۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
افزایش مجدد بهای لبنیات در صورت عرضه شیر ۶۴۰۰ تومانی| تولیدکنندگان مجبور به افزایش قیمت هستند
«بازار» افزایش قیمت لبنیات را بررسی می کند

افزایش مجدد بهای لبنیات در صورت عرضه شیر ۶۴۰۰ تومانی| تولیدکنندگان مجبور به افزایش قیمت هستند

بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران گفت: با عرضه شیرخام ۶۴۰۰ تومانی به کارخانه های تولید محصولات لبنی، قیمت محصولات لبنی قطعا افزایش خواهد داشت.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: «محمدرضا بنی طبا» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» با اشاره به افزایش قیمت محصولات لبنی یادآور شد: در حال حاضر قیمت محصولات با شیر خام حدود ۵۷۰۰ تومانی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته و در صورت تثبیت قیمت شیرخام به ۶۴۰۰ تومان، قیمت محصولات لبنی همین حدود افزایش را بار دیگر تجربه خواهد کرد.

از چند روز پیش قیمت محصولات لبنی افزایش یافت و بررسی های دلایل افزایش قیمت مواد لبنی توسط خبرنگار بازار حاکی از این بود که چون قیمت تضمینی خرید شیرخام به ۶۴۰۰ تومان افزایش یافته بود، لذا تولیدکنندگان نیز قیمت محصولات لبنی خود را افزایش داد.

سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می شود و در برنامه ششم توسعه مقرر شده که سرانه مصرف لبینات در کشور به بیش از ۱۵۶ کیلوگرم برسد، اما هم اکنون مصرف سرانه شیر و لبنیات با این مصوبه قانونی فاصله زیادی پیدا کرده است و افزایش قیمت نیز در کاهش مصرف لبنیات در بین مردم بسیار تاثیرگذار بوده است.

پیش از این قیمت مصوب شیر خام ۴۵۰۰ تومان بود اما با فشار دامدارها و تقاضای آنها تولید کنندگان آن را تا اواخر تیر بیش از ۵۰۰۰ تومان می خریدند، اما هم اکنون قیمت شیرخام به ۶۴۰۰ تومان افزایش یافته است

در این خصوص بنی طبا افزود: پیش از این قیمت مصوب شیر خام ۴۵۰۰ تومان بود اما با فشار دامدارها و تقاضای آنها تولید کنندگان آن را تا اواخر تیر بیش از ۵۰۰۰ تومان می خریدند، اما هم اکنون قیمت شیرخام به ۶۴۰۰ تومان افزایش یافته است.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران اظهارداشت: وزیر جهاد کشاورزی در اواسط تیرماه سال جاری در نامه‌ای اعلام کرد که شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک قیمت هر کیلوگرم شیرخام را ۶۴۰۰ تومان تصویب کرده است و بر اساس مصوبه این شورا صادرات شیرخشک، کره، روغن حیوانی، فراورده‌های لبنی و دام زنده نیز آزاد شد.

به گفته این مقام مسئول در انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران، با بازگشت اختیارات قانون انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی، تمام اختیارات شورای قیمت گذاری و شورای اقتصاد در بخش قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است.

در حال حاضر به استناد قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی همه تولیدکنندگان محصولات لبنی مشمول و غیرمشمول قیمت گذاری، محصولات خود را با قیمت های جدید به بازار عرضه می کنند

بنی طبا بیان کرد: در حال حاضر به استناد قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی همه تولیدکنندگان محصولات لبنی مشمول و غیرمشمول قیمت گذاری، محصولات خود را با قیمت های جدید به بازار عرضه می کنند.

متوسط افزایش قیمت لبنیات فعلا ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده است
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران اظهارداشت: اگر قیمت گذاری دستوری بود با توجه به افزایش قیمت شیرخام به بیش از ۶۴۰۰ تومان در هرکیلوگرم، هم اکنون قیمت برخی از محصولات لبنی باید تا ۶۰ درصد نیز افزایش می یافت، اما بررسی های ما نشان می دهد که متوسط افزایش قیمت لبنیات فعلا ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده و در صورت تن دادن مسئولان به نظام عرضه و تقاضا، همین حدود تا تثبیت قیمت جدید شیرخام افزایش خواهد یافت که کمتر از پیش بینی افزایش ها با قیمت گذاری دستوری است.

این مقام مسئول در انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران در عین حال تاکید کرد: در صورتی که قیمت شیرخام و شیرخشک آزاد شود و کارخانه های تولید محصولات لبنی با قیمت بالاتری شیر را خریداری کنند، در این شرایط افزایش مجدد قیمت محصولات لبنی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

بنی طبا افزود: با افزایش قیمت شیرخام به ۶۴۰۰ تومان دامداران برای خرید شیر با این قیمت به تولیدکنندگان فشار زیادی وارد کردند و کارخانه های تولید محصولات لبنی نیز به اجبار قیمت های خود را افزایش دادند.

هرگونه افزایش قیمت شیر بر قیمت محصولات لبنی تاثیرگذار خواهد بود و این مساله بر کاهش مصرف سرانه لبنیات در بین مردم نیز موثر است

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با بیان اینکه از هم اکنون افزایش قیمت مجدد شیرخام در شهریورماه امسال مطرح می شود، گفت: هرگونه افزایش قیمت شیر بر قیمت محصولات لبنی تاثیرگذار خواهد بود و این مساله بر کاهش مصرف سرانه لبنیات در بین مردم نیز موثر است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به قانون انتزاع که اجرای آن به وزارت جهاد کشاورزی محول شده، سازمان حمایت در قیمت گذاری محصولات لبنی نقشی ندارد، ولی حتما با تشکیل معاونتی در جهاد کشاورزی و تشکیل ستاد تنظیم قیمت در این وزارتخانه نماینده ای از سازمان حمایت در این ستاد حضور خواهد داشت.

با توجه به قانون انتزاع که اجرای آن به وزارت جهاد کشاورزی محول شده، سازمان حمایت در قیمت گذاری محصولات لبنی نقشی ندارد، ولی حتما با تشکیل معاونتی در جهاد کشاورزی و تشکیل ستاد تنظیم قیمت در این وزارتخانه نماینده ای از سازمان حمایت در این ستاد حضور  خواهد داشت

وی افزود: شیر بطری یک لیتری کم چرب، نیم چرب، پرچرب و پرچرب کامل، شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم چرب، ماست ۹۰۰ گرمی کم چرب و پرچرب و ماست دبه ای ۲۵۰۰ گرمی کم چرب و پر چرب و پنیر سفید یو اف ۴۰۰ گرمی، مشمول ۱۰ قلم قیمت گذاری دولتی بودند.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد محصولات کارخانه های تولید لبنیات به این ۱۰ قلم اختصاص دارد که جزو سبد ضروری خانوارها است، افزود: مابقی محصولات لبنی از جمله خامه، کره، ماست و شیر طعم دار، پنیر گردویی، خامه ای و شکلاتی و ماست ویتامین دار و محصولاتی از این دست، مشمول قیمت گذاری دولتی نیستند بلکه مشمول آیین نامه قیمت گذاری محصولات ساخت داخل هستند که به طور متوسط حدود ۳۰ درصد حجم خطوط تولید کارخانه های تولید محصولات لبنی به آنها اختصاص دارد.

کارخانه های تولید محصولات لبنی به هیچ عنوان به دنبال گرانی لبنیات نیستند
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران تاکید کرد: کارخانه های تولید محصولات لبنی به هیچ عنوان به دنبال گرانی لبنیات نیستند، اما با گران شدن قیمت شیرخام مجبورند قیمت محصولات لبنی را افزایش دهند.

شایان ذکر است که طبق قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی کلیه اختیارات و وظایف و امور مربوط به سیاست گذاری، برنامه ریزی، نظارت و انجام اقدامات لازم در موارد زیر از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتزع و به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است و در بند الف این قانون آمده است:

الف ـ تجارت اعم از صادرات، واردات و تنظیم بازار داخلی محصولات و کالاهای اساسی زراعی، باغی و گیاهان دارویی شامل گندم، برنج، جو، ذرت، پنبه وش، روغن و دانه های روغنی، چای، سیب زمینی، پیاز، حبوبات، سیب، پرتقال، خرما، کشمش، قند، شکر و کنجاله و همچنین محصولات دامی، طیور و آبزیان شامل شیر و فرآورده های لبنی، گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم مرغ و نیز پیله ابریشم.

ب ـ صنایع تبدیلی بلافصل ذیل با یک مرحله تبدیل در بخش کشاورزی: ۱ـ عمل آوری و حفاظت گوشت و محصولات گوشتی از فساد ۲ـ عمل آوری و حفاظت آبزیان و محصولات حاصل از آبزیان از فساد ۳ـ عمل آوری و حفاظت میوه و سبزیجات از فساد ۴ـ روغن کشی ۵ ـ فرآورده های لبنی ۶ ـ تولید دانه های آسیاب شده ۷ـ تولید نشاسته ۸ ـ تولید غذاهای آماده برای حیوانات ۹ـ محصولات غذایی و صنایع تبدیلی مرتبط با انواع میوه، سبزی، صیفی و چای چنانچه در حوزه مسؤولیت سایر وزارتخانه ها طبقه بندی نشده باشد. ۱۰ـ تولید فرآورده های گیاهان دارویی و انواع عرقیات ۱۱ـ تولید کودهای آلی (غیرشیمیایی) ماده.

همچنین طبق ماده۳ این قانون وزارت جهاد کشاورزی موظف است در واردات هر یک از کالاهای بند (الف) ماده (۱) این قانون برای تأمین نیاز داخلی و تنظیم بازار به نحوی عمل نماید که سالانه حداقل ده درصد (۱۰%) به میزان تولید داخلی این محصولات افزوده شود تا کالاهای مزبور به مرز خودکفایی در تولید داخلی برسد.

ماده ۴ـ شرکت پشتیبانی امور دام با کلیه وظایف، اختیارات، نیروها و امکانات از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتزع و به وزارت جهاد کشاورزی ملحق می گردد.

بررسی های خبرنگار بازار نشان می دهد که هم اکنون مصرف سرانه لبنیات در کشور به حدود ۷۵ کیلوگرم کاهش یافته است در حالی که مصرف سرانه لبنیات در اوایل دهه ۹۰ حدود ۱۲۵ کیلوگرم بوده است.

کد خبر: ۱۰۳٬۳۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha