۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۶
غذاهای محلی دل می‌برند| رونق ارزش اقتصادی رستوران‌های زنجیره ای و سنتی مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

غذاهای محلی دل می‌برند| رونق ارزش اقتصادی رستوران‌های زنجیره ای و سنتی مازندران

گلوگاه- واردشدن غذاهای محلی به منوی رستوران ها و مهمانپذیرها علاوه بر تغییر ذائقه گردشگران و مهمانان، ارزش اقتصادی بالایی را عاید کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: طی سال‌های اخیر غذاهای محلی به منوی رستوران‌ها، اماکن اقامتی و پذیرایی در مازندران افزوده شد و جای غذاهای خارجی را گرفت و این طرح، هم ذائقه گردشگران را با طعم غذاهای اصیل بومی و محلی آشنا کرد و هم آورده اقتصادی برای فعالان گردشگری داشته است.

انواع غذاهای محلی که برخی برندهای ملی و منطقه‌ای دارند نظیر اکبرجوجه، اصغربره، مالابیج، بشته واش، ترش سماق، خورشت آلو، مرغ شکم پر، کدووکئی پلا و غیره با عطر و طعم لذیذ، هوش از سر مشتریان می‌برد.

کمتر مسافر و گردشگری است که به مازندران سفر کند و مزه غذاهای محلی مازندران را نچشیده باشد، همچنین فعالان گردشگری و مالکان رستوران‌ها عقیده دارند با افزوده شدن غذای محلی به منو، استقبال مشتریان رشد یافته است.

اکبرجوجه غذای محلی و برند مازندران محسوب می‌شود و رستوران‌های زنجیره‌ای از شرق تا غرب استان و حتی در مناطق مختلف کشور با این نام دایر شده و همیشه و در همه فصل و حتی در شرایط کرونایی مشتریان خاص خود را دارد.

غذاهای محلی دل می‌برند| رونق ارزش اقتصادی رستوران‌های زنجیره ای و سنتی مازندران

اکبر جوجه در واقع یک غذای محلی مازندرانی بوده که با جوجه مرغ درست می‌شود و با خاطر وجود رب انار، کره و نحوه طبخ، طعم آن متمایز است و قدمتی ۷۷ ساله دارد و خالق این غذای مشهور مازندرانی، فردی به نام علی اکبر کلبادی بود. در حال حاضر رستوران‌های زنجیره‌ای زیادی با نام اکبرجوجه در مازندران دایر است و در شرایط کرونایی که بسیاری از رستوران‌ها به مرز ورشکستگی رفته اند، رستوران‌های اکبرجوجه با فعالیت بیرون بر، همچنان روی پای خود ایستاده اند.

اوضاع رستوران‌های محلی خوب است
یک نیروی شاغل در رستوران اکبرجوجه در مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: هرچند با شیوع کرونا، فعالیت رستوران و مشتریان کمتر شده است، اما به نسبت دیگر مراکز پذیرایی، اوضاع خوب است.

محمد اسدی با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا روزانه تا سه هزار پرس غذای اکبر جوجه سرو می‌کردیم، افزود: در حال حاضر این میزان با سرو بیرون بر به مرز هزار پرس کاهش یافته و بیشتر بیرون بر است.

وی با عنوان اینکه نحوه پخت اکبرجوجه و عطر و طعم آن از یکسو و قیمت مناسب آن نسبت به دیگر انواع غذا سبب شده تا استقبال مشتریان از این نوع غذا بیشتر باشد، ادامه داد: همچنین اکبر جوجه به عنوان یک غذایی با برند ملی و سالم شناخته شده است و مشتریان با اطمینان خاطر برای مصرف آن سفارش می‌دهند.

علاوه بر اکبرجوجه بررسی میدانی خبرنگاران بازار نشان می‌دهد که حال و روز رستوران‌های سنتی که در آن غذاهای محلی سرو می‌شود، بهتر از سایر مراکز پذیرایی است. در محمودآباد رستوران‌های سنتی زیادی وجود دارد که قبل از شیوع کرونا، بر ورود به این مراکز و صرف غذا، مشتریان صف‌های چند صدمتری را تشکیل می‌دادند.

غذاهای محلی برند مازندران هستند
یکی از مشتریان دائمی رستوران سنتی محمودآباد در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: رستوران‌های محلی برند این شهرستان محسوب می‌شوند و طبخ انواع غذاهایی مانند، جوجه شکم پر، اردک پلو، لو کباب، کته کباب و یا در فصل پاییز و زمستان، قوی شکم پر و ناردونی سبب می‌شود تا مشتریان زیادی برای صرف غذایی در این رستوران‌ها به صف بایستند.

اکبر رستمی ادامه داد: نحوه معماری داخلی فضای رستوران‌ها، فعالیت کارگران با لباس‌ها و پوشش‌های محلی، لوازم سنتی نظیر کوزه، پیاله‌های سفالی و سنتی و ادواتی که بوی سنت می‌دهند، سبب می‌شود تا مشتری تمایل به گذراندن وقت بیشتری در رستوران‌های محلی داشته باشد.

وی افزود: همچنین قیمت غذاهای محلی به نسبت غذاهای فرنگی و دیگر انواع غذاها متناسب است و به عنوان نمونه جوجه شکم پر که به راحتی سه نفر را سیر می‌کند هر پرس ۷۰ هزار تومان قیمت دارد.

غذاهای محلی دل می‌برند| رونق ارزش اقتصادی رستوران‌های زنجیره ای و سنتی مازندران

مدیر یک رستوران سنتی شیکا در مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بسیاری از مسافران تمایل دارند غذاهای محلی مثل خورشت بادمجان، کته کباب محلی، کتلت و غیره استفاده کنند، افزود: علاقه فراوان به غذاهای محلی سبب شده تا منوی غذا را ترکیبی از غذاهای محلی و ایرانی کنیم.

بسیاری از مسافران تمایل دارند غذاهای محلی مثل خورشت بادمجان، کته کباب محلی، کتلت و غیره استفاده کنند، همچنین علاقه فراوان به غذاهای محلی سبب شده تا منوی غذا را ترکیبی از غذاهای محلی و ایرانی کنیم

جعفر اسماعیل نژاد با عنوان اینکه مسافران و مردم تمایل دارند، طعم غذاهای محلی هر منطقه را بچشند، افزود: این علاقه سبب شده تا بسیاری از رستوران داران به سمت طبخ غذاهای سنتی بروند.

وی یادآور شد: وقتی مشتری در ظرف‌های سنتی مانند پیاله‌های سفالی ماست محلی را میل می‌کند یا طعم میرزاقاسمی و بادمجان کباب به مشامش می‌رسد، حاضر نیست آن را با غذای دیگری جابجا کند.

این فعال حوزه گردشگری تصریح کرد: غذاهای محلی در چرخه اقتصادی رستوران‌ها تأثیر بسزایی دارند و اگر به سمت طبخ آن نمی‌رفتیم نمی‌توانستیم در شرایط کرونایی و رکود بازار، سرپا و فعال بایستیم.

وی با بیان اینکه بهره گیری از مواد اولیه و سبزیجات محلی، ماست و ترشی های محلی سبب اقبال مسافران شده است، افزود: هرچند قیمت اجناس و کالاها نظیر جوجه های محلی و غیره بالا رفته سعی کردیم، کیفیت را حفظ کنیم  این عامل سبب شده تا مسافران نیز رضایت داشته باشند.

غذاهای محلی زیادی در مازندران طبخ می‌شوند که اضافه شدن آن به منوی رستوران‌ها و واحدهای اقامتی می‌تواند به رونق اقتصادی این واحدها کمک بسزایی کند.

بورانی بادمجان کبابی، رشته به رشته، برنجک، دنت زعفرانی، آش ترش، جوجه کباب ترش، بشته واش، آش گزنه، آش کدو، اسفناج مرجی و غیره از جمله غذاهای محلی است که هم طعم لذیذی دارند و هم با جیب مشتریان بیشتر سازگار است.

کد خبر: ۱۰۳٬۵۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha