۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
واکنش طلا به کرونای دلتا| روند افزایش قیمت تا آخر سال ۲۰۲۱
گزارش هفتگی بازار فارکس؛

واکنش طلا به کرونای دلتا| روند افزایش قیمت تا آخر سال ۲۰۲۱

انتظار می رود در سال جاری متوسط قیمت هر اونس طلا به ۱۸۱۲ دلار برسد ولی در سال ۲۰۲۲ به کمتر از ۱۸۰۰ دلار سقوط کند.

بازار؛ گروه بین الملل: در هفته های اخیر بازار طلا دستخوش تغییرات زیادی بود. تغییراتی که نشان از نگرانی بازار از تحولات ناشی از کرونا و تاثیر سیاستهای اجرا شده در سالهای اخیر روی بازار داشت.

طبق گزارشهای موجود در روز گذشته قیمت  طلا در بازار جهانی رشد کرد در حالیکه در هفته گذشته تا کف قیمت ۱۶۸۰ دلار هم سقوط کرده بود. حال سوال این جاست که بازار طلا در ماه های پیش روی سال جاری میلادی چه وضعیتی خواهد داشت؟

فارکس دیلی در گزارش خود نوشت: «با وجود اینکه انتظار می رفت با افزایش سرعت واکسیناسیون در دنیا و کنترل نسبی همه گیری کرونا در جهان، قیمت طلا هم در بازار جهانی کاهش یابد ولی بررسی وضعیت تغییرات قیمت در این بازار نشان میدهد که شرایط کاملا متفاوت است و همچنان سرمایه گذاران به طلا به عنوان بازاری برای حفظ ارزش دارایی ها نگاه می کنند. این مساله در شرایط فعلی که اغلب کشورهای دنیا درگیر بحران همه گیری کرونای دلتا هستند بیش از پیش نمود پیدا کرده است.»

بررسی ها نشان داده است با وجود تزریق بالغ بر ۴.۶ میلیارد دوز واکسن در دنیا، هنوز زندگی در هیچ یک از کشورهای جهان به وضع عادی بازنگشته است و نگرانی های زیادی در مورد ورود جهش های تازه ویروس و مرگ ناشی از ان در کشورها وجود دارد. از طرف دیگر سهم اعظم این واکسن ها در چند منطقه خاص در دنیا استفاده شده است و سهم زیادی از کشورها به خصوص کشورهای فقیر و در حال توسعه هنوز به واکسن دسترسی ندارند یا کمتر از ۱۰ درصد جمعیت خود را واکسینه کرده اند.

 طبق گزارش ارایه شده توسط فارکس دیلی، مقاومت فدرال رزرو امریکا در مقابل افزایش نرخ بهره بانکی در این کشور به دنبال رشد تورم در ماه های گذشته و همه گیری سویه دلتا در سرتاسر دنیا که باعث بیشتر شدن نگرانی در مورد احتمال تداوم مشکلات اقتصادی در جهان شده است، زمینه را برای افزیش قیمت طلا در بازار فراهم خواهد کرد.

طبق پیش بینی فارکس دیلی تا انتهای سال جاری قیمت طلا در سطحی بالاتر از ۱۸۱۰ دلار در نوسان خواهد بود و برایند قیمتی که برای سال ۲۰۲۱ تجربه خواهد شد به رقم ۱۸۱۲ دلار می رسد ولی این وضعیت در سال ۲۰۲۲ تغییر خواهد کرد و در سال جدید هر اونس طلا به طور متوسط با قیمت ۱۷۸۵ دلار مبادله می شود.

بر مبنای این پیش بینی در  فصل سوم سال جاری متوسط قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی برابر با ۱۸۳۵ دلار خواهد بود و در فصل اخر به ۱۸۴۱ دلار می رسد ولی این وضعیت موقتی است.

در مورد دلیل پیش بینی کاهش قیمت طلا در سال ۲۰۲۲ این طور  بیان شده است: «در سال اتی بانکهای مرکزی  کشورهای مختلف به تدریج روند اصلاح سیاستهای پولی را اغاز می کنند. انتظار می رود در نیمه سال بعد سیاستهای پولی در کشورهای صنعتی بعد از بالغ بر ۲.۵ سال به وضعیت نرمال باز گردد. از طرف دیگر شروع روند رشد اقتصادی در کشورهای صنعتی و احیای سریع اقتصادی در این کشورها می تواند نقش مهمی در روند نزولی قیمت طلا داشته باشد. انتظار می رود از سال ۲۰۲۳ سرعت کاهش قیمت طلا در بازار جهانی افزایش پیدا کند.»

متوسط قیمت نقره که یکی از ارزشمندترین و مهمترین فلزات در دنیا است در سال جاری به ۲۶.۵ دلار می رسد که اندکی بیش از سطح قیمت کنونی یعنی ۲۵.۵ دلار است و در سال ۲۰۲۲ شاهد فروش هر اونس طلا در بازار با قیمت ۲۵ دلار خواهیم بود.

کد خبر: ۱۰۳٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha