۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
لزوم احیای نقشه فرش همدان/ صادرات قالی نیازمند یک متولی دلسوز است
مدیر مجموعه فرش دیبا:

لزوم احیای نقشه فرش همدان/ صادرات قالی نیازمند یک متولی دلسوز است

همدان - صفری، مدیر مجموعه فرش دیبا بر لزوم احیای نقشه فرش همدان تاکید کرد و گفت: فرش دستبافت خوب روی زمین نمی‌ماند اما متاسفانه در استان همدان برای رونق صادرات قالی متولی و دلسوز وجود ندارد.

مصطفی صفری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در راستای احیای فرش دستبافت همدان تلاش می شود، اظهار کرد: در حال حاضر مجموعه مجموعه فرش دیبا برای ۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی صنعت فرش را از صنایع پایه دانست و با بیان اینکه این صنعت بدون حد و حصر می‌تواند حتی در روستاهای محروم اشتغال ایجاد کند، گفت: متاسفانه فرش همدان به فراموشی سپرده شده است.

مصطفی صفری با اشاره به اینکه تمام هم و غم ما احیای نقشه فرش همدان است چراکه در دنیا خواهان بسیاری دارد؛ گفت: در مجموعه فرش دیبا اقدامات لازم برای جذب بازار خارجی انجام  شده است.

وی در ادامه به رتبه برتر فرش دستبافت ایرانی در دنیا گریزی زد و بیان کرد: عدم حمایت؛ این صنعت مهم را با چالش مواجه کرده در حالی که ظرفیت کرور کرور ارزآوری دارد و درآمد ارزی کشور را به مراتب افزایش می‌دهد.

این فعال اقتصادی به بازار خوب خارجی فرش دستبافت اشاره کرد و گفت: فرش دستبافت خوب روی زمین نمی‌ماند اما در استان همدان متولی و دلسوز برای رونق صادرات قالی نداریم در حالی که رونق دوباره این صنعت نیازمند یک برنامه ریزی دقیق است.

اگر دولتمردان در زمینه تامین مواد اولیه مثل ابریشم و کُرک، رونق صادرات و حل مشکل بیمه قالی بافان ورود کنند این صنعت نمادی موفق برای تحقق جهش تولید خواهد شد

وی گرانی مواد اولیه را از دیگر نقاط ضعف تولید فرش دستبافت دانست و گفت: اگر دولتمردان در زمینه تامین مواد اولیه مثل ابریشم و کُرک، رونق صادرات و حل مشکل بیمه قالی بافان ورود کنند این صنعت نمادی موفق برای تحقق جهش تولید خواهد شد.

صفری بابیان اینکه تا کنون مسئولان کمکی در حوزه امکانات یا تسهیلات برای ما در نظر نگرفته اند اما مشوق خوبی برای احیای فرش دستبافت به ویژه قالی همدان هستند و ماهم به همین تشویق‌ها بسنده کرده و با توکل بر خدا پیش می‌رویم به موانع اخذ تسهیلات اشاره کرد و گفت: تنها انگیزه‌ای که ما را در راه تولید ثابت قدم نگاه داشته بهبود شرایط کشور است چراکه با توسعه تولید، مشکلات اساسی از جمله اشتغال جوانان حل خواهد شد.

مدیر مجموعه فرش دیبا عنوان کرد: امروز هدف تولیدکننده پر کردن جیب خودش نیست بلکه با نگاه کلان به مشکلات کشور پا در این مسیر گذاشته‌ و در پی بی اثر کردن تحریم‌ها است.

تولیدکننده کوچک و بزرگ با سیلی صورت خود را سرخ نگاه می‌دارند
وی با بیان اینکه با وجود مشکلات امروز تولیدکننده کوچک و بزرگ با سیلی صورت خود را سرخ نگاه می‌دارند، عنوان کرد: اهمیت تولید بر کسی پوشیده نیست چراکه با توسعه تولید، به ثروت، خودکفایی و ارزآوری با رونق صادرات خواهیم رسید.

صفری اشتغالزایی را یکی از مهمترین چالش‌ها در کشور برشمرد و گفت: از دولت انتظار داریم در قدم اول مشکل بیمه قالیبافان را حل کند چون با رنج و سختی بالایی در کار روبرو هستند و بیمه می‌تواند انگیزه خوبی برای ادامه کار آنها باشد.

کد خبر: ۱۰۳٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha