۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
تعاملات اقتصادی منطقه‌ای ایران مناسب نیست
مدیرکل روابط چندجانبه اتاق بازرگانی ایران:

تعاملات اقتصادی منطقه‌ای ایران مناسب نیست

ساری - مدیرکل روابط چندجانبه اتاق بازرگانی ایران گفت: پرونده ایران در تعاملات اقتصادی منطقه‌ای مناسب نیست و جزو غیرفعال‌ترین کشورها است.

به گزارش خبرنگار بازار، اسفندیار امیدبخش پیش ازظهر شنبه در همایش آشنایی با فرصت ها و الزامات توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، پیوستن و الحاق به اتحادیه اوراسیا را گامی ارزشمند در توسعه تجارت کشور بیان کرد و گفت: ایران تنها کشوری است که در شرایط تحریمی به این اتحادیه ملحق شده است و هیچ کشوری نظیر کوبا و غیره نتوانستند در شرایط تحریم به موافقتامه های ترجیحی ملحق شوند.

وی با بیان اینکه تجربه ۲۰ تا ۳۰ ساله اخیر در حوزه اقتصاد نشان می دهد که در حوزه تعاملات اقتصادی منطقه ای و جهانی موفق نبوده ایم گفت: از اینرو ایران جزو غیرفعال ترین کشورها در حوزه تعاملات اقتصادی منطقه ای محسوب می شود، این درحالی که کشوری مانند ترکیه در ۲۳ تفاهمنامه تجاری آزاد عضویت دارد.

وی پرونده ایران را در حوزه تعاملات اقتصادی منطقه ای خوب ندانست و در عین حال از اتحادیه اوراسیا و پیوستن به آن به عنوان روزنه ای در اقتصاد ایران یاد کرد و گفت: در شرایط کنونی تحریمی و بسته بودن فضای تعاملاتف این اتحادیه یک روزنه به شمار می رود که باید از ظرفیت آن استفاده کرد.

امیدبخش با بیان اینکه تعرفه برخی از کالاها برای صادرات به اوراسیا صفر است تصریح کرد: در حال حاضر شاهد رونق و استقبال صادرکنندگان پسته برای صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیه هستیم.

مدیرکل روابط چندجانبه اتاق بازرگانی ایران به متن الحاق به اتحادیه اوراسیا اشاره کرد و گفت: ایران با مفاهیم و اصطلاحات موجود در موافقتنامه بیگانه نبوده است و ما در ۳۸۰ قلم کالا به اتحادیه امتیاز دادیم و آنان نیز در ۵۰۲ قلم کالا امتیاز داده اند.

کد خبر: ۱٬۰۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha