۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹
خرید و فروش طلا به حداقل رسید| دلایل افت قیمت اونس جهانی طلا
«بازار» گزارش می دهد

خرید و فروش طلا به حداقل رسید| دلایل افت قیمت اونس جهانی طلا

در هفته جاری با آغاز ماه محرم و افزایش قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی، قیمت طلا و سکه در بازار روند صعودی داشت و این در کاهش داد و ستد طلا در بازار بسیار تاثیرگذار و خرید و فروش طلا را به حداقل رساند.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: در پایان روز پنجشنبه (۲۱مرداد ماه) و همزمان با کاهش قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای جهانی، قیمت سکه امامی طرح قدیم به بیش از ۱۱ میلیون و ۶۳۲ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح جدید به ۱۱ میلیون و ۳۲ هزار تومان افزایش یافت.

همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی به ۵ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان رسید، قیمت ربع سکه ۳ میلیون و ۷۸۸ هزار تومان، قیمت سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۱۵ هزار تومان است و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران به یک میلیون و ۱۰۰ هزار و هفت تومان رسید.

نرخ ارز نیز در بازار روز پنجشنبه ۲۱ مرداد ماه سال جاری، دلار به رقم ۲۶ هزار و ۴۲۹ تومان، یورو به قیمت ۳۰ هزار و ۳۰۸  تومان، پوند ۳۶ هزار و ۸۷۳ تومان، درهم امارات ۷ هزار و ۱۹۹ تومان و لیر ترکیه به ۳ هزار و ۹۰ تومان رسید.

کاهش ۶۵ دلاری قیمت اونس جهانی
در هفته جاری قیمت طلا نیز روند نزولی داشت به طوری که در این هفته نسبت به هفته گذشته قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای بین المللی حدود ۶۵ دلار در هر اونس کاهش یافت و هم اکنون به ۱۷۴۷ دلار در هر اونس رسیده است.

در تحلیل بازار خرید و فروش طلا در هفته جاری رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران به خبرنگار خبرگزاری «بازار» گفت: در هفته جاری به دلیل افزایش قیمت ارز، قیمت طلا در بازارهای داخلی روند صعودی داشت و این سبب شد که داد و ستد طلا در حد اندکی انجام شود.

دهه اول ماه محرم نیز در کاهش فروش طلا در بازار تاثیرگذار بوده است 
«ابراهیم محمد ولی» در گفتگو با خبرنگار بازار تاکید کرد: البته ایام سوگواری امام حسین (ع) و دهه اول ماه محرم نیز در کاهش فروش طلا در بازار تاثیرگذار بوده است و معمولا طبق سنوات گذشته فروش طلا در ایام محرم کاهش می یابد.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران با بیان اینکه از دوشنبه هفته آینده نیز بازار تهران به مناسبت محرم به مدت یک هفته تعطیل خواهد بود، گفت: این مساله نیز در کاهش فروش طلا در بازار تاثیرگذار خواهد بود، زیرا در هفته آینده بازار تهران فقط دو روز فعالیت خواهد کرد.

محمد ولی در خصوص کاهش قیمت اونس جهانی طلا گفت: این هفته روند قیمت طلا در بازارهای جهانی نزولی بود به طوری که در آخرین روز هفته قیمت طلا در بازارهای جهانی ۱۷۴۷ دلار در هر اونس بود و انتشار نشانه های مثبت در اقتصاد امریکا و تقویت دلار زمینه کاهش قیمت طلا را در بازارهای جهانی فراهم کرد.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران بیان کرد: با این حال پیش بینی می شود که قیمت طلا در بازارهای جهانی همچنان ثبات خود را حفظ کند و حتی شاهد روند نزولی اندک قیمت طلا در بازارهای جهانی باشیم.

یک کارشناس طلا و جواهر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در تشریح وضعیت خرید و فروش طلا گفت: در روزهای اخیر با افزایش قیمت دلار قیمت طلا نیز روند صعودی گرفت در حالی که قیمت اونس جهانی روند نزولی داشت.

خرید و فروش طلا و سکه در بازار در هفته جاری آنچنان جان نداشت
«امید قاقازانیان» افزود: با این حال بازار خرید و فروش طلا و سکه در هفته جاری آنچنان جان نداشت و معاملات طلا در سطح بسیار اندکی قرار داشت.

این فعال عرصه طلا و جواهر در بازار تهران یادآورشد: از طرفی آغاز ماه محرم نیز در کاهش خرید و فروش موثر بود و به نظر می رسد، هفته آینده قیمت اونس جهانی طلا نیز در بازارهای جهانی همچنان ثبات خود را حفظ خواهد کرد.

کارشناسان بر این باورند که افت قیمت طلا به زیر مرز روانی یک هزار و ۷۵۰ دلار سرمایه گذاران را برای فروش بیشتر این فلز زرد تشویق کرده و در ساعات اخیر ریزش های بیشتر آن را رقم زده است و از طرف دیگر چشم انداز مبهم سیاست های پولی فدرال رزرو نیز در افت قیمت ها در بازار جهانی این فلز زرد بیشترین تاثیر را داشته است و سرمایه گذاران بیش از هر اتفاق دیگری چشم انتظار تعیین نرخ بهره توسط فدرال رزرو هستند.

با این حال از دیدگاه فنی، روند نزولی طلا پس از آنکه روز دوشنبه گذشته به پایین‌ترین سطح قیمت چهار ماه گذشته خود رسید، در بازار تثبیت شده است و روند نزولی معاملات نیز خود را حفظ کرده است.

هدف بعدی اونس جهانی طلا ۱۶۷۶ دلار است
برخی از کارشناسان حوزه طلا پیش بینی کرده اند که هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۶۷۶.۴۰ دلار در هر اونس خواهد بود.

سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۶۳ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۷۷۵ دلار در هر اونس است در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۲۴.۳۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز سه شنبه گذشته یعنی ۱۷۱۶.۵۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

استفن اینس از شرکت مدیریت دارایی SPI در این باره می گوید: ادامه نگرانی ها نسبت به ریسک شیوع کرونای دلتا باعث موج تقاضا برای دارایی امن در بازار طلا شده اما طلا همچنان برای بهبود از ریزشی که روز دوشنبه گذشته داشت، دست و پا می زند. واضح است که با سیگنال بانک مرکزی آمریکا در خصوص موضع موافق برای تعدیل محرکهای مالی و آمار اشتغال بهتر از حد مطلوب آمریکا، بازارها از بالا رفتن قیمت طلا اندکی عصبی هستند.

ریسک پذیری در بازارهای مالی ضعیف مانده زیرا موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای آسیایی متعدد همچنان رو به افزایش است و دورنمای اقتصادی را تهدید کرده و بعضی از سرمایه گذاران را متقاضی خرید داراییهای امن کرده است. اما شاخص دلار نزدیک به بالاترین حد سه هفته اخیر در برابر سبدی از ارزهای رقیب ایستاد و بازده اوراق خزانه آمریکا به بالاترین سطح از اواسط ژوییه (تیر و مرداد ماه) صعود کرد.

بر اساس گزارش رویترز، سرمایه گذاران اکنون منتظر انتشار گزارش مصرف شخصی ماهانه آمریکا که می تواند روی زمان تعدیل برنامه های محرک مالی تاثیر بگذارد.

چارلز ایوانز، رییس بانک فدرال رزرو شیکاگو اظهاردشت: افزایش اخیر تورم باعث نمی شود بانک مرکزی آمریکا سیاست پولی خود را زودتر از موعد تحکیم کند و به آمار ماهانه بیشتری از وضعیت بازار کار پیش از هر گونه تغییری نیاز است.

نشانه هایی بهبود بازار کار آمریکا قیمت اونس جهانی طلا را نزولی کرد
نشانه هایی که روزهای اخیر از بهبود بازار کار آمریکا وجود داشته، نگرانیها را از افزایش زودتر از موعد نرخ های بهره این کشور برانگیخته و باعث سقوط طلا به قعر چهار ماهه در معاملات روز دوشنبه گذشته شد.

طلا پناه امن دارایی در برابر تورم ناشی از تدابیر محرک مالی دیده می شود و افزایش نرخهای بهره به جذابیت سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند ضربه خواهد زد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۲۳ دلار و ۳۴ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۰۰۳ دلار و ۹۸ سنت رسید. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ثابت بود و در ۲۶۴۲ دلار و ۸۷ سنت ایستاد.

روند نزولی معاملات آتی نقره از مزیت کلی فنی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ثابت و کمترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۲.۲۹۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز سه شنبه یعنی ۲۳.۶۷۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۴ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی ۲۳ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۲.۵۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

با وجود ریزش های اخیر قیمت طلا اما کارشناسان بر این باورند که این فلز زرد دوباره خود را احیا خواهد کرد و در این بین نقش چین را نیز به عنوان دومین غول اقتصادی در تعیین قیمت طلا در بازارهای جهانی نباید نادیده گرفت؛ کارشناسان بازارهای مالی نیز معتقدند که رشد نرخ تورم در چین به بهبود قیمت ها در بازار طلای جهانی کمک خواهد کرد.

کد خبر: ۱۰۳٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha