۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی کلید تحول مزارع آینده
بازار گزارش می دهد

سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی کلید تحول مزارع آینده

یکی از فناوری روز دنیا سامانه ماهواره‌ای ناوبری یا GNSS است. GNSS از سیستم های ماهواره ای مختلفی تشکیل شده است، که برای موقعیت یابی در صنایع مختلف می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

فرحناز سپهری؛ بازار- به گزارش "جی پی اس ورلد"، چندی پیش سایت GPS World با گیلرمو پرز-ایتورب ، مدیر بازاریابی شرکت تریمبل (Trimble) مصاحبه ای در مورد چالش های مزارع در زمینه اتخاذ کشاورزی دقیق از جمله مسائل مربوط به زمان ، هزینه و اتصال در مناطق روستایی را انحام داده است. براین اساس در ابتدا پرسشی مطرح شد، که در استفاده از GNSS با چه چالش های فنی روبرو هستید.

فناوری GNSS در مرکز کشاورزی دقیق قرار دارد و یکی از مهمترین عوامل تحول مزارع آینده است. GNSS به تقویت بهره وری ، پایداری محیط زیست و رقابت اقتصادی کمک می کند. راه حل های کشاورزی ماهواره ای تریمبل (GNSS Trimble)، موقعیت یابی دقیقی را ارائه می دهد که می تواند متناسب با نیازهای خاص ، از جمله محصولات مختلف و فعالیت ها (مانندخاک ورزی ، کاشت یا کوددهی) مورد استفاده قرار گیرد. نمونه کارها تریمبل، شامل اتصال عملیات کشاورزی به یکدیگر و راهنمایی و هدایت است. همچنین مواردی همچون کنترل درجه ، تسطیح و زهکشی؛ روند و کنترل برنامه های کاربردی؛ آبیاری؛ راه حل های برداشت؛ مدیریت داده های مبتنی بر ابر؛ و خدمات اصلاح را هم دربر می گیرد.

با این حال ، یکی از چالش های تحقق کامل فناوری مزرعه آینده ، اتصال است. به طور معمول ، اغلب کشاورزان در مناطق روستایی هستند ، جایی که زیرساختهای ارتباطی موجود برای پشتیبانی از ارتباطات وای فای یا تلفن همراه بسیار متفاوت است. این مساله می تواند توانایی به اشتراک گذاری اطلاعات بین مزرعه و دفتر و همچنین بین دستگاه های موجود در این زمینه را تحت تأثیر قرار دهد.

اما باید دانست که  چالش های اتصال تأثیر کمتری در موقعیت یابی GNSS دارند. به عنوان مثال ، کشاورزان می توانند با استفاده از یک گیرنده و سرویس اشتراک GNSS سازگار ، میزان قدرت ماهواره ای ارایه شده توسط خدمات Trimble RTX را  در بخش کشاورزی شان به کار گیرند. به طوریکه این مساله نقش مهمی در مناطقی مانند آمریکای شمالی روستایی ، آمریکای لاتین و استرالیا دارد. در بسیاری از مناطق اروپا ، مزارع می توانند از یک ایستگاه مرجع مجازی ((VRS) برای GNSS دقیق استفاده کنند. همچنین مزارع در سطح جهان که شبکه های مرجع GNSS یا ایستگاه های پایه خود را دارند می توانند از موقعیت یابی دقیق ، با دقت بالا و در زمان واقعی بهره شوند.

اما پرسش دیگر چه موانعی برای استفاده این فناوری وجود دارد؟

مقاومت کمی در برابر این فناوری وجود دارد.چراکه عملکرد و ارزش کشاورزی دقیق به خوبی شناخته شده است. بسته به موقعیت جغرافیایی ، اندازه مزرعه (مزارع خانوادگی یا مزرعه بزرگ شرکتها) ، انواع دستگاهها یا محصولات زراعی و غیره ، میزان پذیرش بین ۸۰ تا ۴۰ درصد باشد. 

در عین حال که موانع ناشی به اشکال مختلف همچنان وجود دارد. به عنوان مثال در برخی از نقاط جهان مزرعه به دلیل این که کارکنان مزرعه ممکن است فاقد مهارت و توانا یی لازم در راستای کارایی بهتر سیستم ها باشند، از این رو برای حل این مشکل تریمبل رابط و نمایشگرهای بصری کاربر را بر اساس یک سیستم عامل اندرویدی طراحی کرده است. از سوی دیگر در بعضی از مناطق ، محدودیت های مالیاتی و وارداتی مانع برای اجرای GNSS در کشاورزی دقیق است. همچنین موضوعات مرتبط با تجارت نیز وجود دارد. به عنوان مثال ، یک مزرعه کوچک باید سرمایه گذاری خود را در اولویت قرار دهد و بهبود روند کاشت محصولات یا تعمیر دستگاه ممکن است از  اهمیت بیشتری نسبت به نصب فناوری های همچون GNSS برخوردار باشد.

VerticalPoint RTK چه امکاناتی دارد؟

تریمبل کنترل درجه VerticalPoint RTK را برای کمک به کشاورزان در کاهش مسائل مربوط به مدیریت آب و زمین ایجاد کرد. این سطح دقت ، درجه بندی دقیق جریان کم عمق و حرکت آهسته آب را امکان پذیر می کند.

در هنگام استفاده از VerticalPoint RTK ، سیستم ناوبری ماهواره ای از چندین ایستگاه مرجع، داده ها را دریافت و ترکیب ، تا اندازه گیری های عمودی دقیقی را ایجاد کند. به طوری که می تواند برای درجه بندی ، خاکریزها و برآمدگی ها ی اطراف ، راه آب ها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در مقیاس بزرگتر بر اساس نقشه برداری دقیق زمین ، ماشین آلات با استفاده از VerticalPoint RTK می توانند تعداد گذرگاه های مورد نیاز را  براساس درجه و شکل طراحی شده  کاهش دهند.

آیا خدمات دقیق دیگری برای RTK وجود دارد؟

فناوری RTK استفاده شده در راه حل های کشاورزی  در سایر بخش ها (ساخت و ساز ، نقشه برداری ، و موارد دیگر) کاربرد دارد. همچنین در مواردی که ما انواع گیرنده ها ، نمایشگرهای کاربر ، رابط های دستگاه و نرم افزار را برای تولید عملکرد دقیق و قابل اطمینان ارائه می دهیم. این فعالیتها می تواند از خاکورزی و درجه بندی تا کاشت و کنترل کود یا کنترل علفهای هرز متغیر باشد.

به عنوان بخشی از این فناوری ، مزارع با استفاده از خدمات تصحیح Trimble RTX می توانند بر اساس نیاز خود سطوح مختلف خدمات را انتخاب کنند. این رویکرد کشاورزان را قادر می سازد تا دقت لازم را بدست آورند (و البته هزینه آن را بپردازند). به عنوان مثال ، برخی از عملیات پایه خاکورزی می توانند از RangePoint RTX با نتایج خوب استفاده کنند. در عین حال که برنامه های دیگر مانند کود دادن به محصولات ردیفی ممکن است به دقت ۲.۵ سانتی متر ارائه شده توسط سرویس اصلاحات Trimble CenterPoint RTX نیاز داشته باشند.

کد خبر: ۱۰٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha