۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
نمد رامسر فرش خانه خارجی‌ها| شهرک صنایع دستی مازندران خاک می خورد
بازار گزارش می‌دهد؛

نمد رامسر فرش خانه خارجی‌ها| شهرک صنایع دستی مازندران خاک می خورد

رامسر- رامسر مهد هنر نمدمالی بوده و دست ساخته های صنعتگرانش فرش خانه کشورهایی نظیر آمریکا و فرانسه شده است.

بازار؛ گروه استان ها: نمدمالی هنر دستی با قدمتی ۲۵۰ ساله که فرش خانه در کشورهای مختلف خارجی از جمله فرانسه و ایتالیا شده است و هنری که با گوشت، پوست و اسخوان مردم مازندران عجین شده و در گذشته های نه چندان دور فرش هر خانه ای، نمدی بود که مواد اولیه اش پشم دام های استان تهیه می شد.

این زیرانداز و فرش سنتی خانه ها از پشم تولید می شود و برای بافتن آن هنرمندانی در قالب حلاجان و نمدمالان شب ها و روزها باید تلاش کنند تا فرشی برای خانه ها تهیه کنند.

امروز با ماشینی شدن زندگی، کمتر نوای نمدمالان و حلاجان به گوش می رسد اما در برخی مناطق از جمله رامسر، نمدمالی هنر زنده در این منطقه است.

نشان یونسکو بر سینه استاد یحیی
استاد یحیی شاه نظری هنرمند نمونه و برجسته نمدمال کشور در رامسر که از ۱۰ سالگی کارش را آغاز کرده و تجربه شش نسل از نمدمالان را در سینه دارد. تاکنون دست ساخته ای این هنرمند به کشورهای مختلفی نظیر آمریکا، آلمان، سودان، استرالیا و غیره صادر شده و آثارش مهر اصالت یونسکو را دریافت کرده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار که در گاهی کوچک در محله لپاسر جواهرده رامسر مشغول فعالیت است و بیش از هفت دهه برای پویایی و رونق هنر دستی نمدمالی تلاش کرده است، در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: برای تولید نمد ابتدا پشم را با چوب حلاجی و کمان آماده می کنیم و سپس پرده بزرگ را پهن می کنیم.

نمد رامسر فرش خانه خارجی‌ها| شهرک صنایع دستی مازندران خاک می خورد

وی با اظهار اینکه نقشه ها و پشم حلاجی شده را روی پرده می ریزیم و با چوب و پرده پیچیده و می بندیم و غلطک می زنیم، افزود: پس از بازکردن قالب، آن را روی تخته چوبی مالش می دهیم تا نمد محکم شود و پس از خشک شدن نمد را توی تخته مالش می دهیم.

این استاد نمدمال که سال ها به تولید نمند، کلاه، کلمد و خورچین چوپابی می پردازد، با بیان اینکه آثارم در نمایشگاه های داخلی و خارجی زیادی به نمایش درآمده است، افزود: مشتریان زیادی برای خرید نمد از کشورهای مختلف و مناطق مختلف کشور به کارگاه مراجعه می کنند.

وی به خواص مختلف نمد اشاره و اضافه کرد: نقش های نمد آرامش بخش هستند و خاصیت ضد اشعه دارد و سبب تسکین گرفتگی عضلات بدن می شود.

وی قدمت نمدمالی را بیش از ۲۵۰ ساله بیان کرد و گفت: ۶۵ ساله به نمدمالی می پردازم و فرزندان و نوه هایم نیز این هنر را فراگرفته اند و از مسئولان تقاضا دارم برای حفظ این صنعت قدیمی تلاش کنند.

گردشگران مشتریان نمدهای رامسر
استاد نظری با اظهار اینکه برخی از نمدها را به سفارش مشتریان اعم از گردشگران خارجی درست می کنم، افزود: در حال حاضر این صنعت دستی به عنوان کالای تزئینی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه گردشگران بیشترین مشتریان تولیداتم هستند، افزود: گرانی مواد اولیه و کم رغبتی جوانان برای اشتغال در این حرفه از جمله چالش ها محسوب می شود و این هنر قدیمی را تهدید می کند.

این هنرمند چیره دست یادآور شد: در گذشته افراد زیادی به حرفه نمدمالی مشغول بودند و امروز تعداد انگشت شماری در استان مازندران در این زمینه فعالیت دارند و باید برای حفظ این میراث کهن برنامه  ریزی کرد.

رامسر مهد هنرمندان برجسته نمدمالی از جمله محمودحلاجیان است، وی در کنار برادران و پدرش ، حرفه نمدمالی را فراگرفت و حدود ۵۰ سال در این حرفه فعالیت می کند و وی نیز همانند استاد نظری، دغدغه حفظ میراث دستی و قدیمی نمدمالی را دارد.

نمدمالی برند صنایع دستی رامسر است
نادر سحرخیز رئیس میراث فرهنگی رامسر در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به قدمت بالای نمدمالی در شهرستان اظهار داشت: استاد شاه نظری دارای نشان جهانی یونسکو بوده و از اساتید برجسته ایران و جهان است.

وی با بیان اینکه استاد نظری سال های سال در این حوزه فعالیت می کنند، از نمد به عنوان هنر دستی و برند شهرستان ذکر کر د و گفت: در رامسر ۱۵ کارگاه نمدمالی و یک دهکده نمدمالی در روستتای جواهرده وجود دارد.

صادرت چمدانی و سوغات نمد
سحرخیز با اظهار اینکه مردم روستا از نمد به عنوان ابزار مصرفی در زندگی استفاده می کنند، درباره صادرات نمد گفت: نمد بیشتر به عنوان سوغات توسط گردشگران و مسافران به کشورهای خارجی و یا مناطق مختلف کشور ارسال می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شمار محدودی از جمله استاد نظری به این حرفه مشغول هستند، این رشته را جزو صنایع فراموش شده ذکر کرد.

با آنکه رامسر و غرب مازندران هنرمندان برجسته صنایع دستی دارد اما همچنان از داشتن شهرک صنایع دستی ونمدمالی محروم است و این شهرک در پیچ و خم بروکراسی های اداری به فراموشی رفته است.

نمد رامسر فرش خانه خارجی‌ها| شهرک صنایع دستی مازندران خاک می خورد

از آنجایی که ایجاد شهرک تخصصی صنایع دستی نقش مهمی در اشتغال زایی دارد، راه اندازی این خوشه صنعتی می تواند صنایع دستی را در منطقه توسعه بخشد.

شهرک صنایع دستی نیازمند سرمایه گذاری است
محمدآزاد فرماندار رامسر با بیان اینکه قرار بود شهرک صنایع دستی در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار در منطقه گاو رامک اجداث شود، افزود: اجرای این طرح در حوزه برندسازی صنایع دستی بسیار مهم است و می تواند فرصتی برای توسعه گردشگری و صنایع دستی باشد.

وی با بیان اینکه باید به دنبال سرمایه گذاران واقعی برای اجرای طرح باشیم، گفت: امیدواریم با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی شاهد اجرای این مطالبه بر زمین مانده باشیم.

رامسر در حالی از داشتن شهرک صناعی دستی محروم است که در مناطق مختلف و محلات شهرستان نظیر لات محله، بافندگان زیادی فعالیت دارند که در حاشیه خیابان به فروش محصولات می پردازند و ساخت شهرک صنعتی می تواند، غرفه ای دائمی و ثابت برای فروش را فراهم سازد.

ساخت شهرک صنایع دستی در رامسر منتظر مجوز منابع طبیعی و شهرک های صنعتی است و هنرمندان این منطقه چشم انتظار تحقق این وعده بر زمین مانده دولت های قبلی هستند.

طبیعت رامسر و حضور گردشگران داخلی و خارجی و فعالیت هنرمندان برجسته ای در رشته های مختلف از جمله نمدمالی، ساخت شهرک صنایع دستی را در این منطقه از استان مازندران الزامی می سازد.

کد خبر: ۱۰۳٬۳۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha