۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱
دلیل نوسان زیاد در بازار رمز ارزها چیست؟
تحلیل روزانه بازار رمز ارزها؛

دلیل نوسان زیاد در بازار رمز ارزها چیست؟

در نیمه ماه اوت قیمت هر رمز ارز XRP بالغ بر ۱۷ درصد نسبت به روز قبل از آن رشد کرد و به ۱.۳ دلار رسید.

بازار؛ گروه بین الملل: امروز پانزده اوت سال ۲۰۲۱ میلادی بازار رمز ارزها با شرایط تازه ای روبرو بود. از یک طرف ارزش بیت کوین و اتریوم کاهش اندکی را شاهد بود و از طرف دیگر رشد بالغ بر ۱۷ درصدی ارزش XRP و رسیدن قیمت هر رمز ارز به مرز ۱.۳ دلار خبر ساز شد.

در نیمه ماه اوت سال ۲۰۲۱ هر بیت کوین با قیمت ۴۷ هزار و ۲۱۲ دلار و هر اتریوم با قیمت ۳ هزار و ۲۷۸ دلار مبادله شد و قیمت هر دوج کوین به  ۲۹ سنت رسید. ارزش بیت کوین و اتریوم نسبت به بیست و چهار ساعت گذشته حدود ۱ درصد تنزل یافته بود.

بررسی روند تغییرات قیمت در بازار  رمز ارزها نشان از تغییرات زیاد قیمت در این بازار دارد. سوال اینجاست که دلیل این نوسانات زیاد چیست و آیا راهی برای مقابله با آنها وجود دارد یا خیر؟

وب سایت ان دی تی وی در گزارش خود نوشت: «در دسامبر سال ۲۰۲۰ قیمت هر بیت کوین در بازار برابر با ۲۰ هزار دلار بود و در ژانویه سال بعد ارزشی بیش از ۴۰ هزار دلار داشت. روند افزایش قیمت بیت کوین تا اوریل امسال ادامه پیدا کرد تا اینکه از مرز ۶۵ هزار دلار هم عبور کرد ولی دوباره در ماه می ، بازار با سقوط ارزش روبرو شد و برای دوره زیادی قیمت هر بیت کوین در مرز ۳۰ هزار دلار تثبیت شد. از روز ۲۰ جولای سال جاری دوباره سرعت افزایش قیمت بیت کوین بیشتر شد و دیگر رمز ارزهای محبوب هم مانند بیت کوین رشد ارزش را شاهد بودند. این تغییرات زیاد برای گروهی از سرمایه گذاران در بازار رمز ارزها به معنای کسب سودهای کلان بود ولی شماری هم از زیان های چشمگیر در این بازار حکایت داشتند.»

 این وب سایت در مورد دلیل این نوسان ها نوشت: «بازار رمز ارزها هنوز یک بازار نوپا است. بازاری که به دلیل نداشتن زیرساختهای مستحکم می تواند تحت تاثیر یک خبر کوچک تغییرات زیادی را تجربه کند. این تحولات را در جریان توییت های ایلان ماسک و دیگر افراد مشهور در بازار شاهد بودیم. این در حالیست که بازارهای دیگر مانند بازار پول یا بازار طلا تحت تاثیر خبرها و توییت ها تغییر معناداری را تجربه نمی کنند و تحولات اقتصادی است که می تواند بستر را برای سقوط ارزش یا افزایش ارزش در این بازارها فراهم کند.»

دومین دلیل برای نوسان های زیاد در بازار رمز ارز را می توان فعالیتهای سفته بازی در بازار دانست. نوسانات زیادی  که در بازار رمز ارزها ایجاد می شود، زمینه را برای کسب سودهای زیاد در فاصله زمانی کوتاه فراهم می کند و به همین دلیل سرمایه گذاران زیادی به قصد کسب سود کوتاه مدت وارد بازار می شوند. همین مساله تعادل بازار را بر هم می زند و بستر را برای تغییرات بیشتر فراهم می کند. نکته دیگر این است که رمزارزها دارایی های کاملا دیجیتال هستند و تنها عرضه و تقاضا  در بازار است که ارزش آنها را تعیین می کند. به تعبیر بهتر هیچ گونه پشتوانه دولتی یا فاکتور تثبیت کننده قیمت در بازار رمز ارزها وجود ندارد و همین مساله سبب می شود تا قیمتها در این بازار با سرعت زیادی تغییر کند.

 در نهایت باید در نظر داشت تکنولوژی  رمز ارزها، یک تکنولوژی بسیار جدید است که هنوز تا تکمیل شدن و رسیدن به وضعیت ایده آل فاصله زیادی دارد. این تکنولوژی هر روز در حال تغییر است و هر تحولی می تواند باعث رشد یا کاهش قیمت در بازار شود. باید دید این بازار در هفته های آتی تحت تاثیر کدامیک از عوامل ذکر شده، تغییر قیمت را تجربه می کند و این تغییرات تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد.

کد خبر: ۱۰۳٬۲۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha