۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۱
ساز ناکوک شرکت های خصوصی و اصناف با ستاد کرونا
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

ساز ناکوک شرکت های خصوصی و اصناف با ستاد کرونا

ساری- مقاومت برخی شرکت های خصوصی برابر مصوبات ستاد ملی کرونا و عدم تعطیلی درحالی است که وضعیت کرونایی مازندران سیاه است وتاکنون کارگران زیادی درگیر این بیماری شده اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا اصناف اصناف غیرضرور باید تعطیل باشند اما برخی شرکت‌ها و واحدهای خصوصی همچنان برابر مصوبه ستاد ملی کرونا مقاومت می‌کنند و خطر جان نیروهای این واحدها را تهدید می‌کند.

بیش از دو سوم اصناف و مشاغل مازندران جزو رده‌های غیرضرور قرار دارند و با آنکه وضعیت استان از نظر کرونایی سیاه است، اما این اصناف تمایلی به تعطیلی و تمکین مصوبات ستاد کرونا ندارند.

عدم تعطیلی مشاغل غیرضرور، کرکره‌های نیمه باز و فعالیت واحدهای صنفی و شرکت‌های خصوصی در حالی است که حدود چهار هزار نفر در مراکز درمانی مازندران بستری هستند و ظرفیت اشغال تخت‌های بیمارستانی تکمیل شده است.

اصناف و برخی شرکت‌های خصوصی در مازندران همچنان سازشان با ستاد ملی کرونا برای حفظ جان نیروهای شاغل در آن ناکوک است و این مسئله نگرانی‌هایی را بین کارکنان ایجاد کرده است.

نگرانی کارگران و کارکنان اصناف و شرکت‌های خصوصی
کارمند یک شرکت خصوصی در ساری با بیان اینکه طبق اعلام ستاد کرونا و تعطیلی چند روزه در کشور اظهار داشت: این درحالی است که شرکت خصوصی ما که در زمینه صنایع چوبی فعالیت می‌کند، همچنان باز و فعال است.

ساز ناکوک شرکت های خصوصی و اصناف با ستاد کرونا

محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اظهار اینکه مدیران شرکت تمایلی به تعطیلی و اجرای مصوبات ستاد کرونا ندارند، گفت: تاکنون چند نفر از کارگران به کرونا مبتلا شدند و برای مدیران شرکت کسب منفعت مالی بیشتر از جان همکاران ارزش دارد.

کارگر یک واحد پمپ بنزین در مازندران نیز با اشاره به پرخطربودن این شغل اظهار داشت: در روز با افراد زیادی در تماس هستیم و احتمال ناقل بودن بسیاری از این افراد وجود دارد.

اپراتورهای پمپ بنزین‌ها واکسینه نشدند
حسینی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه واکسینه کردن کارگران و اپراتورهای جایگاه‌ها باید در اولویت قرار گیرد، گفت: هنوز برنامه‌ای در این زمینه ارائه و اعلام نشده است.

همسر یک کارگر شاغل در شرکت خصوصی در نوشهر نیز با بیان اینکه برخی از شرکت‌ها به دستورهای ستاد کرونا و نامه اصناف برای تعطیلی توجه‌ای ندارند، افزود: شرکتی که همسرم در آن فعال است جزو مشاغل دسته اول نیست.

خانم اکبری با اظهار اینکه یکی از مدیران شرکت اعتقادی به تعطیلی ندارد، افزود: این مدیر شرکت خصوصی اعتقاد دارد که کسی کاری به مجموعه آنها ندارد درحالی که تاکنون افراد زیادی در این شرکت به کرونا مبتلا شدند.

بازارهای هفتگی رامسر تعطیل است
مصوبات ستاد کرونا به راحتی توسط مشاغل در مازندران زیرپا گذاشته می‌شود و شاهد فعالیت مشاغل غیرضرور به صورت کرکره‌های نیمه باز در استان هستیم. محمد آزاد فرماندار رامسر با بیان اینکه فقط مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت هستند، افزود: گروه‌های مختلفی برای نظارت بر تعطیلی صنوف دو تا چهار در شهرستان فعال شدند و در صورت عدم توجه به پروتکل‌ها، مشاغل مختلف پلمب می‌شوند.

وی با بیان اینکه تمامی بازارهای هفتگی شهرستان تعطیل هستند، افزود: برگه‌های تردد موقت نیز باطل است و نظارت شدیدی در این زمینه انجام می‌شود.

۳۰ درصد اصناف ضروری هستند
در حالی برخی اصناف به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند که به گفته حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران فقط ۳۰ درصد صنوف استان جزو گروه یک هستند و در تعطیلات سراسری که آغاز شد دو سوم اصناف باید تعطیل باشند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار همچنین با اظهار اینکه تمامی بازارهای هفتگی استان در هفته جاری تعطیل هستند، خواستار توجه به پروتکل‌های بهداشتی برای مهار بیماری شد.

وی درباره واکسیناسیون اصناف نیز گفت: باید برای واکسینه کردن اصناف و مشاغل پرخطر نظیر آرایشگران و فروشگاه داران برنامه ریزی شود.

ساز ناکوک شرکت های خصوصی و اصناف با ستاد کرونا

قوانلو با اشاره به طرح تشدید نظارت بر بازار و اصناف اظهار داشت: امسال بیش از ۶۸ میلیارد تومان اصناف متخلف جریمه و تعزیر شدند.

رئیس سازمان صمت مازندران، گرانفرشی را در صدر تخلفات ذکر کرد و گفت: امسال بیش از شش هزار و ۵۰۰ پرونده تخلف اصناف در استان تشکیل شده است.

وی درباره وضعیت ذخایر کالاهای اساسی در استان گفت: خوشبختانه ذخایر کافی در انبارها وجود دارد و مشکلی در این بخش نداریم.

ضررهای اصناف جبران نشد
اوضاع و احوال کرونا در مازندران روبه سیاه شدن است اما عادی انگاری و عدم توجه به پروتکل‌ها توسط اصناف همچنان وجود دارد و فعالیت مشاغل غیرضرور، پاندمی کرونا را در استان تشدید می‌کند. برخی از صاحبان مشاغل و واحدهای صنفی، داشتن چک دست مردم، مشکلات معیشتی و اقتصادی را دلیل باز نگه داشتن واحدها بیان کردند.

طی ۱۸ ماه گذشته و در دوران کرونا، مشاغل و اصناف مازندران خسارت‌های چند هزار میلیارد ریالی را متحمل شدند و به گفته متولیان برخی واحدهای صنفی، وعده‌های حمایتی دولت قبلی برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا در بخش اصناف و مشاغل، کارساز نبوده است.

ضررهای اقتصادی سبب شده تا بسیاری از واحدهای صنفی و اقتصادی در مازندران به دلیل تعطیلی‌ها و رکود بازار، از رده خارج و ورشکسته شوند و سیاست‌های حمایتی برای سرپانگه داشتن مشاغل تاکنون همانند نوشداروی پس از مرگ سهراب بوده است.

بیش از ۱۵۰ هزار واحد صنفی و اصناف در استان مازندران فعالیت دارد که فقط ۳۰ درصد آن جزو مشاغل ضرور و گروه یک محسوب می‌شوند.

کد خبر: ۱۰۳٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha