۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
افت سهم دلار در سبد ذخایر ارزی دولتی در دنیا | افزایش سهم یورو و ین ژاپن
گزارش هفتگی بازار فارکس؛

افت سهم دلار در سبد ذخایر ارزی دولتی در دنیا | افزایش سهم یورو و ین ژاپن

طبق گزارشهای رسمی تنها ۵۹ درصد از ذخایر ارزی دولتی را دلار به خود اختصاص می دهد که پایین ترین سطح طی ۲۵ سال اخیر است.

بازار؛ گروه بین الملل: سالهای سال دلار ارز اصلی و مرجع در مبادلات جهانی بود و بیشترین سهم را در صندوق ذخایر ارزی کشورها به خود اختصاص داده بود ولی به نظر می رسد این روزهای پر قدرت برای واحد پول کشور امریکا در حال پایان است و سهم این ارز در صندوق ذخایر ارزی و پشتوانه های مالی دولتهای دنیا در حال افول است.

طبق گزارش منتشر شده توسط مارکت واچاز یک طرف قدرت گرفتن اقتصادهای اروپایی و ژاپن و از طرف دیگر نگرانی از افزایش تورم در امریکا در پسا کرونا باعث شده است تا سهم دلار در ذخایر ارزی کشورها کاهش پیدا کند.

در ماه می امسال گزارشهای رسمی نشان می داد تنها ۵۹ درصد از ذخایر ارزی دولتی در دنیا به دلار است و این آمار در ماه جولای به ۵۷ درصد تقلیل پیدا کرد. این سهم پایین ترین سهمی است که طی ۲۵ سال اخیر برای دلار در ذخایر ارزی دنیا اعلام شده است.

گزارشها نشان می دهد در شرایطی سهم دلار در ذخایر ارزی کشورها کاهش پیدا کرده است که سهم یورو و ین ژاین در حال افزایش است. در پنج سال گذشته و به دنبال قدرت گرفتن اقتصاد چین و افزایش سهم این کشور در تجارت جهانی، ذخایر  دولتها به یوان چین هم ۱۲ درصد رشد کرد.

اما یک رقیب دیگر برای دلار هم در بازار وجود دارد و ان رقیب هم بازار رمز ارزها است. این رقیب که به تازگی پا به میدان رقابت گذاشته است به سرعت در این فضا جا باز کرده است و البته از حمایت برخی از مقامات ارشد اقتصادی کشورهای صنعتی هم برخوردار است.

طی سه سال اخیر در مورد احتمال ورود بیت کوین به ذخایر ارزی دولتی در دنیا صحبت شده بود و رییس بانک مرکزی بریتانیا هم از حامیان بزرگ این طرح بود. حال گزارشها نشان می دهد ۱.۵ درصد از کل ذخایر ارزی در دنیا را رمز ارزها تشکیل می دهند ولی سرعت پذیرش آن در میان دولتها بسیار بالا است.

نگرانی اصلی در مورد  بازار رمز ارزها سرعت بالای تغییر ارزش در این بازار و عدم وجود پشتوانه دولتی برای ان است که می تواند مانعی جدی در مسیر افزایش سهم رمز ارزها در ذخایر ارزی محسوب شود.

نکته مهم دیگری که در این گزارش وجود داشت این بود که کارشناسان انتظار ندارند هیچ یک از ارزهای موجود در دنیا به ارز غالب در بازار جهانی تبدیل شوند. هاک استایل یکی از تحلیل گران اقتصادی در این مورد نوشت: «با قدرت گرفتن اقتصاد اروپا، ژاین و اخیرا هم کشور چین، سهم همه در تجارت جهانی رشد کرده است. دیگر امریکا را نمی توان ابر قدرت اقتصادی در دنیا دانست و در این شرایط تقاضا برای ارز این کشور به عنوان اصلی ترین بخش ذخایر ارزی دولتی در حال کاهش است. حال دولتها تلاش می کنند تا سبدی از ارزهای محبوب و پر مصرف در اختیار داشته باشند و تمامی تمرکز خود را روی یک  ارز خاص قرار نمی دهند.»

 سوال این است که کدامیک از ارزها می تواند رقیب جدی تری برای دلار باشد و سهمش در سبد ارزهای دنیا با سرعت بالاتری رشد خواهد کرد؟ مارکت واچ بر این باور است که اصلی ترین رقیب دلار در سبد ذخایر ارزی دولتی در دنیا، یورو است.

ارزی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا آن را به عنوان ارز مشترک خود پذیرفته اند و از نظر ارزش درس طح بالایی است. پشتوانه این ارز را می توان عملکرد اقتصادی قابل قبول اتحادیه اروپا به خصوص کشورهای بزرگی مانند آلمان و فرانسه دانست و انتظار می رود ظرف یک دهه آینده سهمش در سبد ذخایر ارزی بیش از ۱۹ درصد رشد کند.

کد خبر: ۱۰۳٬۳۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha