند ها را بسیار طولانی می کند. به عنوان مثال یکی از سازمانها برای تایید اینکه موتور سیکلت برقی آلایندگی ندارد حدود دو ماه زمان نیاز دارد.

وی اظهار کرد: عدم هماهنگی سازمانها و عدم برنامه ریزی ها باعث می شود که زمان عرضه محصولات به بازار بسیار طولانی گردد. امروزه در دنیا در حال تلاش هستند که زمان عرضه محصول به بازار را تا حد توان کوتاه کنند و متاسفانه در ایران کاملا عکس این موضوع وجود دارد و برای بسیاری از سازمان ها این زمان اصلا مطرح نیست. این موضوع یکی از موانع بزرگ در تولید کشورمان هست.

قطعات استراتژیک و تکنولوژیک را داخلی سازی کردیم
مدیرعامل توسن با بیان اینکه حدود ۷۵ درصد قطعات مورد نیاز برای تولید موتورسیکلت داخلی و ۲۵ درصد خارجی است، گفت: قطعات استراتژیک و تکنولوژیک موتور سیکلت برقی را داخلی سازی کردیم و در داخل طراحی و تولید می شود اما برای تامین قطعاتی که باید وارد کنیم با وجود مشکلات ارزی ما هم با مشکل مواجه هستیم.

بیاضیان افزود: شرکت دانش بنیان توسن موتور با توجه به اینکه تمامی قطعات تکنولوژیک و قطعات مهم موتورسیکلت را تولید می کند در بازار داخل رقابتی است و عملاً رقیبی از نظر توان ندارد چرا که توان محصولات شرکت از ۳ کیلووات شروع می شود و در حال حاضر ما در حال تست موتور سیکلت هایی با توان حداکثری ۵۰ کیلو وات که در نوع خودش در دنیا کم رقیب است، هستیم.

وی افزود: شرکت ما تمامی توان و تمرکزش را به سمت موتورسیکلت‌های برقی گذاشته چرا که استفاده از حمل و نقل برقی در دنیای امروزه با توجه به شرایط زیست محیطی یک اضطرار است و همانگونه که تمام جهان به سمت برقی سازی حمل و نقل حرکت می‌کند، همه ما باید به این سمت حرکت کنیم. شرکت ما و مجموعه هلدینگ به این اضطرار واقف است و به همین دلیل ماموریت اصلی مجموعه کمک در توسعه ی حمل و نقل برقی در کشورمان هست.

موتوری برای شرایط اضطرار آلودگی صوتی و زیست محیطی/قطعات استراتژیک و تکنولوژیک «توسن» کاملا داخلی است

شرکت توسن موتور تنها شرکت ارائه دهنده گارانتی و خدمات پس از فروش باتری پک
مدیرعامل توسن در پاسخ به این پرسش که اغلب موتورهای برقی بعد از مدتی با مشکل خرابی باطری مواجه می شوند، گفت: باتری پک های توسن تولید داخلی هستند و با توجه به توان موتورسیکلت های تولیدی شرکت، تمامی باطری‌پک های ما لیتیوم-یون هستند و استانداردهای سختگیرانه اروپا را گذرانده‌اند و در واقع در رده ی باتری پک های بسیار با کیفیت هستند. باتری پک های توسن موتور از لحاظ چگالی انرژی، مقاومت در برابر حریق، ضربه و سقوط مقاوم هستند و در رِنج های دمایی بسیار گسترده ای توانایی عملکرد دارند. لذا شرکت توسن موتور تنها شرکتی در ایران می باشد که گارانتی و خدمات پس از فروش باتری پک ارائه می دهد.

بیاضیان افزود: با توجه به محدودیت های قانونی که در سالهای گذشته در کشور بوده برخی از شرکت‌ها اقدام به واردات موتور سیکلت های برقی بسیار کم کیفیت کرده‌اند که اکثراً باطری های سرب اسیدی داشتند که در زمان کوتاهی با مشکل مواجه می شوند و باعث می‌شود کاربر زمان بسیار کمی از آن بتواند استفاده کند و بعد از آن کاملاً غیر عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: دیدگاه ما این است که محصولی را تولید کنیم که کاربران به سادگی بتوانند از آن استفاده کنند ما در حال حاضر مشتریانی داریم که در بازه ۴ ماهه تقریبا ۱۳ هزار کیلومتر از محصولات ما استفاده کرده‌اند و این موید کیفیت موتورسیکلت های ما است.

ایجاد زیرساخت‌های شارژی ضرورتی است که نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار بالایی دارد و قطعاً نیاز به ورود دستگاه های دولتی است که بتوانند این زیرساخت را ایجاد بکنند

وی در پاسخ به تمهیدات لازم برای احداث ایستگاه های شارژ اظهار کرد: ایجاد زیرساخت‌های شارژی ضرورتی است که نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار بالایی دارد و قطعاً نیاز به ورود دستگاه های دولتی است که بتوانند این زیرساخت را ایجاد بکنند. ما به این موضوع هم فکر کردیم و به عنوان راهکار برای این مسئله، شارژهای آنبورد را برای موتورسیکلت های مان در نظر گرفتیم. یعنی نیاز نیست یک شارژر خیلی سنگین را با خود همواره حمل کنید در موتور سیکلت های توسن موتور شما فقط کابل را در می آورید و آن‌ را به برق شهری در هرجایی متصل می کنید و موتورسیکلت شما را در کمترین زمان (۳ ساعت) شارژ کامل می کند. به علاوه مجموعه توسن موتور ایستگاه های شارژ هوشمند را طراحی و نمونه سازی کرده است و آماده همکاری با سازمان های دولتی برای ایجاد زیرساخت شارژ در کشور می باشد.

مدیرعامل توسن گفت: ما یک تیم قوی و نوآور تحقیق و توسعه داریم که تقریباً ۳۵ نفر از بهترین فارغ التحصیل های بهترین دانشگاه های ایران که در واقع روی موارد نو و تکنولوژی های نو کار می‌کنند. الکتروموتوری که به آن اشاره کردم و۵۰ کیلووات است عملاً درلبه ی فناوری است یا قطعه بسیار ویژه‌ای که روی موتور سیکلت های ما نصب می شود به نام واحد کنترل مرکزی موتورسیکلت که باعث هوشمندی موتورسیکلت‌های ما می‌شود و شما با اپلیکیشن اختصاصی توسن همواره یک سیستم عیب یاب را همراه خود دارید که عملاً نظیری در ایران و موتورسیکلت های وارداتی ندارد. این قطعه کاملا اختصاصی موتورسیکلت های توسن است که توسط یکی از شرکت های هلدینگ طراحی و تولید شده است.

موتوری برای شرایط اضطرار آلودگی صوتی و زیست محیطی/قطعات استراتژیک و تکنولوژیک «توسن» کاملا داخلی است

مقایسه موتورهای برقی با بنزینی
بیاضیان در رابطه با مقایسه موتورهای برقی با موتور های بنزینی از لحاظ قدرت پاسخ داد: موتورهای برقی که در بازار وارد شده موتورسیکلت هایی هستند که توان پایینی دارند و توانی که توسط واردکنندگان به مشتریان اعلام می‌شود متاسفانه توان واقعی موتور سیکلت نیست. ما در بازار موتور سیکلتی داریم که به نام ۳۰۰۰ وات فروخته می شود ولی در واقعیت یک موتور سیکلت ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ وات است. اینها مواردی هستند که متاسفانه در بازار ما وجود دارد و این دیدگاه را ایجاد کرده که موتورسیکلت‌های برقی توانایی ندارند. اما استفاده کننده از موتورسیکلت‌های توسن یک موتور کامل با شتاب بالا، شیب روی ۳۰ درجه، توانایی حمل بار ۲۶۰ کیلوگرم را تجربه کرده اند. ما مشتریانی را داشتیم که با این دیدگاه می آیند و می گویند موتورسیکلت برقی شتاب و سرعت ندارد چرا باید به سمتش برویم؟ متاسفانه این دیدگاه با توجه به محصولاتی که از قبل وارد شده بودند،کیفیت خوبی نداشته و توان بسیار پایینی داشتند به وجود آمده بود. محصولات توان بالای توسن موتور عملاً در بازار هیچ رقیبی ندارند و شرکت‌های وارد کننده نتوانستند این توان و کیفیت را از کشور هایی که وارد می کنند دریافت کنند.

وی با اشاره به مخاطرات زیست محیطی و آلودگی صوتی در برخی شهرها مثل تهران که به مرز هشدار رسیده، استفاده از موتور و وسایل خودرویی برقی را ضروری اعلام کرد و گفت: همه کشورهای دنیا رو به سمت ساخت و استفاده از این وسایل نقلیه می روند و ما نیز می بایست به همین جهت حرکت کنیم. برخی بی صدایی موتورسیکلت برقی را از معایب آن می دانند هرچند که باور ما اینگونه نمی باشد ولی شرکت توسن موتور برای این مورد نیز راهکار دارد، ماژول‌های صدای ویژه ای ساخته شده اند که بنا بر درخواست مشتری روی موتورنصب می گردد.

با توجه به مخاطرات زیست محیطی و آلودگی صوتی در برخی شهرها مثل تهران که به مرز هشدار رسیده، استفاده از موتور و وسایل خودرویی برقی ضروری است و همه کشورهای دنیا رو به سمت ساخت و استفاده از این وسایل نقلیه می روند و ما نیز می بایست به همین جهت حرکت کنیم

بیاضیان افزود: تمام تلاشمان این بود که موتورسیکلت‌ هایمان را از لحاظ قیمت به موتورسیکلت های هم رده ی بنزینی خود نزدیک کنیم که توانستیم تا حد زیادی این کار را انجام دهیم. این رقابت در دنیا هم وجود دارد. این یک نیاز مندی است که حجم تولید و مصرف این محصول در دنیا بیشتر افزایش پیدا کند تا قیمت آن بیشتر کاهش پیدا کند. هرچند که هزینه های نزدیک به صفرتعمیر و نگهداری و قیمت برق مصرفی موتور سیکلت برقی در مقایسه با موتورهای بنزینی کاملا استفاده از موتورسیکلت برقی را توجیه پذیر می نماید.

وی در خصوص صادرات این شرکت گفت: شرکت ما مشغول ایجاد زیرساختهای صادرات است. هدف اولیه‌اش کشورهای منطقه است و تفاهم‌نامه‌های ارزنده ای را با کشورهای همسایه داریم. ولی با توجه به همه گیری ویروس کرونا که به وجود آمد باعث شد برخی فعالیت‌های بین المللی ما متوقف گردد که با آغاز واکسیناسیون در دنیا، در ۳ ماه اخیر این فعالیت‌ها را دوباره از سر گرفتیم و انشاالله بتوانیم به زودی صادرات محصول خود را آغاز نماییم.

با ۳۰ درصد ظرفیت تولید می کنیم
مدیرعامل توسن با بیان اینکه ظرفیت تولید مجموعه ما ۱۰ هزار دستگاه در سال است، گفت: ولی خط خط تولید ما کاملا ماژولار طراحی شده به گونه ای که این خطوط قابلیت توسعه خیلی سریعی را دارند و با توجه به شرایط اقتصادی ای که در بازار حاکم است فعلاً با ظرفیت ۳۰ درصدی فعالیت می کنیم. امیدواریم انشاالله بتوانیم با عرضه بیشتر محصولات ما این درصد را افزایش بدهیم .

بیاضیان اظهار کرد: دیدگاه ما این است که موضوع وقف علم و فناوری را در کشور رواج بیشتری باید داد که با طرح های ارزنده ی سازمان اوقاف این مهم میسر شده است. سازمان اوقاف شرکت را در مرحله رشد از لحاظ اقتصادی حمایت کرد و کماکان این حمایت ها ادامه دارد، مطمئن هستم که در آینده نزدیک با سیاست هایی که سازمان اوقاف دارد، شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار زیادی در کشورمان در راستای توسعه دانش و تولید داخلی به دستاوردهای بیشتری دست یابند.

کد خبر: ۱۰۳٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha