۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
«تارا» نه چندان مورد پسند به بازار آمد| رقابت سخت خودروسازان دولتی و خصوصی
بازار گزارش می‌دهد

«تارا» نه چندان مورد پسند به بازار آمد| رقابت سخت خودروسازان دولتی و خصوصی

تارا با قیمت ۲۹۰ میلیون تومان و طراحی نه چندان مورد پسند باید با خودروهای شاهین، جک جی ۴ و بسترن بی ۳۰ رقابت کند، هرچند ضعف کیفی و خدمات پس از فروش در این محصولات وجود دارد.

بازار؛ گروه خودرو:  نخستین مرحله تحویل خودروی تارا دنده دستی با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو به شش نفر از مشتریان انجام شد، این خودرو با قیمت ۲۹۰ میلیون تومان به مشتریان تحویل داده شده است. خودرویی که با ورود به بازار می‌تواند رقابت برای عرضه محصول در کلاس سدان را سخت کند. بیشتر مشتریان داخل کشور در رتبه نخست به دنبال خرید خودرو سدان، در مقام دوم خودرو کراس اوور و در نهایت به دنبال انتخاب محصول هاچ بک هستند. هرچند که خودروساز این خودرو را با قیمت ۲۹۰ میلیون تومان به بازار عرضه کرده است، اما باید منتظر بود و دید سودجویان بها این محصول در بازار را تا چه میزان افزایش می‌دهند، در این گزارش به بررسی تار و رقبا آن در بازار کشور خواهیم پرداخت که می‌تواند گزینه احتمالی برای خرید مشتریان باشد.

بازار آمد| رقابت سخت خودروسازان دولتی و خصوصی" height="399" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/12/22/4/58830.jpg" width="600" />

تارا مجهز به پیشرانه TU۵ پلاس با نام EC۵ است، این موتور چهار سیلندر با حجم ۱۶۰۰ سی‌سی قدرتی معادل ۱۱۳ اسب‌بخار و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور که با قیمت ۲۹۰ میلیون تومان وارد بازار شد

تارا
تارا محصولی بر پایه پلت‌فرم PF۱ پژو بوده که می‌توان به نوعی آن را فیس لیفت اساسی از پژو ۳۰۱ شناخت. هر چند که از نظر طراحی، پژو ۳۰۱ طرحی پخته‌تر، به روز تر و جوان پسند داشت. اما نسبت به سایر محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو تارا طراحی به نسبت بهتری دارد. طبق اصول انتخاب محصول این خودروساز، تارا نیز مانند سایر محصولات پژو در کلاس سی قرار گرفته است.
تارا مجهز به پیشرانه TU۵ پلاس با نام EC۵ است، این موتور چهار سیلندر با حجم ۱۶۰۰ سی‌سی قدرتی معادل ۱۱۳ اسب‌بخار و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور برای خودرو ایجاد می‌کند. این موتور برای ارتقا عملکرد و استاندارد آلایندگی مجهز به سیستم سی وی وی تی شده است. گیربکس نسب شده برای این خودرو ۵ دنده دستی بوده که نیروی تولیدی از پیشرانه را به سر چرخ‌های جلو هدایت می‌کند.

تارا نسبت به سایر محصولات ایران‌خودرو از آپشن‌های جدیدتری مانند: سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سامانه کنترل الکترونیکی پایداری، سامانه فشار باد تایر، چهار کیسه هوا، صندوق برقی، دوربین دنده عقب، کروز کنترل، چراغ جلو اتومات و سنسور باران است. برخی از این سیستم‌ها در خودروهای دیگر این خودروساز تعبیه نشده است.

باتوجه به آپشن‌ها تعبیه شده، توان خودرو و طراحی آن با بودجه ۲۹۰ میلیون تومان، رقبا چینی کیفیت بهتری نسبت به این محصول ایران خودرو دارند.

«تارا» نه چندان مورد پسند به بازار آمد| رقابت سخت خودروسازان دولتی و خصوصی

جک جی ۴ مجهز به یک پیشرانه چهار سیلندر به حجم ۱۵۰۰ سی‌سی با توان ۱۰۳ اسب‌بخار و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور است که با بها ۳۴۵ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود

جک جی ۴
رقیب سرسخت تارا در بازار، جک جی ۴ است، این خودرو با طراحی ایتالیایی یکی از ارزان‌ترین سدان‌های خانواده جک محسوب می‌شود. این خودرو پلت‌فرم مشترکی با جک اس ۳ دارد، طراحی جی ۴ به دلیل نظارت طراحان ایتالیایی طرحی پخته‌تر محسوب می‌شود. این خودرو از کیفیت و ایمنی بالاتری نسبت به رقبا خود در بازار بهره می‌برد.

جک جی ۴ از یک پیشرانه چهار سیلندر به حجم ۱۵۰۰ سی‌سی با توان ۱۰۳ اسب‌بخا و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور، قدرت مناسبی را برای خودرو ایجاد می‌کند. این موتور مجهز به زنجیرتایم بوده که مصرف سوخت ۶.۲ لیتری در هر صد کیلومتر دارد. گیربکس اتوماتیک تعبیه شده در این خودرو از نوع سی وی تی بوده که بهترین عملکرد اقتصادی را برای خودرو ایجاد می‌کند.

هرچند که جی ۴ از نظر آپشن نسبت به رقبا در بازار یک گام عقب‌تر است، اما کیفیت متریال استفاده شده در کابین خودرو، می‌تواند تعلق خاطر برای مالک خودرو ایجاد کند. این خودرو مجهز به کروزکنترل، اتولایت، ۲ ایربگ و فرمان برقی حساس به سرعت است. هرچند که کیفیت جک رقبا را در بازار فعلی زمین گیر می‌کند، اما شبکه خدمات پس از فروش نسبتا ضعیف و عدم آپشن جز ضعف‌های اصلی این خودرو محسوب می‌شود. این خودرو با بها ۳۴۵ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

«تارا» نه چندان مورد پسند به بازار آمد| رقابت سخت خودروسازان دولتی و خصوصی

شاهین مجهز به یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم ۱۵۰۰ سی‌سی به قدرت ۱۱۰ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور است، این خودرو با قیمت ۳۶۵ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود

شاهین
رقیب اصلی تارا در بازار، محصول شاهین از گروه خودروسازی سایپا است. شاهین برپایه پلت‌فرم تویوتا یاریس مدل ۲۰۰۰ میلادی طراحی و تولید شده است. شاهین را می‌توان از نظر طراحی نسبت به تمام محصولات خودروسازان دولتی، طرح پخته شناسایی کرد. در حقیقت از محصولات روز اروپایی و کره‌ای به ویژه الگو برداری از المان‌های بنز در این خودرو برای طراحی بدنه استفاده شده است. سایپا مدعی است که این خودرو اگر به مرکز یورانکپ برای تست تصادف ارسال شود، می‌تواند سه ستاره ایمنی را دریافت کند.

هرچند که طراحی شاهین آن را نسبت به تمام محصولات داخلی اعم از تولید و مونتاژ برتری می‌دهد، اما قوای فنی این خودرو، آن را از داشتن اقبال قوی در بازار محروم کرده است. پاشنه آشیل گروه خودروسازی سایپا نداشتن تعدد موتور با حجم و قدرت بالا است. پیشرانه نصب شده روی این خودرو با کد M۱۵-T شناخته می‌شود که همان موتور ارتقا یافته تیبا با مجهز شدن به توربوشارژر است. این موتور چهار سیلندر با حجم ۱۵۰۰ سی‌سی به قدرت ۱۱۰ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور است. سایپا با همکاری یک مرکز تحقیقاتی به دنبال استفاده از پیشرانه سه سیلندر در آینده نزدیک برای این محصول است.

ظاهرا علاوه بر قوای فنی، این خودرو از ضعف کیفی قطعات الکترونیکی، بدنه و کابین خودرو بهره می‌برد. برخی از کارشناسان معتقد هستند این ضعف‌ها نیز در محصول تارا ایران خودرو نیز مشهود خواهد شد. زیرا تامین برخی از قطعات از منابع مشترک صورت گرفته بنابراین ضعف کیفی هر دو محصول احتمالا یکسان خواهد بود.

شاهین مجهز به دو ایربگ سرنشین جلو، کلاستر یا پشت‌آمپر دیجیتالی در مدل‌های جدید، دوربین دنده عقب، مانیتور، دی لایت، اتولایت و سامانه فشار بادتایر است. برخی از این آپشن‌ها با خودرو تارا مشترک محسوب می‌شود. این خودرو با قیمت ۳۶۵ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

«تارا» نه چندان مورد پسند به بازار آمد| رقابت سخت خودروسازان دولتی و خصوصی

بسترن بی ۳۰ مجهز به یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم ۱۶۰۰ سی‌سی و ۱۰۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور است،بالاترین قیمت این خودرو در بازار حدود ۴۶۰ میلیون تومان است

بسترن بی ۳۰
آخرین حریف خودروهای داخلی، بسترن بی ۳۰ محصول گروه بهمن است. این خودرو در سال ۱۳۹۶ به خیابان‌های کشور راه یافت، خودرویی که برپایه پلت‌فرم فولکس واگن از شرکت FAW چین طراحی و تولید شده است. هرچند که از نظر طراحی این خودرو شباهت زیادی به کیا سراتو دارد، اما طرح چندان پخته‌ای به خود ندارد.

این خودرو مجهز به یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم ۱۶۰۰ سی‌سی و ۱۰۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور است. این خودرو مجهز به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک است که قدرت را به سر چرخ‌ها می‌رساند.

از نظر کیفیت، خدمات پس از فروش و آپشن، این خودرو نسبت به دو رقیب خودروساز دولتی جای چندانی در میدان نخواهد داشت. اما نسبت به رقیب هموطن خود، برتر بالاتری نیز دارد.

این خودرو مجهز به سیستم کنترل در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور دنده عقب، دی لایت، اتولایت، کروزکنترل و دو ایربگ سرنشین جلو است. بالاترین قیمت این خودرو در بازار حدود ۴۶۰ میلیون تومان است.

جمع بندی
باتوجه به مشخصات فنی، ضعف کفی، ضعف خدمات پس از فروش و تجهیزات پایین رقبا تارا در بازار، این خودرو برای دست یابی به جایگاه مناسب راه پر پیچ و خمی را در پیش دارد. زیرا رقبا این محصول تازه وارد ایران خودرو از طراحی به روز و چشم نوازتر برخوردار هستند. قیمت این محصول در خودروسازی ۲۹۰ میلیون تومان اعلام شده که باید مشتریان در بازار آماده جهش احتمالی قیمت این خودرو باشند. هر چهار خودرو مذکور را می‌توان در یک سطح و کلاس قیمتی و فنی دسته بندی کرد.

کد خبر: ۱۰۳٬۲۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha