۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
پیامدهای اقتصادی کرونا و اشتغال برباد رفته گردشگری در همدان
یادداشت؛

پیامدهای اقتصادی کرونا و اشتغال برباد رفته گردشگری در همدان

همدان - اشتغال بیش از دو هزار نفر در همدان به صورت مستقیم با صنعت گردشگری گره خورده به نحوی که این روزها در سایه کرونا و نبود برنامه های منعطف تمامی آن و اقتصاد گردشگری این استان بر باد رفته است.

شکیبا کولیوند*؛  بازار: استان همدان با بیش از ۳۵۰۰ سال سابقه مدنیت و تمدن و ۵۰۰ سال سابقه پایتختی در دوره های متفاوت با گستره ای در حدود حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع دارای ۱۰ شهرستان است و بیش از ده ها و صدها جاذبه تاریخی، فرهنگی و طبیعی را در خود جای داده است.

 از این تعداد ۱۰۱۶ اثر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده اند ضمن اینکه استان همدان دارای بیش از ۲۵۸ بقعه و امامزاده ثبت شده است که همه این ها می تواند زمینه های گردشگری را در ابعاد مختلف در استان همدان به همراه داشته باشد.  

استان همدان استانی فرهنگی و تاریخی است و با شیخ الرئیس ابوعلی سینا فیلسوف و دانشمند ایران زمین شناخته می شود تا آنجا که اول شهریور هر سال یعنی روز تولد وی، به عنوان روز پزشک در کشور نامگذاری شده است.

این ظرفیت ها در حالی وجود دارد که کاروانسراها، آثار تاریخی، تپه های تاریخی، روستاهای هدف گردشگری، قنات ها و موارد دیگری از این قبیل نیز جز زمینه های گردشگری همدان مطرح می شوند.

سال ۱۳۸۵ با تصویب مجلس شورای اسلامی همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران نامگذاری شد و در سال ۲۰۱۸ میلادی میزبان دو رویداد مهم گردشگری بود ضمن اینکه در تیرماه ۱۳۹۷، همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیایی میزبان ۳۴ کشور آسیایی شد و  در آبان ماه همان سال میزبان چهلمین اجلاس جهانی گردشگری  unwto شد.

تا حدی می شد از رونق گردشگری و توسعه استان بر مبنای اقتصاد گردشگری سخن گفت اما این وضعیت به سوتبلیغ ها در نوروز ۹۸ در زمینه سیل گره خورد و مسائل دیگری که در سطح ملی گردشگری ایران را تحت تاثیر گذاشت بر روی گردشگری همدان هم تاثیر منفی گذاشت

همه این ها در حالی اتفاق افتاد که استان همدان قدم هایی را در مسیر معرفی در سطح ملی و بین المللی بر می داشت و تا حدی می شد از رونق گردشگری و توسعه استان بر مبنای اقتصاد گردشگری سخن گفت اما این وضعیت به سوتبلیغ ها در نوروز ۹۸ در زمینه سیل گره خورد و مسائل دیگری که در سطح ملی گردشگری ایران را تحت تاثیر گذاشت، بر روی گردشگری همدان هم تاثیر منفی گذاشت.

این وضعیت که به اذعان فعالین عرصه گردشگری همدان، گردشگری ما را در حالت کما فرو برد در اسفندماه ۱۳۹۸ به شیوع ویروس کرونا و اثرات سو آن بر بدنه صنعت گردشگری گره خورد تا اینکه به گفته مسئولین مربوطه، تا بهمن ماه سال ۱۳۹۹ ویروس منحوس کرونا بالغ بر ۲۵۰میلیارد تومان به حوزه گردشگری استان همدان خسارت وارد کرد.

در استان همدان بیش از دو هزار نفر به صورت مستقیم با صنعت گردشگری درگیر و اشتغال آن ها به این صنعت گره خورده بود

این درحالی است که در استان همدان بیش از دو هزار نفر به صورت مستقیم با صنعت گردشگری درگیر و اشتغال آن ها به این صنعت گره خورده بود.

در این وضعیت طبق سند راهبردی و عملیاتی سه ساله استان همدان که به عنوان چراغ راه قدم های استان شناخته و معرفی می شود، اقدامات اولویت دار و محرک توسعه استان همدان در این بخش، توسعه زیرساخت ها و زیربناهای توسعه گردشگری از جمله حمل و نقل هوایی، ارتقای جایگاه بخش گردشگری در استان به عنوان پیشران توسعه با رویکرد ایجاد اشتغال پایدار، تامین زیرساخت ها و امکانات جانبی مورد نیاز و ارتقای کیفی خدمات گردشگری بود تا با اتخاذ سیاست های حمایتی به منظور جذب سرمایه گذاری در بخش گردشگری، توسعه و ساماندهی گردشگران حوزه سلامت و جذب نظام مند آن ها با توجه به مزیت های استان، توسعه زیرساخت گردشگری در مناطق نمونه گردشگری مصوب استان، توسعه کمی و کیفی اماکن اقامتگاهی گردشگری در استان با توجه به وجود مرز و نزدیکی به عتبات عالیات به قطب گردشگری مذهبی تبدیل شود.

اما به راستی این ها که به عنوان مواردی از برنامه های ذکر شده در این سند هستند، در دوران کرونا چگونه پیش رفتند؟ آیا توانستیم فرودگاه همدان را از خاموشی و سکوت بیرون آوریم؟ آیا زیرساخت های گردشگری در روستاهای هدف گردشگری همدان در این یک سال و نیم درگیری با کرونا به سمت بهبود سوق داده شدند؟ آیا سرمایه گذاری هایی در عرصه های مختلف و وابسته به گردشگری در استان را شاهد بودیم؟

چرا باید کرونا که صنعت گردشگری را در دنیا تحت تاثیر قرار داده، در استان همدان چنین اثرات مخربی داشته باشد و ما را چندین پله به عقب پرتاب کند؟

چرا باید کرونا که صنعت گردشگری را در دنیا تحت تاثیر قرار داده، در استان همدان چنین اثرات مخربی داشته باشد و ما را چندین پله به عقب پرتاب کند و در این دوران بارها بشنویم که فعالین این حوزه که البته از متخصصین و افراد حرفه ای هم بوده اند، از بدنه گردشگری خارج و حتی برخی از آن ها در مسیر راننده شدن پیش رفته اند!

این وضعیت به راستی تنها به لحاظ از دست رفتن اشتغال معنا نمی یابد بلکه توسعه استان همدان که وابسته به اقتصاد گردشگری است را به عقب بر می گرداند و در این بین باید گفت، اثرات نامناسب آن را طی چند سالی پس از کرونا هم نمی توان از بین برد.

* پژوهشگر و فعال رسانه ای

کد خبر: ۱۰۳٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha