۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
افزایش تولید نفت با وجود کاهش قیمت‌ها | حداکثر تولید اوپک در سال ۲۰۲۱ چقدر است؟
«بازار» گزارش می دهد

افزایش تولید نفت با وجود کاهش قیمت‌ها | حداکثر تولید اوپک در سال ۲۰۲۱ چقدر است؟

افت قیمت نفت در شرایطی است که صادرات نفت عربستان به بالاترین رقم ۵ ماه گذشته رسیده و از آن طرف تولیدات نفت شیل هم تا پایان تابستان به ۸.۱ میلیون بشکه برسد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بازار نفت در حالی در نیمه اول سال ۲۰۲۱ روند صعودی تولید داشت که شاهد افت حدود ۱۵ درصدی قیمت از ماه ژوییه شده است.

به گزارش رویترز، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در سپتامبر، ۴۰ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۶۴ دلار و ۹ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز پنج شنبه با ۲.۷ درصد کاهش بسته شده بود. بهای معاملات اکتبر این شاخص با ۳۹ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، به ۶۳ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید. کارشناسان دلیل اصلی این افت قیمت را موج اخیر شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و محدود شدن سفرهای جهانی و به خطر افتادن فعالیت اقتصادی می دانند.  

تولیدکنندگان اوپک پلاس توافق کرده اند از اوت تولید نفت را ماهانه مجموعا ۴۰۰ هزار بشکه روز افزایش دهند تا ۵.۸ میلیون بشکه در روز محدودیت عرضه این گروه احیا شود

همزمان با پایان یافتن فصل گرما و پایان سفرهای تابستانه نگرانی ها نسبت به تداوم روند کاهش قیمت نفت هم بیشتر شده است. با این وجود آمارهای اعلامی از افزایش تولیدات نفتی خبر می دهد. تولیدکنندگان اوپک پلاس توافق کرده اند از اوت تولید نفت را ماهانه مجموعا ۴۰۰ هزار بشکه روز افزایش دهند تا ۵.۸ میلیون بشکه در روز محدودیت عرضه این گروه احیا شود. این افزایش تولید بعد از این اتفاق افتاد که دولت «بایدن» از گروه اوپک پلاس خواسته بود تا به منظور مقابله با افزایش قیمت بنزین که می تواند روند ترمیم اقتصاد جهانی را تهدید کند، تولید نفت خود را افزایش دهند.

حالا درست در شرایطی که قیمت سبد نفتی اوپک  افت حدود ۳ دلاری را تجربه کرده و به رقم حدود ۶۶ دلار رسیده،  صادرات کشورهایی همچون عربستان رکورد ۵ ماهه خود را شکسته است

حالا درست در شرایطی که قیمت سبد نفتی اوپک  افت حدود ۳ دلاری را تجربه کرده و به رقم حدود ۶۶ دلار رسیده،  صادرات کشورهایی همچون عربستان رکورد ۵ ماهه خود را شکسته است.  سازمان JODI نشان داد صادرات نفت عربستان سعودی در ژوئن برای دومین ماه متوالی افزایش یافت و به ۵.۹۶۵ میلیون بشکه در روز رسید. طبق اطلاعات سازمان JODI که آمار گزارش شده از سوی کشورهای تولیدکننده را گردآوری می کند، این بالاترین حجم صادرات عربستان است. در این میان تازه ترین گزارش های سازمان جهانی انرژی هم میزان تولید اوپک در سال ۲۰۲۱ را حدود ۳۴ میلیون بشکه در روز تخمین زده است.

افزایش تولید نفت با وجود کاهش قیمت ها| حداکثر تولید اوپک در سال ۲۰۲۱ چقدر است؟

افزایش تولیدات آمریکا
از آن طرف گزارش ها اعلامی  نشان می دهد که میزان تولید نفت در آمریکا با شیب تقریبا مناسبی در حال افزایش است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماهانه خود اعلام کرد انتظار می رود تولید نفت شیل این کشور در پایان تابستان سال جاری تا ۸.۱ میلیون بشکه در روز افزایش یابد که بالاترین رقم از ماه مه سال گذشته است. شرکت‌های انرژی آمریکا به دنبال بهبود قیمت نفت، فعالیت‌های حفاری خود را افزایش داده‌اند.

تعداد چاه‌های نفت آمریکا ۱۰ حلقه در هفته گذشته افزایش یافته و به ۳۹۷ رسیده است یعنی بالاترین رقم از آوریل ۲۰۲۰.

توشیتاکا تازاوا تحلیلگر موسسه فوجیتومی می گوید: «نفت خام آمریکا در حدود قیمت ۶۵ دلار از حمایت برخوردار است.» وی افزود، توجه بازار نفت از موضوع افزایش تولید نفت شیل آمریکا منحرف شده است.

افزایش تولید نفت با وجود کاهش قیمت ها| حداکثر تولید اوپک در سال ۲۰۲۱ چقدر است؟

البته  اویل پرایس آینده طولانی برای حجم بالای تولید ندارد. ضمن اینکه ضعیف شدن رشد تقاضا به دلیل افزایش شیوع کرونای دلتا در بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان از جمله چین، تحلیلگران را به این باور رسانده که اوپک پلاس ممکن است ناچار شود روند تسهیل محدود عرضه خود را در چند ماه آینده بازبینی کند. نشست وزیران این گروه قرار است اول سپتامبر برگزار شود.

کد خبر: ۱۰۳٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha