۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
پای لنگ صنایع بسته بندی خرمای کرمان؛ بازارهای جهانی یکی یکی از دست می رود
گزارش بازار؛

پای لنگ صنایع بسته بندی خرمای کرمان؛ بازارهای جهانی یکی یکی از دست می رود

کرمان- فقر صنایع بسته بندی سالهاست که به مشکلی جدی در زمینه صادرات خرما تبدیل شده است و حالا در سایه این نقیصه دیرینه بازار روسیه از دست رفته و بازار هند هم در حال تصاحب از سوی رقباست.

بازار؛ گروه استان ها: خرما یکی از محصولات استراتژیک و مهم استان کرمان است و ۲۵ درصد تولید خرمای کشور مربوط به این استان کرمان است.

عمده خرمای کرمان در شرق و جنوب استان تولید می شود و این در حالیست که خرما داران با آغاز فصل برداشت با مشکلات عدیده ای دست به گریبان هستند.

یکی از مشکلات کشاورزان افزایش تقریبا دو برابری قیمت کارتن و لوازم بسته بندی از جمله نایلون است. فعالان این بخش به دلیل مشکلاتی که در زمینه تامین نقدینگی داشتند برای ورود کارتن اقدام نکردند و در نتیجه این احتمال وجود دارد که امسال با کمبود روبرو شویم.

این مسائل در کنار سایر مشکلات باعث شده خرمای باکیفیت کرمان بازارهای جهانی را یکی پس از دیگری از دست بدهد به گونه ای که طبق گفته رئیس اتاق کرمان بازار روسیه را از دست داده و بازار هند هم در حال از دست رفتن است و کشورهای مدعی این حوزه خرمای کرمان را کنار زده و خودشان نبض بازار را در دست گرفته اند.

گرانی گریبان گیر خرماداران کرمانی
نماینده مردم جیرفت عنبرآباد در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص گلایه های خرماداران از گرانی نهاده ها و وسایل مورد نیاز برای بسته بندی خرما گفت: کاملا حق با کشاورزان است البته باید توجه داشت که علاوه بر کارتن همه نهاده های کشاورزی مانند کود و سم هم افزایش قیمت داشته اند.

ذبیح الله اعظمی همچنین با اشاره به کاهش بارندگی ها و ریزش خرما، افزود: امیدواریم مسئولان در تعیین قیمت خرما این شرایط را در نظر بگیرند و با افزایش قیمت، ضرر کشاورزان جبران شود.

وی با اشاره به تولید ۲۵ درصد خرمای کشور در استان کرمان گفت: شایسته نیست که کارتن مورد نیاز استان کرمان برای بسته بندی خرما  از سایر استان ها تامین شود.

اعظمی با ابزار تاسف در خصوص ورود کمرنگ سرمایه گذاران استان کرمان در زمینه کارتن سازی، افزود: خواهش می کنیم سرمایه گذاران بومی استان کرمان پای کار بیایند و ما نیز از آنها حمایت می کنیم.

وی بیان کرد: تولید خرما طی سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن  بود که از این میزان ۲۸۹ هزار تن خرما صادر شد و مابقی به مصرف داخلی رسید که باید میزان صادرات ما به ۵۰ درصد برسد. پیش بینی می شود امسال تولید خرما در استان کاهش یابد.

پیشنهاد می شود خرما به صورت بهداشتی و سبدی در قالب خرمای درجه یک، دو و سه برداشت و داخل سردخانه نگهداری شود سپس با توجه به بازار مصرف بسته بندی انجام شود

خرما به صورت سبدی در سردخانه ها نگهداری شود
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: پیشنهاد می شود خرما به صورت بهداشتی و سبدی در قالب خرمای درجه یک، دو و سه برداشت و داخل سردخانه نگهداری شود سپس با توجه به بازار مصرف بسته بندی انجام شود.

وی گفت: تعجب می کنم چرا کشاورزان می خواهند بسته بندی را در زمان برداشت انجام دهند! این کار برای آنها هزینه کارگری دارد، ضمن اینکه بسیاری از تاجرهای افغانستانی، پاکستانی، ترک، عراقی و... کارتن ها را نمی پسندند. بنابراین توصیه می کنم خرما فعلا به صورت سبدی برداشت شود و در زمان صادرات بسته بندی شود.

بانک های بهانه جویی می کنند
وی در خصوص وام های کشاورزی بیان کرد: یکی از معضلات ما در حوزه کشاورزی بحث وام هاست. کشاورزان و خرماداران ما اسیر دلالان و واسطه ها می شوند. در این زمینه بارها در کمیسیون کشاورزی و با خدارحمی، مدیر عامل بانک کشاورزی صحبت کرده ایم که یک سرمایه در گردش در اختیار باغداران و خرماداران قرار دهید تا مجبور نشوند محصولشان را به دلال و واسطه بفروشند.

اعظمی گفت: در مصوبات کمیسیون کشاورزی در سفر به جنوب استان کرمان و بودجه سال های ۹۵ تا ۱۴۰۰ مشخص شده که سود و بهره وام های کشاورزی بخشیده و امهال شود. دادگاه دیوان عدالت ادارای هم رای داده که بانک ها حق ندارند بهره ها را دریافت کرده یا کشاورزان را جریمه کنند اما بانک ها به هر طریقی بهانه می آورند.

بانک ها حق ندارند به کشاورز فشار بیاورند و باید از قانون تمکین کرده و وام های کشاورزان را استمهال کنند

وی گفت: بانک ها حق ندارند به کشاورز فشار بیاورند و باید از قانون تمکین کرده و وام های کشاورزان را استمهال کنند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد گفت: به محض اینکه وزیر جهاد کشاورزی مشخص شود این موضوع را دنبال می کنم. این قابل قبول نیست که بانک ها از مصوبات مجلس تمکین نکنند.

وی گفت: برای راه اندازی سه میز خرما در معاونت وزارت جهاد کشاورزی، معاونت دیپلماسی امور خارجه و معاونت توسعه تجارت وزارت صمت مکاتبه کرده ایم و منتظریم وزرای مربوطه مشخص شوند.

اعظمی در خصوص افزایش دستمزد کارگران بیان کرد: یکی از علت های این افزایش نرخ، محدودیت در به کارگیری کارگران خارجی است. ۲۲.۹ درصد باغات کشور در استان کرمان قرار دارد و ما با مشکل تامین کارگر مواجه ایم. نیاز است اجازه استفاده از کارگران خارجی در استان کرمان داده شود.

وی گفت: همچنین باید در نظر داشت که نرخ نهاده ها، محصولات و حتی مایحتاج مردم افزایش پیدا کرده و در نتیجه آن دستمزد کارگر هم افزایش یافته است. امیدواریم این موضوع در افزایش قیمت خرما خودش را نشان دهد.

اعظمی در خصوص خطر شیوع کرونا با ورود کارگران فصلی به منطقه گفت: نیامدن کارگر باعث افزایش چندین برابری دستمزد روزانه کارگران می شود. با رعایت پروتکل ها و واردات واکسن به کشور نباید جای نگرانی در این زمینه وجود باشد. همچنین باید در نظر داشت که کرونا با محصولات کشاورزی از جمله خرما جابه جا نمی شود.

وی بیان کرد: از سازمان جهاد کشاورزی جنوب و شمال استان کرمان برای افزایش تولید خرما در واحد سطح تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید خرما در واحد حدود ۶ تا ۷ تن و بسیار پایین است گفت: امیدواریم در سال ۱۴۰۱ میزان تولید خرما در هکتار به ۱۵ تن برسد.

نبود صنایع بسته بندی درد مزمن در استان کرمان

رئیس اتاق بازرگانی کرمان هم در گفتگو با بازار اظهار کرد: بحث کارتن و بسته بندی درد مزمنی در استان کرمان است. پیشنهاد می کنم خرماداران، نخل داران و صادرکنندگان پیش قدم شوند و شرکت های تعاونی در این زمینه تشکیل دهند.

بخش مهمی از مواد اولیه کارتن سازی باید از خارج وارد شود در نتیجه این مساله تابع ارز و نوسانات نرخ ارز است

سید مهدی طبیب زاده بیان کرد: بخش مهمی از مواد اولیه کارتن سازی باید از خارج وارد شود در نتیجه این مساله تابع ارز و نوسانات نرخ ارز است. به همین دلیل حوزه کارتن سازی ممکن است جاذبه خوبی برای سرمایه گذار نداشته باشد. پیشنهاد من این است در جنوب و شرق استان کرمان شرکت های سهامی عام متشکل از خرماداران ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در منطقه بم شهرک خرما در حال طراحی است که همه صنایع وابسته به خرما در این شهرک مستقر می شود، این کار را می توان برای جیرفت هم انجام داد.

طبیب زاده تاکید کرد: باید خرماداران که در این زمینه ذینفع هستند، سرمایه گذاری کنند و ما هم حمایت های لازم را انجام می دهیم.

رئیس اتاق کرمان گفت: از کمیسیون کشاورزی مجلس هم درخواست می کنیم تسهیلات لازم برای سرمایه در گردش کارتن سازی ها را فراهم کرده و زمینه ای ایجاد شود که وام های ارزان قیمت با سوبسید و یارانه در اختیار این افراد قرار گیرد.

بسته بندی ها متناسب با سلیقه بازار نیست
وی با تاکید بر اینکه کارتن سازی باید از تنوع خوبی برخوردار باشد، افزود: متاسفانه در حال حاضر از کارتن ها و مادر کارتن هایی استفاده می شود که سال های قبل استفاده می شد که متناسب با سلیقه بازار نیست. باید با همت و هم اندیشی این نقیصه مزمن را جبران کنیم و باید صنایع تبدیلی و وابسته به خرما را ایجاد کنیم.

نخلستان های خرما در مناطق محروم کرمان وجود دارد بنابراین باید با افزایش بهره وری و تعیین قیمت مناسب زمینه ای فراهم شود که سود مناسبی نصیب کشاورز شود

طبیب زاده با اشاره به اینکه خرما داران حق دارند و از مسائل زیادی رنج می برند، بیان کرد: امسال خرما از کیفیت خوبی برخوردار است و بر این اساس افزایش قیمت خرما را مورد بررسی قرار می دهیم.

وی بر لزوم تقویت شبکه تامین کننده مواد اولیه، تجهیزات اولیه و صنایع وابسته تاکید کرد و گفت: باید برای افزایش صادرات هم باید اقدام کنیم.

طبیب زاده در خصوص صادرات خرما بیان کرد: قشر وسیعی از مردم استان کرمان از حوزه خرما گذران معیشت می کنند. نخلستان های خرما در مناطق محروم کرمان وجود دارد بنابراین باید با افزایش بهره وری و تعیین قیمت مناسب زمینه ای فراهم شود که سود مناسبی نصیب کشاورز شود.

رئیس اتاق کرمان کاهش نرخ تسهیلات را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید اول قیمت خرما در داخل اقتصاد شود. همچنین با توجه به محدود بودن قیمت خرید در داخل و حجم زیاد خرما، باید روش هایی برای رونق خرما در داخل داشته باشیم.

صادرات نوشداری خرما شود
وی با اشاره به اینکه صادرات می تواند خرما را نجات دهد، گفت: باید بتوانیم خرمای رقابتی با کشورهایی نظیر عربستان، تونس، مصر و... تولید کنیم. این کشورها در زمینه خرما خیلی از ما جلوتر هستند و به کشاورزانشان بسیار کمک می کنند. نرخ تسهیلاتی که ما به کشاورزان می دهیم ۴ تا ۵ برابر کشورهای دیگر است. دولت باید حمایت جدی از صادرات خرما داشته باشد.

وی گفت: با کمک کنیم نرخ تسهیلات صادراتی با کشورهای دیگر به شدت رقابتی شود. همچنین حمل و نقل در کشور ما بسیار گران است یا در دسترس نیست به ویژه در زمینه خرما که نیاز به کانتیر یخچال دار دارد.

نباید خرمای کرمان که حاصل دسترنج افراد ساکن مناطق محروم است با پتروشیمی و فولاد مقایسه شود

مقایسه نادرست خرما با پتروشیمی و فولاد
طبیب زاده در خصوص تعهدات ارزی گفت: کشاورزانی که با این زحمت محصول را تولید و صادر می کنند باید از لیست افراد مشمول تعهد ارزی خارج شوند چرا که رقم تعهد ارزی حوزه خرما عدد بزرگی نیست. نباید خرمای کرمان که حاصل دسترنج افراد ساکن مناطق محروم است با پتروشیمی و فولاد مقایسه شود.

وی گفت: تجارت بین الملل صحنه رقابت است هر کشوری توانست با بسته بندی شیک تر، کیفیت بالاتر و قیمت مناسب تر محصولش را عرضه کند موفق تر است. ما باید کمک کنیم کشاورزان بتوانند قدرت رقابت در بازار جهانی کسب کنند.

وی گفت: از نمایندگان مجلس می خواهیم بعد از مشخص شدن کابینه دولت با وزرای مربوطه در زمینه توسعه صادرات خرما جلساتی را برگزار کرده و چاره اندیشی کنند.

وی گفت: اگر به صادرکننده کمک نکنیم نباید انتظار داشته باشیم با کشورهای توانمندی مانند عربستان، امارات، مصر رقابت کند.

طبیب زاده بیان کرد: رقبا بازار خرما در روسیه را از دست ما گرفته اند و در حال از دست دادن بازار هند هم هستیم. باید حرکت جهادی برای توسعه صادرات در دنیا اتفاق افتاد.

برای توسعه صادرات خرما نیاز است که دولت از کشاورزان حمایت جدی کند تا در این آشفته بازار گرانی کشاورز فقط دغدغه تولید داشته باشد.

کد خبر: ۱۰۳٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha